Hej, jag är nyfiken på varför mitt vatten är inte genomskinligt. Vatten blir helt vit och tar ca 30 sekunder innan det klarnar upp. Jag har Bergvärme med varmvattenberedare så all vatten går genom den. Tips och råd?
 
  • Ett glas med vatten som är vitt och grumligt med tydliga luftbubblor, gradvis klarnar nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är luftbubblor, om du låter vattnet stå en stund så försvinner det väl?
Antagligen finns det luft kvar någonstans i systemet, det kan lika gärna vara före ditt hus, det ger sig nog snart.
 
Kallvattnet går inte igenom varmvattenberedaren. Är det skillnad om du tappar varmt eller kallt vatten?
 
L lordi skrev:
Kallvattnet går inte igenom varmvattenberedaren. Är det skillnad om du tappar varmt eller kallt vatten?
Hej, tack för svaret. Nej, det är ingen skillnad mellan kallt och varmt vatten. Lika ogenimskinligt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är luftbubblor, om du låter vattnet stå en stund så försvinner det väl?
Antagligen finns det luft kvar någonstans i systemet, det kan lika gärna vara före ditt hus, det ger sig nog snart.
Jag har haft huset i 1,5 år nu och "luften" finns fortfarande kvar. Finns det några lösningar?
 
Har du eget vatten eller kommunalt?

Vattnet ser ut så i en sommarstuga jag brukar besöka, har fått förklaringen att det har att göra med någon typ av rening som vattnet går genom. Där finns egen borrad brunn.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Har du eget vatten eller kommunalt?

Vattnet ser ut så i en sommarstuga jag brukar besöka, har fått förklaringen att det har att göra med någon typ av rening som vattnet går genom. Där finns egen borrad brunn.
Kommunalt vatten. Göteborg stad
 
Det är som med sockerdricka, det är gaser (luft) som är lösta i vattnet och när man släpper ut trycket så kan inte vattnet behålla gaserna utan de bubblar iväg.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.