Hej.

har dragit lite avlopp idag. (Badrum) Väldigt svårt med utrymme att få lutning överallt. Om ni ser på bilden så har första y-kopplingen cirka 1-2mm lutning.

problemet jag har är att få till dragningen till handfatet som är den öppna 75 y kopplingen. När jag kopplar på och avslutar med 2 st 45 grader upp mot ”golvytan” hamnar jag för högt. Vad jag fått lära mig är att alla ”muffar ” ska vara som Max höjd i flytspacklet? Stämmer detta?

kan man använda en 87 graders böj istället? Jag har 1 cm ungefär i höjd för mycket.
Avloppsrörinstallation med Y-kopplingar mellan reglar, lutningproblem nära golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Andreas

Kom och tänka på det. Kanske inte behöver dra 75mm till handfatet utan kanske räcker med 50mm?

mvh Andreas

P
S Sandman88 skrev:
Kom och tänka på det. Kanske inte behöver dra 75mm till handfatet utan kanske räcker med 50mm?

mvh Andreas
Gå med 75mm så långt du kan därefter räcker det med 50mm. Man ska helst ha 75 upp ur golv, men finns inte förutsättningarna så funkar det med 50. :)

Det löste sig. Avslutade med 87grader istället för 2 st 45. Borde funka då det är första böjen?

//Andreas Gråa VVS-rörinstallationer i en byggkonstruktion med en 87-graders böjning, avstött med trä och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
S Sandman88 skrev:
Det löste sig. Avslutade med 87grader istället för 2 st 45. Borde funka då det är första böjen?

//Andreas [bild]
Jo det funkar när det är sista böjen, annars ska det undvikas. Jag trodde dock du skulle upp med den i väggen. Brukar undvika rör ur golv i våtutrymmen :)

Det är mest där bajset rinner man inte till ha 87* utan 2st 45or. Till handfatet går det utmärkt. Vilket jävlsnormbo du fick till!

Tog ett tag att fundera ut hur fan jag skulle få till det. för toaletten kommer det blir en klosettanslutning från uponer tänkte jag. Får jag rätt storlek med en gång.

Tur man inte är rörmokare för detta gick mig på nerverna

P Puffp skrev:
Jo det funkar när det är sista böjen, annars ska det undvikas. Jag trodde dock du skulle upp med den i väggen. Brukar undvika rör ur golv i våtutrymmen :)
detta kommer bara bli en toalett. Har inte riktigt utrymmet för rör i väggen tyvärr.

• Gilla
Puffp
  • Laddar…
Staffans2000
Mjuka böjar bör alltid eftersträvas. Men titt som tätt måste man använda 90gr. vinklar istället. Detta gäller stående delar, likt din. Liggande skall i möjligaste mån undvikas helt och hållet.
Av facktermshygieniska skäl vill jag inflika att det heter "gren" inte "y-koppling"!

Staffan

Staffans2000
Tur man inte är rörmokare för detta gick mig på nerverna[/QUOTE]

Tvärt om!
Hade du varit rörläggare, hade du klämt ihop det på ett nafs, eftersom du då känner till alla genvägar. Amatörernas inferno, är att de är livrädda för att göra fel, och därför följer ett teoretiskt regelverk till punkt och pricka.

Staffan2000:
Så är det helt klart.

Nu måste jag hitta på en lösning för mitt 1” järnrör som ska skarvas för radiatorerna.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mjuka böjar bör alltid eftersträvas. Men titt som tätt måste man använda 90gr. vinklar istället. Detta gäller stående delar, likt din. Liggande skall i möjligaste mån undvikas helt och hållet.
Av facktermshygieniska skäl vill jag inflika att det heter "gren" inte "y-koppling"!

Staffan
Nu var det intefråga om 90 utan 87 grader.

Hur har du tänkt med dom söndersågade golvbjälkarna ?

R RoBo skrev:
Hur har du tänkt med dom söndersågade golvbjälkarna ?
ska skruva och limma dit plywood på varje sida regeln. Dessa var söndersågade när jag öppnade golvet då golvbrunn satt här förut.
Dessa bjälkar från 1968 sitter otroligt med runt 30cc

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Staffans2000
T twoody skrev:
Nu var det intefråga om 90 utan 87 grader.
Den delen har genom tiderna haft många olika grader. Så för enkelhetens skull brukar jag kalla dom för 90gr. böjar. Upp till 45gr. kallas de för språng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.