Vi har borrat brunn. Tyvärr gick borren av cirka 5 meter ovanför spetsen. Även den metallanordning som skulle försöka få tag i borren gick sönder och är kvar i hålet. Borrfirman bedömer att hålet ändå är tillräckligt djupt och att man efter tryckning kommer att få tillräckligt med vatten. Att borren och de andra metalldelarna ligger kvar i botten ska inte vara något problem enligt dem.

Om vi antar att vi får ut tillräckligt med vatten, så har vi två frågor om det arrangemanget.
Kan borr- och metallrester förorena dricksvattnet? Hur kan vi veta säkert?

Är det någon annan nackdel med att ha borrspetsen kvar i hålet? Är borrhålet som investering mindre värd? Exempelvis går det väl inte att borra hålet djupare i framtiden om man nu skulle vilja det. Fast det kanske man aldrig gör?

Går det verkligen inte att få upp borren?
T.ex. med hjälp av magneter...

OT:
Jag har samma problem fast i en tandrot efter en rotfyllning. Tandläkaren har provtryckt och konstaterat att borrspetsen kan sitta kvar utan att jag skall få några problem av det. Tänk så lika två så olika brancher kan vara ibland! :D

OnT:
Man borrar normalt sett inte i samma hål. Får du bra med vatten så spelar detta ingen roll alls. Får du inte bra med vatten så får firman ta sitt ansvar, det är de som misslyckats. De friskriver ju ofta sig från att det kanske inte blir vatten, men här har de ju inte nått ned till utlovat djup!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Går det verkligen inte att få upp borren?
T.ex. med hjälp av magneter...
Det verkar inte så enligt borrgubbarna, men om någon vet mer så tipsa gärna.

pacman42 pacman42 skrev:
OT:
Får du inte bra med vatten så får firman ta sitt ansvar, det är de som misslyckats. De friskriver ju ofta sig från att det kanske inte blir vatten, men här har de ju inte nått ned till utlovat djup!
Vi har vattengaranti, alltså vad gäller vattenmängd.

Sannolikt har det gottar för att det fastnat. Så det går sannolikt inte att få upp. Frågan är ju vilka material som finns i borret. Om det evetuellt kan förorena vattnet.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En fundering : Brukar man smörja gängorna i rörskarvar och vid kronan? Om så är fallet riskerar man väl att det kommer olja eller fett när rören rostar sönder. Blir det i så fall så utspätt att det är försumbart?

Exakt, vill du ha en borrspets som har "spetsat" till allt vatten du ska dricka framöver?
Jag hade sagt nej. Det förstår de nog själva också...

Om den har fastnat på grund av att borran har rasat så kan det bli problem att få ner (eller upp) pumpen.

Lite senkommet avslut på historien. Jag pratade med kommunens miljö- och hälsoskydd, andra brunnsborrare och en expert på SGU. Ingen är orolig. Det är mest järn och det är syrefritt där nere så det rostar mycket sakta. Detta händer tydligen alla brunnsborrare någon gång. När man byter pump händer det ibland att den fastnar och då kan man lämna den kvar. Brunnsborraren bjöd på spräckningen. Vi fick rikligt med vatten. Så det slutade bra ändå.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.