Hej,
jag planerar två nya badrum, ett på plan 1 och ett på plan 2.
För att slippa göra många hål i bjälklaget på plan 2 för avlopp är det enklast med två stammar från plan 1.
Min fråga, bör jag ha en luftning på varje stam, kan jag i så fall koppla ihop den på vinden så jag slipper dubbla genomföringar i taket? Min bild förklarar mer, röd linje är tilltänkt extraluftning.
Jag tycker inte det behövs men jag kan ha fel.:x // Kobolt
jag planerar två nya badrum, ett på plan 1 och ett på plan 2.
För att slippa göra många hål i bjälklaget på plan 2 för avlopp är det enklast med två stammar från plan 1.
Min fråga, bör jag ha en luftning på varje stam, kan jag i så fall koppla ihop den på vinden så jag slipper dubbla genomföringar i taket? Min bild förklarar mer, röd linje är tilltänkt extraluftning.
Jag tycker inte det behövs men jag kan ha fel.:x // Kobolt
Jag skulle inte länka ihop dom , det är ju ändå mellan våning 1 och 2 , det kan väl tänkas röra sig 2,5 - 3 meter rör , och du har säkert 75 - 110 mm i stammen , men för säkerhets skull , ring eller gå in på ett byggvaruhus eller till en rör firma och fråga, , , , fråga är gratis 
Bättre sent än aldrig...
jag vill bara berätta hur det slutade:
Det blev bara en stam till översta badrummet trots allt, jag sänkte taket i badrummet under så ledningen hänger under bjälklaget fram till toaletten. Luftningen sitter dock efter toaletten som bilden visar. Kan tipsa om att en del rörisar föreslår vakuumklockor på vinden istf att gå upp genom taket,smidigt.. UNDVIK detta, dom hakar upp sig tids nog och då får man problem med fukt på vinden!
Det blev bara en stam till översta badrummet trots allt, jag sänkte taket i badrummet under så ledningen hänger under bjälklaget fram till toaletten. Luftningen sitter dock efter toaletten som bilden visar. Kan tipsa om att en del rörisar föreslår vakuumklockor på vinden istf att gå upp genom taket,smidigt.. UNDVIK detta, dom hakar upp sig tids nog och då får man problem med fukt på vinden!
skulle du råda till att köra separata rör så här i efterhand?K Kobolt skrev:Bättre sent än aldrig...
Hej, nej, jag har inte haft några problem sedan installationen, avluftningen fungerar som tänkt. Osäker hur resultatet hade blivit med två stammar, i mitt fall blev det ju enkelt att dra i undertaket på plan 1.
Klicka här för att svara