5 752 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Vattenspolande mulltoan Bioflush?
Någon som installerat den vattenspolande mulltoaletten Bioflush i sitt fritidshus och skulle vilja berätta om sina erfarenheter kring bland annat tömning, placering, eventuell lukt och hur den fungerar när temperaturen sjunker utomhus? Vi funderar på om den kan passa i den lilla sommarstuga vi ska bygga. Är tacksam för alla råd och tips!
Redigerat:
Kan svara för andra, om någon googlar den här tråden eller liknande.
Har haft mulltoa bioflush I 2 år nu.
Ska rada upp positivt mot negativt och om någon undrar något så är det bara att fråga.
Positivt:
-känns och används som nästan en vanlig toalett.
-vid normal drift, lågt underhåll.
-Bra service/hjälp från tillverkaren.
Negativt:
-Mycket krångel på min produkt. (läs nedan).
-Biofilter mycket dyra för vad man får (tillverkningskostnaden lär bara vara några kronor).
-Låg kvalité på vissa komponenter
-Kan lukta mycket om vebtilationsröret inte är högt.
-"avloppsslangen" från toaletten släpper igenom lukt efter en tids användande.
Sammanställning.
Installationen är relativt enkel, så länge utrymme osv. Finns.
Ventilationsröret måste vara mycket högt (över taknocken) för att undvika stank.
Toaletten har krånglat mycket för mig (fel på pumpen, fel på transformatorn, fel på kompostkammaren).
Mycket reparation och service har krävts. Vilket kräver både teknisk kunskap av dig och är mycket äckligt med bajs/kiss-delar.
Bytet av filtret kräver också att man klarar av bajs och kiss.
Allt som allt är jag negativ till produkten pga. Alla problem.
Vilket är synd, för när den väl fungerar felfritt så är den fantastisk och mycket lik en helt vanlig toalett.
Har haft mulltoa bioflush I 2 år nu.
Ska rada upp positivt mot negativt och om någon undrar något så är det bara att fråga.
Positivt:
-känns och används som nästan en vanlig toalett.
-vid normal drift, lågt underhåll.
-Bra service/hjälp från tillverkaren.
Negativt:
-Mycket krångel på min produkt. (läs nedan).
-Biofilter mycket dyra för vad man får (tillverkningskostnaden lär bara vara några kronor).
-Låg kvalité på vissa komponenter
-Kan lukta mycket om vebtilationsröret inte är högt.
-"avloppsslangen" från toaletten släpper igenom lukt efter en tids användande.
Sammanställning.
Installationen är relativt enkel, så länge utrymme osv. Finns.
Ventilationsröret måste vara mycket högt (över taknocken) för att undvika stank.
Toaletten har krånglat mycket för mig (fel på pumpen, fel på transformatorn, fel på kompostkammaren).
Mycket reparation och service har krävts. Vilket kräver både teknisk kunskap av dig och är mycket äckligt med bajs/kiss-delar.
Bytet av filtret kräver också att man klarar av bajs och kiss.
Allt som allt är jag negativ till produkten pga. Alla problem.
Vilket är synd, för när den väl fungerar felfritt så är den fantastisk och mycket lik en helt vanlig toalett.
Redigerat:
Ja, tycker det verkar en synnerligen idiotisk grej att försöka göra en mulltoa som funkar som en WC. Själva poängen med en mulltoa är ju att den funkar utan vatten. Och alla som donat med någon form av torrdass vet att ju mindre vätska man blandar in i ekvationen, desto bättre.
Klicka här för att svara