4 084 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Byte avloppsstam + galvrör k.v på gammal gård
Pexslang/pexrör är det som installeras idag, koppar försvinner allt mer pga av pris men även installationstid.
Helt rätt tänkt, har du minsta fundering på wc uppe och möjlighet att dra fram 110 så gör det.
Man kan alltid förminska ner, men att öka i storlek funkar sällan bra
Helt rätt tänkt, har du minsta fundering på wc uppe och möjlighet att dra fram 110 så gör det.
Man kan alltid förminska ner, men att öka i storlek funkar sällan bra
Förresten, rör i rör är nytt för mig, vilken av dessa skulle passa min installation bäst?B Bredare skrev:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/lk-pe-x-och-pal-ror-och-rordelar/ror-3/
Annars skulle jag förlägga det horisontella röret i en kapsling längs med taklisten i köket. Men att dra röret i bjälklaget blir ju snyggast och osynligast, sågspånet måste bort först bara. Jag har ju timmer i väggarna, så där finns ingen extra plats.C cpalm skrev:
Ca 2m horisontellt rör behövs förläggas,ger en 88 graders böj det lilla fall som behövs? (1 cm/meter)
Vad tror ni om denna del av avloppsbygget?, tänkte ersätta bef gjutjärn med wc rör 110.
Gjutjärnsmuffen i golvet är troligtvis en renslucka, men jag tänkte koppla på wc rör här till nya toan övre våningen. Måste sätta en 90 graders böj, men det borde väl funka när jag jag har ca 30 graders fall på röret innan böjen?
Gjutjärnsmuffen i golvet är troligtvis en renslucka, men jag tänkte koppla på wc rör här till nya toan övre våningen. Måste sätta en 90 graders böj, men det borde väl funka när jag jag har ca 30 graders fall på röret innan böjen?
Kan väl bara göra påpekande angående kopparrör till vattnet. Det hade jag fortsatt med. Har ett par bekanta som har rör i rör i ett gammalt hus. De fick en stor vattenskada i köket på grund av att mössen/råttorna gnagt hål på plasten.
Hej igen!
Avloppsstammen av gjutjärn under källargolvet går rakt ut i brunnen och är 8m meter lång. Invändig diameter är ca 95mm, går det att koppla in wc på den??
Bilden visar stället där jag tänkte koppla på ett wc pp 110 rör
Avloppsstammen av gjutjärn under källargolvet går rakt ut i brunnen och är 8m meter lång. Invändig diameter är ca 95mm, går det att koppla in wc på den??
Bilden visar stället där jag tänkte koppla på ett wc pp 110 rör
Klicka här för att svara