Pexslang/pexrör är det som installeras idag, koppar försvinner allt mer pga av pris men även installationstid.

Helt rätt tänkt, har du minsta fundering på wc uppe och möjlighet att dra fram 110 så gör det.
Man kan alltid förminska ner, men att öka i storlek funkar sällan bra;)

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
B Bredare skrev:
Pexslang/pexrör är det som installeras idag, koppar försvinner allt mer pga av pris men även installationstid.

Helt rätt tänkt, har du minsta fundering på wc uppe och möjlighet att dra fram 110 så gör det.
Man kan alltid förminska ner, men att öka i storlek funkar sällan bra;)
Förresten, rör i rör är nytt för mig, vilken av dessa skulle passa min installation bäst?
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/lk-pe-x-och-pal-ror-och-rordelar/ror-3/

Hej igen!
Wc röret till övre våningen, vågar jag förlägga det i golvbjälklaget mellan nedre och övre våning? det rör sig om ca 2m, några skarvar blir ju inte synliga.....

C
J johan5588 skrev:
Wc röret till övre våningen, vågar jag förlägga det i golvbjälklaget mellan nedre och övre våning? det rör sig om ca 2m, några skarvar blir ju inte synliga.....
Var skulle du annars förlägga dem?

C cpalm skrev:
Var skulle du annars förlägga dem?
Annars skulle jag förlägga det horisontella röret i en kapsling längs med taklisten i köket. Men att dra röret i bjälklaget blir ju snyggast och osynligast, sågspånet måste bort först bara. Jag har ju timmer i väggarna, så där finns ingen extra plats.

Ca 2m horisontellt rör behövs förläggas,ger en 88 graders böj det lilla fall som behövs? (1 cm/meter)

S
Mig veterligen får du väl ha skarvar dolt i avloppssystem :)

Det är ju väldigt lite vatten som passerar de rören i jämförelse med vattenrör!

J johan5588 skrev:
Ca 2m horisontellt rör behövs förläggas,ger en 88 graders böj det lilla fall som behövs? (1 cm/meter)

Vad tror ni om denna del av avloppsbygget?, tänkte ersätta bef gjutjärn med wc rör 110.
Gjutjärnsmuffen i golvet är troligtvis en renslucka, men jag tänkte koppla på wc rör här till nya toan övre våningen. Måste sätta en 90 graders böj, men det borde väl funka när jag jag har ca 30 graders fall på röret innan böjen?

• Grått WC-rör med 90 graders böj anslutet till gammal gjutjärnsmuff i betonggolv i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig gjutjärnsmuff i betonggolv, potentiell renslucka, med mörkt avloppshål.
    Skapa konto
Kan väl bara göra påpekande angående kopparrör till vattnet. Det hade jag fortsatt med. Har ett par bekanta som har rör i rör i ett gammalt hus. De fick en stor vattenskada i köket på grund av att mössen/råttorna gnagt hål på plasten.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Hej igen!
Avloppsstammen av gjutjärn under källargolvet går rakt ut i brunnen och är 8m meter lång. Invändig diameter är ca 95mm, går det att koppla in wc på den?? :thinking:
Bilden visar stället där jag tänkte koppla på ett wc pp 110 rör

• Gammal gjutjärns avloppsstam i betonggolv med synlig invändig diameter, plats för planerad wc-anslutning.
    Skapa konto
  • Ett avloppsrör av gjutjärn sticker upp från ett källargolv, tänkt att kopplas till wc.
    Skapa konto
Ingen som ge mig goda råd om avloppsstammen i källargolvet och dess inre diameter på 90-95mm inv?:thinking::)
tacksam för svar ;)

Finns fall samt att röret är tillräckligt jämnt i så bör det fungera.
Föreslår att du försöker få till ett rensrör så nära som möjligt.
Fanns avlopp som var 90 mm från wc, dock var det ju inga 8 meter.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
B Bredare skrev:
Finns fall samt att röret är tillräckligt jämnt i så bör det fungera.
Föreslår att du försöker få till ett rensrör så nära som möjligt.
Fanns avlopp som var 90 mm från wc, dock var det ju inga 8 meter.
Tack för svar!
Ja, har köpt rensrör

Hej igen! Vilken typ av skiva är bäst i gammalt hus? Att sätta dit på väggen efter rören är borttagna.....

• Vägg i gammalt hus med borttagna rör, synliga väggskivor och verktyg på golvet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.