1 380 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vattenanalys
Hej! Fick svar på analysen av vårat dricksvatten förra veckan. Har inte druckit av vårat vatten på ca 1 år då vi fick grus eller liknande i vattnet och sen inte tagit oss för att göra en analys.
Vi gjorde ett prov för ca 3 år sedan som blev otjänligt med anmärkning. Anmärkning på PH 6.3 och koppar 0.58.
Svaret vi fick förra veckan är tjänligt. PH 6.5 och koppar 0.19. Gruset visade ingenting. Vi har fortfarande problem med grus (eller vad det är) men bara enstaka prickar per liter mot för ett år sedan då glaset blev fullt och stopp i tvättmaskin osv.
Vi har inte gjort någon åtgärd mot detta.
Aja. Frågan jag ville ställa var hade ni ändå fixat ett vattenfilter mot surt vatten? För att höja PH och minska mängden koppar i vattnet. Gränsen på dessa är ju 6.5 och 0.20 så vi ligger ju precis på gränsen till att det ska vara otjänligt med anmärkning.
Jag har små barn så man blir ju alltid lite nojig då..
Vi gjorde ett prov för ca 3 år sedan som blev otjänligt med anmärkning. Anmärkning på PH 6.3 och koppar 0.58.
Svaret vi fick förra veckan är tjänligt. PH 6.5 och koppar 0.19. Gruset visade ingenting. Vi har fortfarande problem med grus (eller vad det är) men bara enstaka prickar per liter mot för ett år sedan då glaset blev fullt och stopp i tvättmaskin osv.
Vi har inte gjort någon åtgärd mot detta.
Aja. Frågan jag ville ställa var hade ni ändå fixat ett vattenfilter mot surt vatten? För att höja PH och minska mängden koppar i vattnet. Gränsen på dessa är ju 6.5 och 0.20 så vi ligger ju precis på gränsen till att det ska vara otjänligt med anmärkning.
Jag har små barn så man blir ju alltid lite nojig då..
Vi har liknande pH-värde när vi tagit prov, men även dålig alkalinitet så i verkligheten kanske pH-värdet varierar mycket.
Hur som helst så är en annan faktor att ta hänsyn till att surt vatten äter på kopplingar och (koppar-)rör.
När vi varit på och rivit i rören på vissa ställen så har det bara varit ett lövtunnt skikt kvar. Förvisso kanske 50 år gamla rör, men ändå. Värt att ta hänsyn till vid placering av ev. filter också. Undvik koppar/mässing före filtret.
Hur som helst så är en annan faktor att ta hänsyn till att surt vatten äter på kopplingar och (koppar-)rör.
När vi varit på och rivit i rören på vissa ställen så har det bara varit ett lövtunnt skikt kvar. Förvisso kanske 50 år gamla rör, men ändå. Värt att ta hänsyn till vid placering av ev. filter också. Undvik koppar/mässing före filtret.
Ja, rören har jag också tänkt på att det kanske behövs ett filter. Vi har inte grönt i handfat och liknande men man ser att väggen i duschen är lite blå grön så skulle tro att det utsöndras för mycket koppar.
Dricker ni erat vatten eller har ni fixat filter? Vilket filter har ni i så fall?
Läste någonstans om en hink med brunnskalk man kunde sänka ner för att höja PH.
Dricker ni erat vatten eller har ni fixat filter? Vilket filter har ni i så fall?
Vi har inget filter idag, men om vi installerar ett framöver är det för rörens skull. Känner mig inte orolig för att dricka vattnet när det ändå ligger väl inom gränsen för tjänligt. Vi har inte heller några småbarn.T Torpet123 skrev:
Vår brunn är en källa som rinner konstant med självtryck, så att proppa ner något i borrhålet lär inte funka för oss.
Vår rörmokare har insisterat på ett filter, men vet inte specifikt vad han haft i tankarna. Har inte heller direkt sonderat alternativen själv, så jag följer tråden med intresse om det är någon annan som har förslag.
Kan tro att alla våra rör är gamla så kan tänka mig att de är ganska tunna nu om vattnet alltid varit surt. Jag är egentligen inte nojig för att ge barnen vattnet för vi drack det innan när det var mer koppar och ingen hade symptom med diarré. Därför borde jag verkligen inte oroa mig nu.
Vet att vi pratade med rörmokare om filter för 3 år sedan då pratade han om något filter med lut. Skulle kosta ca 25000 med installation.
Vet att vi pratade med rörmokare om filter för 3 år sedan då pratade han om något filter med lut. Skulle kosta ca 25000 med installation.
Klicka här för att svara