När vi tappar varmvatten(vv)på övervåningen tar det lång tid innan vv kommer och vi har köket och badrummet på övervåningen. Det beror på att vv går från vv-beredaren ner i betonggolvet och efter att gått en sträcka i betonggolvet går den upp till övervåningen. Jag vill ändra på detta genom att montera ett t-rör vid vv-beredaren och ansluta ett nytt rör från t-röret till röret som fortsätter till övervåningen. Att montera ett t-rör vid vv-beredaren är enkelt men jag är osäker på monteringen till röret som går från undervåningen och upp. Jag tänker kapa röret, som är ett 22mm kopparrör enligt bilden och plugga igen det gamla röret. Sedan vill jag vrida rörvinkeln, som är rödmarkerad vv, ett halvt varv och ansluta röret från vv-beredaren. På bil nr 2 kan man se en hållare fastspikad. Hur ska man kunna vrida utan att få läckage? Bild nr 3, det nya röret från vv-beredaren kommer alltså från vänster och ska där anslutas tilll kröken! Vad tycker o tror ni om detta projekt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gängade kopplingen (som sitter fast i regeln) är tätad med lin, dessa kan man ibland lossa på utan att dom börjar läcka, annars är det bara att skruva ur kopplingen helt å lina om å dra i igen.
Presolröret behöver du inte kapa utan bara skruva bort klämringsmuttern å sätta dit en blindplugg istället. Men då blir det blandning av olika tillverkare av dom olika kopplingsdelarna å det blir ingen ”godkänd” koppling.
Sedan får man idag inte bygga in några kopplingar utan alla kopplingar måste vara inspekterbara å utrymmet ska vara vattentätt med skvallerrör till ett våtutrymme.
Men om du gör detta så finns det risk för att legionellabakterierna kommer att trivas vid blindpluggen å spridas i anläggningen. Det hela beror på hur kort/långt det blir från blindpluggen till närmast liggande T-koppling där det är vattenflöden.
Sånna här blindtarmar bör inte vara särskilt lång, kanske max någon dm.
Presolröret behöver du inte kapa utan bara skruva bort klämringsmuttern å sätta dit en blindplugg istället. Men då blir det blandning av olika tillverkare av dom olika kopplingsdelarna å det blir ingen ”godkänd” koppling.
Sedan får man idag inte bygga in några kopplingar utan alla kopplingar måste vara inspekterbara å utrymmet ska vara vattentätt med skvallerrör till ett våtutrymme.
Men om du gör detta så finns det risk för att legionellabakterierna kommer att trivas vid blindpluggen å spridas i anläggningen. Det hela beror på hur kort/långt det blir från blindpluggen till närmast liggande T-koppling där det är vattenflöden.
Sånna här blindtarmar bör inte vara särskilt lång, kanske max någon dm.
Ok. Det där med att det kan uppkomma legionellabakterierna vid blindplugg känns inte alls bra. Jag kan göra tvärtom och byta den gängade kopplingen mot ett t-rör och sätta en blindplugg vid vv-beredaren men då är det samma risk för legionellabakterier.
Men vad händer om jag sätter t-rör i båda ändarna?
Men vad händer om jag sätter t-rör i båda ändarna?
Klicka här för att svara