Jag har sett programmet ”Moonshiners” där man kamoflerat diverse tankar och kärl i jakttorn......

Här i byn så finns det många pumpar i ån, tom stora vattenföreningar och att NÅGON skulle ha något emot det kan jag inte tänka mig, allt vatten rinner ju tillbaka.

Protte

Vi kör på liknande upplägg i stugan. Vi har dock byggt ett litet vattentorn som bara är ca 0,5m ovan översta tappstället för att slippa pump. Med grova ledningar är flödet ok. Vattnet tar vi från en sjö, fyller två blå 200l tunnor på våren och fyller bara på när det behövs. Det har funkat hur bra som helst de 15 år det varit i drift. Tömmer allt på hösten så att inte ledningar och ventiler ska gå sönder. Till/från tunnorna kör vi med hävertprincipen så inget extra hål.
Lycka till med ditt projekt, det kommer att bli en höjning av komforten med lite rinnande vatten.

• Gilla
ason
  • Laddar…
Blir det ingen algtillväxt alls i tunnorna?

Inte vad vi märker och ser. Stugan ligger i Lappland så det är normalt inte allt för många dagar med jättevarmt väder. Ofta är det kallare vatten i tunnan än i sjön under sommaren. De står i skogen (skogstomt), på ett plan byggt mellan några träd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.