T
topmount: Vad har ni som reglerar trycket? Har ni stor eller lite trycktank
1 svar · 730 läst
Magnus E K
Magnus E K: Kompressorn går sönder om den startar när den är nedkyld till minusgrader (vilket den förhoppningsvis inte är när du startar den manuellt). Kompressorer i värmepumpar (avsedda för vårt klimat) brukar ha någon typ av förvärmning av kompressorn men det finns inte (vad jag vet) på kyl/frys.
40 svar · 17,0k läst
·
viltfjall
viltfjall: Min tjeckiske fastighetsskötare gjorde denna ’temporära’ inspektionslucka av en petflaska och epoxi i ett gammalt gjutjärnsavlopp. Borde finnas som standard, genomskinliga titthål :) Funkat bra i två år men skall nog inte rensar med spindel. Men det är ju ofta dumt på gamla gjutjärn ändå, när man får bort skiten rasar röret i bitar...
10 svar · 5,8k läst
·
H
hackatall: Rubriken kan ju missförstås, det är själva motorn som jag vill ha upp ur brunnen då det alltid blir kortslutning i de jag köpt hittills. Floottören krånglar till att börja med, det löste jag med ett timerur som styrde så att pumpen gick en kvart per dygn. Men pumparna ger upp för ofta ändå. Jag vill slippa byta själva pumpdelen med slanganslutningen monterad och bara koncentrera
5 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: Är det rätt ledningar från plitarna till pumpen , så det inte är något emellan i skåpet som stökar till det, försök att se vilka som är vilka, du ska ha tag i motorkabeln, det är även en kabel som går till larmet ( vanlig nivåvakt ) Enligt det El-schema som jag tittade på är det direkta vägen till pumpen och inget i mellan, kanske du ska ta ett foto på ditt EL-schema och lägga
10 svar · 5,1k läst
·
L
Leif i Skåne: Nere har jag 1” rör och till övervåningen har jag 16 mm prisol, vilken j..la skillnad! På övervåningen får man spola i 15 sek innan det kommer ljummet vatten och sedan 10 sek till innan röret är uppvärmt och 60˚ vatten kommer. I köket med rör från 1960, där kommer full temp efter 6-7 sek. Att fylla en spann går 4 ggr så fort med 1” rör. Så minst 20 mm alla dar i veckan.
9 svar · 4,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Är det inte bäst att lägga vanliga 110 mm markavloppsrör? Billigt och lätt att spola när det börjar strula efter några årtionden.
1 svar · 842 läst
ådal
ådal: https://www.hornbach.se/shop/Rak-koppling-BA-99010-40xG32-2469142/8137931/artikel-detaljer.html https://www.hornbach.se/shop/Rak-koppling-BA-99012-32xG32-2469099/8137930/artikel-detaljer.html Vet inte ifall du behöver täta med gängtejp eller ifall det finns plats för gummipackning mellan dessa. Dessa ska fungera att dra på PP-rör enligt anvisningarna. Har du kollat så det inte är några
2 svar · 5,8k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Precis. Sen kan du antingen putsa upp rören med Häxan och lacka dem med vanlig klarlack, om du gillar synliga-kopparrörskänslan, eller så klär du dem i vanliga rörisoleringar av skumplast, så slipper du problemet sen.
2 svar · 3,0k läst
·
Rickard_nr1
Rickard_nr1: Lk har en som sitter på de flesta vvb https://www.lkarmatur.se/sv/lk-514-multisafe-_66654435.aspx
1 svar · 1,1k läst
L
Leif Magnusson: [citat] Mora Cera Duo Miniprofi
3 svar · 3,2k läst
·
W
Wrea: [citat] [citat] Svara Hej Jag funderar också på markbädd på burk 4evergreen. Jag undrar hur har det gott för dig nu? Är det värt att satsa på en sånt? Tack [/QUOTE]
4 svar · 8,1k läst
R
rsa: Jag har grävt en stenkista (dagvattenkassetter) 500 liter när ett vägdike (ca 5 meter ifrån). Kistan ska ta emot vatten från mina filter i teknikrummet (backspolning). Problemet är att när det regnar fyller regnvattnet upp kistan till max. Kan det vara vattnet från vägen och vattnet från tomten som samlas i diket och rinner igenom marken in i kistan? Vägdiket rinner inte ut någonstans
0 svar · 8,2k läst
·
MaY4
MaY4: [citat] Tack så mycket för dina råd. Om vi får mer problem så vet vi att kolla backventilen. Tack så mycket! Mvh Maya
4 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Dumfråga men är rören intryckta i botten samt att dom är gradade och inte skadad O-ringen
5 svar · 1,2k läst
B
Beatrix: [citat] Sociala nätverk när de är som bäst, tack för era råd!!!!
