1 822 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vattenstopp i våran avloppsbrunn
Vi har lite avloppsproblem i vårat hus. Det är så att vi har fått en mysig gegga i bottnen av kistan där vattnet ska rinna ut i marken. Detta gör att vattnet inte flyter ut ut alls och hela brunnen till slut fylls upp ända in till badrumsgolvet när man försöker duscha...
Geggan i sig är troligtvis mängder av fett och matrester som sköljts ned vid diskning och sedan byggts upp under lång tid.
Kan man lösa upp detta på något bra vis?
Geggan i sig är troligtvis mängder av fett och matrester som sköljts ned vid diskning och sedan byggts upp under lång tid.
Kan man lösa upp detta på något bra vis?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ring kommunen för en akuttömming och be dom samtidigt att spola spridarrören.
Jag hade samma problem för ett tag sen.
Kan inte slambilen komma direkt eller vill fu intr betala för en jourbil, kan du köpa lite tid genom att pumpa upp lite vatten och för stt rinna ner under några buskar i trädgården.
Du kan också hinka upp flyttslammet, så att det inte strömmer vidare i din anläggning.
Jag hade samma problem för ett tag sen.
Kan inte slambilen komma direkt eller vill fu intr betala för en jourbil, kan du köpa lite tid genom att pumpa upp lite vatten och för stt rinna ner under några buskar i trädgården.
Du kan också hinka upp flyttslammet, så att det inte strömmer vidare i din anläggning.
Nja, det är snarare så att du får en biofilm på infiltrationsytan. Den lever av de lösta näringsämnen som kommer från kök, dusch och tvätt. Helt normalt och går inte att förhindra.Bergamannen skrev:
Troligen har ni för liten infiltrationsyta i förhållande till belastningen. Det faktum att du skriver "kista" antyder att ni har den gamla lösningen med stenkista. Den ger en väldigt liten infiltrationsyta för avloppet och fungerar väl oftast mest i typ sommarboende där belastningen är låg. Inget för modernt levnadssätt med stor vattenförbrukning.
Lösningen är i så fall att anlägga en ny infiltration. Den bör vara rejäl, kanske 30 m2.
Vilka spridarrör? TS pratar om en kista där infiltrationsytan är synlig. TS får förtydliga hur det är konstruerat! Foton säger mer än 1000 ord!harry73 skrev:
Är det istället en vanlig infiltration så håller jag med om att en spolning av rören är en bra början.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden