Hej.
Vi köpte en stuga gränsandes till en å nu i höstas och tanken är att på vårsidan fylla en ibctank med vatten och använda under sommaren till bastun, dusch osv men inte till dricksvatten.

finns det ngt lämpligt filter för detta? Vattnet i sig är rent men man kanske vill filtrera bort det värsta småskräpet?

tommib
Du kan väl ta vilket finmaskigt filter som helst. Ev räcker det med en bottensil på sugledningen och en placering ca 30-40 cm över botten.

En liten brasklapp är väl att det kan finnas begränsningar i om man får ta ut vatten på det sättet. Jag vet ärligt talat inte men har vagt för mig att vattenuttag från åar och bäckar kräver någon form av tillstånd. Samtidigt, rör det sig om några kubik från en större å per sommar så lär knappast någon bry sig.

tommib tommib skrev:
Du kan väl ta vilket finmaskigt filter som helst. Ev räcker det med en bottensil på sugledningen och en placering ca 30-40 cm över botten.

En liten brasklapp är väl att det kan finnas begränsningar i om man får ta ut vatten på det sättet. Jag vet ärligt talat inte men har vagt för mig att vattenuttag från åar och bäckar kräver någon form av tillstånd. Samtidigt, rör det sig om några kubik från en större å per sommar så lär knappast någon bry sig.
ska kika på sådana filter. Tackar. :)

jo nej precis det är ingen som har ngn åsikt om det :)

Varför en IBC, risk finns att det blir en myggodling.
En vanlig pumpautomat/pump+hydrofor funkar väl.
Sedan det med att ta vatten från ån, ni låter ju vattnet rinna tillbaka.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Varför en IBC, risk finns att det blir en myggodling.
En vanlig pumpautomat/pump+hydrofor funkar väl.
Sedan det med att ta vatten från ån, ni låter ju vattnet rinna tillbaka.

Protte
tanken är ju försluten?

tommib
Jo, men fråga är ändå relevant. Är det väldigt olika vattenföring i ån så att ni vill buffra? Annars slipper du ju ha en IBC-tank om du har en vanlig pumpautomat.

Här är ett exempel på filter.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/

Det finns massor av andra. Som jag sa tidigare, för att bara köra dusch, bastu osv så kanske du inte behöver något filter alls men om det är mycket små föroreningar i vattnet är det kanske bäst att ha ett så att inte en ev blandare beckar igen. Har du ingen blandare är det väl mest din/andras egen vilja att duscha i lite partiklar som avgör.

Om du pumpar upp vatten till IBC:n, sedan då?
Hur ska du får tryck till en dusch? En pump till?

Protte

Hej :) utvecklar gärna mitt tankesätt :)

jag har tillgång att låna en bensindriven vattenpump vid behov så tanken är att denna ska användas för att fylla upp ibctanken. Då våran stuga är helt offgrid är tanken att sedan använda en 12v tryckpump för att hämta vatten från tanken in till bastu/stuga.

Vill inte ha ngn permanent slang ner till ån då det finns mycket fiskare osv runt ån och vill inte göra några permanenta avtryck.

Plus att man enkelt förhindrar åsikter om att man tar vatten från ån.

så är tanken :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Min första spontana tanke är att det börjar växa i tanken. Alger o annat mög.
Men skall den bara användas över tex en helg o vattnet töms ut när man lämnar o fylls på med nytt när man kommer på fredagen kanske det funkar ok?

tommib
Bygg ett vattentorn, då behöver du inte ens lilla tryckpumpen.

Kul idé.

Täck in tanken ordentligt... utan solljus så finns de inte så mycket som växer

tommib tommib skrev:
Bygg ett vattentorn, då behöver du inte ens lilla tryckpumpen.

Kul idé.
Tanken har slagit mig men frun är inte så medgörlig.

J Jonas_81 skrev:
Täck in tanken ordentligt... utan solljus så finns de inte så mycket som växer
precis min tanke. När jag forskade på detta så var det just solljuset som skapade alger.

K knipo skrev:
Min första spontana tanke är att det börjar växa i tanken. Alger o annat mög.
Men skall den bara användas över tex en helg o vattnet töms ut när man lämnar o fylls på med nytt när man kommer på fredagen kanske det funkar ok?
Vattnet kommer stå till hösten... men mörkt. Huruvida bakterier börjar växa där är lite av ett frågetecken men tänkte gardera mig med ett ev filter.

Till dricksvatten har Sunwind en produkt som renar vatten utan el.

tommib
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Tanken har slagit mig men frun är inte så medgörlig.
Går det inte att kamouflera i terrängen? Kanske till ett litet jakttorn? Kanske kombinera vattentorn och jakttorn ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.