6 svar · 6,5k läst
·
K
Kung Louie: Det fick bli hornbach och deras pendelfäste/takjärn, gängad rörklammer, gängstång och en påse brickor och mutter. Hornbach hade ett betydligt större utbud av just detta än dom andra varuhusen för oss privatfolk... Tackar för tipsen!
4 svar · 4,3k läst
Charl1e
Charl1e: Ja det här är ju smålandsvillan 2013 så helt nytt är det ju inte.(:
22 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jaha, leveranstid... Ahlsell brukar vara duktiga på att flytta material mellan butikerna. Det har jag goda erfarenheter av och dessa böjar fanns på lager hos min närmsta butik! Just Smartline har utgått ur det ordinarie sortimentet hos Ahlsell och Pipelife som tillverkar dessa har även tagit bort lagret i Sverige. Prylarna sålde inte tillräckligt bra.
11 svar · 2,4k läst
N
Nahpets: Hej, Tack för svar. Det går inte att omdisponera enligt den plan vi har. Trevlig helg. Mvh Stephan
2 svar · 2,9k läst
·
A
Ante_T: en enkel ritning om det ger något....
1 svar · 1,5k läst
·
Tweety1985
Tweety1985: Hej! Vi har en liten Metro therm stående i gäststugan, tror den heter kabinett. Den har hitintills varit igång hela tiden men känner nu att vi skulle vilja slå av den då den inte används. Har två frågor som jag hoppas att någon här kan svara på. 1) Tar den någon skada av att stå tom? Tänker på rost osv. Finns ingen anod i den modellen så antar att den inte bör kunna rosta ens...
0 svar · 3,6k läst
·
D
Du och 19till: Rörspets heter det. Finns några trådar här om du söker på..
1 svar · 2,1k läst
finklemcgraw
finklemcgraw: Här är en kompletterande detaljritning som visar de numrerade snitten i förra ritningen: [bild] Så ja, nog är det ordentliga grundmurar/syllar.
7 svar · 6,0k läst
·
T
Tummenmittihanden79: Jag fick tyvärr inte med bruksanvisning från butiken på hylsan. Letade efter instruktioner på nätet men hittade de inte. Men nu vet jag var jag ska hitta dom - tackar!
8 svar · 2,7k läst
·
A
AndersS: Men visst är det skönt att slippa hålla koll (y)
23 svar · 22,0k läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Ok. Googlade lite på reservdelar och gick fram att överhettningsskydd till CTC Parca Opal helt utgått pga att de inte tillverkas längre. Möjligt att man kan snoka fram någonting begagnat, men skall få hem en servicekille som kikar på VVBn först. Väntar in hans utlåtande. Tack för svar!
5 svar · 4,4k läst
ymmij12
ymmij12: Hitta äntligen en sida vad pilen står för. Är flödesrikningen. Var lite rädd för det. Får väll vända min till rätt håll.
22 svar · 32,0k läst
·
C
camelspin: Hej, mitt svar riktiar sig kanske främst till TS, men du kan testa på samma sätt. Som redan skrivits ovan, testa efter läckage av luft där du har avlopp och vattenlås, golvbrunn, tvättställ, toalett. Kankse finns även en genomföring för avlopp från tvättmskin? Du kan givetvis spola i toaletten samtidigt som du testar, men då kanske man får vara två man. Trevlig jakt! DW
34 svar · 12,2k läst
·
C
corre: Jag tror på att leta hantverkare i bekantskapskretsen, de dina grannar och vänner anlitar, och där du på förhand kan se det estetiska i arbetet. Många som gör snygga och eftertänksamma jobb gör också helheten nogrannare. Jag har ett exempel från ett par år sen. Firma renoverade kök och badrum hos dåvarande brf-grannen, Utlänsk arbetskraft men välmotiverade och var noga med
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.