Vatten & Avlopp
Krilleman: Slag i vattensystemet är ofta i samband med en trasig backventil som vibrerar vid flöde. Det sitter normalt backventil i duschblandare och i blandningsventilen. Kan man härhöra slagen där omkring?
Daniel 109: Jag körde ur luft i min pump genom att han en öppen slang ner i en hink efter pumpen. Med vattenfylld pump blåser den ur sig vattnet och lite luft. När man stoppar suger den tillbaka vattnet. Sedan kan man göra många start och stoppinnan man är framme. Men jag har en mycket enklare slangdragning än er. Ganska kort och med i stort sett kontinuerligt motlut.
Davidsan: Problemet löst. Försökte med lim och sexkantnyckel samt några andra knep men den slutgiltiga lösningen blev en dremel (1.12 mm). Den fixade ett bra grepp för skruvmejseln och nu är köket nedmonterat och hemma. Tack för all hjälp.
Annalouise: Tack för alla svar. Nu ett gäng månader senare är rören bytta, vi är lite fattigare och försäkringsbolaget ersatte inget eftersom allt var betydligt äldre än 30 år. När rörmokaren visade rören och sa att de nog var original är vi glada att vi nu gjort detta och känns rimligt att vi inte fick ersättning av försäkringsbolaget. Men det blev ju en ordentlig faktura och eftersom msn
Krilleman: Visst är det så som redan nämnts, förminskningen är svarvad i ett stycke och det delar sig endast vid åtdragning. Så det bästa är att såga ett snitt i den delen som sitter fast på blandarslangen och dela på denna så en ny koppling kan monteras. Snittet ska man inte göra hela vägen utan man får lämna lite material och tvinga loss delen med en skruvmejsel. Alternativ 2 är att
Leif i Skåne: Kartering av ledningsnät? Man sänder en laser från en brunn till nästa, lasermätaren sitter ihop med en GPS över mark och man får brunnens position och höjd i 3D i mm eller bättre. Kanske.
gerogwaa: [citat] Jag har min i tvättstugan. Hörs ingenting då vattnet passerar. Däremot haft en del problem med egendomliga mikroläckagevarningar jag bollat med GROHE och fått veta att det är en bugg som de kommer att uppdatera kommande vecka... Verkar fungera bra. De externa läckagevarnarna har löst ut vid ett par tillfällen pga översvämning i avloppet (en 20.litershink i tvätthon) Bröt
fb35523: Jag kom att tänka på (nu när jag sitter och smörjer upp köksblandarens insats som börjat kärva ganska kraftigt) att det ju säkert är en temperaturspärr som ska göra att man inte kan spola enbart varmvatten utan blandaren själv styr det till kanske max 60/40 varm/kall. På köksblandaren är det en röd ring med en nabb på som man kan lyfta, vrida och sätta tillbaka som styr detta.
Nathali: [citat] Nej, vi tyckte inte heller det var så smart. Planen är att byta till granit. Vi får kontakta tidigare ägaren och fråga om kvitto. Tusen tack för hjälpen!
Anders-B: Genom att jämföra med annan installation, så tror jag nu att 20cm uppförsbacke på slangen på slutet löser problemet. Och sen får vi väl vara beredda att fylla i vatten om det torkar ut.
Peter2400: [citat] Bra val, men du kunde köpt den på Hornbach med prisgaranti mot Netonnet för 3591:-:)
ullberg: Trög hur, spaken eller pipen? Var hemma hos föräldrarna i somras som har samma blandare och märkte att den var lite trög i spaken men framförallt var pipen galet trög, flexade i diskbänksplåten när man flyttade mellan hoarna. Jag kom tillbaka några dagar senare och plockade isär, gjorde rent mellan blandarhus och pip (väldigt mycket smuts som samlats där), samt smorde upp med
kulle: Och sätt aldrig på strömmen förrän beredaren är fylld.
Johan93: Hade du kunnat ladda upp bilder på din vattenmätare, pump osv? Finns en del olika system, är det ett äldre hus bör där finnas en betongbrunn någonstans på marken som tillhör huset.
Anonymiserad 169483: [citat] Tycker du skall försöka ha större tilltro från början. Jag är montör och liknande har hänt mig också. Man är bara människa. Hänt flera ggr att en rulle plockas ut men man missar ange faktisk åtgång. Mvh
KrisEne: Har köpt lägenhet på våning 5tr. Nuvarande ägaren har haft problem med dålig lukt i badrum vid väderomslag. Var uppe på vinden ovanför och tog några bilder. På flera ställen har avluftningen rostat sönder och tejpats ihop. Men hon påstår att det kommer från avloppet. Det vita plaströret på bilden kommer från Wc stammen som är ny. Den svarta i gjutjärn går ned till badrum.
janwide: Ser nu att muffen ska vara kvar. Får göra ett försök imorgon att få ur röret ur muffen. Kan nog bli lite knepigt.
Janus82: Jag klurade ett tag på att använda dubbelmutter med jag avstod då jag tyckte att det hela skulle bygga lite för mycket på höjden. Men det är lika bra att göra en ny beställning så blir det ordentligt. (y)
GoC: [citat] Det där ser ut som vanliga betongrör Så här ser glaserade Höganäsrör ut Du ser det på den glaserade ytan och gulaktiga godset [bild]
Anonymiserad 231185: [MEDIA=youtube]KHAsf-hXySc[/MEDIA] Verkar vara samma princip på de flesta wc:)
Filten33: Tack! Vi gjorde som du sa och fick en ny av Ikea MED packning. Funkade perfekt! (Nu är den dock borta då vi har en ny vask..)
Mawe85: Jag behöver vid närmare eftertanke inte någon ny utkastare utan jag kan behålla den gamla med 15 mm rör för att göra diversebevattningen. Den grövre röret kan jag koppla direkt till bevattningssystemet.
hempularen: Så länge vi pratar om att såga bort plankor (=brädor), så borde det inte kunna bli "farligt". Däremot så skall du inte såga i några bjälkar som finns ovanför brädorna. Om det gäller att fixa en temporär lösning, och om vi antar att det är brunnen eller rör till brunnen som rostat sönder. Då finns det tätningsmassor av olika typer. Det kan hålla i något år i bästa fall, i
KjellTimell: Att det är fel delar råder det ju inget tvivel om. :) Det vart en tankvurpa där jag fick för mig att 90 graders böjen hade utvändig gänga när jag beställde delarna. Förslagen från Atomlab och ådal löser problemet. Tack för svar!
kulle: Du kan ju använda vatettes badrumsfördelare på vån 2 om du vill. https://www.vatette.se/produkter/vatette-badrumsfordelare/