P
Vissa av er har säkert läst och hatat ;) mina inlägg i några pris/lönemodells trådar för Vvs och elektriker.

Tänkte beskriva mitt projekt här och lägga upp bilder eftersom jag kommer vidare.

Bakgrund:
Enplansvilla med källare från 1966.
Dränering ska utföras runt Oktober och i samtidigt vill jag flytta inkommande vatten och dra nya kall och varmvattenrör i källare.

Totalt cirka 40 meter av kopparrör i dimension 22 mm med ny mätarkonsol och isolering.

Försök att hitta firma som vill göra jobbet:?!
Jag har ringt till 10 Vvs firmor inom 3 mil under 4 veckors tid.
3 svarade aldrig, inte ens på mail
4 tackade nej direkt
3 var på besök för att lämna offert

1 kom tillbaka med offert med cirka 60% påslag på material mot priser på Rinkaby. Bad firman specificera materialet, då var inte jobbet intressant längre.

Så nu ska jag ge mig på det själv :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Falken7 och 12 till
  • Laddar…
P
Första valet stod mellan presskoppling och hårdlödning.

Det är sex kopplingspunkter där de nya rören ska gå på befintliga rörgenomföringar (för byte/renovering senare i samband med renovering där).

* Punkterna är svåråtkomliga med pressverktyg och jag är osäker på om det är mjuka eller hårda rör som sitter där nu.
* Bytet av rören behöver ske i flera steg då jag inte kommer hinna med hela på en helg dvs hyra press kan bli relativt dyrt
* Kula att löda

Av dessa anledningar har jag tänkt hårdlöda de flesta rörböjar och sammanfogningar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Första försöket att hårdlöda på 22 år

Hårdlödd kopparledning i tving, visar en väl utförd lödfog som inte kunnat sågas isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kände mig nöjd, försökte såga isär och dela fogen men fick ge upp.

Ni som gjort några lödningar själva, hur ser den ut?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Inte funderat på klämringskoppling?

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Men att löda i ett svåråtkomligt utrymme, låter tveksamt. Både för brandrisken, och kvalitet på lödningen.

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Men att löda i ett svåråtkomligt utrymme, låter tveksamt. Både för brandrisken, och kvalitet på lödningen.
Idag sitter det klämringskoppling på en av dessa sex punkter. Det är ett t-rör och därefter en klämring som skarvar vattnet till köket i våningen ovanför. Varmvattnet på samma ställe sitter trångt och är isolerat. Nästa helg ska jag riva ner isoleringen precis vid genomföringen och se hur det ser ut. (Det är asbest i böjarna så ska förbereda och plasta in / blöta ner en del innan jag river.)

Jag hoppas jag kan sätta en klämring även på varmvattnet eller en av få presskopplingar om jag får in verktyget av den anledningen du skriver .

Redigerat av moderator:
Krilleman
En aco 102 är inte så stor om du kommer åt en sådan!

Beträffande hårdlödningen så brukar jag rekommendera att man lägger så mycket lod på delen så kanten försvinner. Då har man värmt tillräckligt och det är nästan omöjligt att få den att läcka. Självklart ska man rengöra allt som vanligt innan lödningen!

index.php

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P
Vattenkonsol på plats (700 mm) enligt krav från vattenförsörjare .

PEM slangen ska gå in nedifrån på HÖGER sida av konsolen.

Vattenkonsol monterad på vägg med röda och blå ventiler till höger, med utrymme för PEM-slang nedifrån.
Skapa konto

P
Nästa hårdlödningar gjorda, två böjar.

Inte fastsatt ännu då jag ska lösa hur jag skarvar in mig på de enda nya rören i huset (fjärrvärmen byttes förra året).

Kopparledning med två lödda böjar ansluten till röd stoppkran på vägg.
Skapa konto

Behöver sätta ett T cirka 15 cm från en befintlig Presskoppling.

Gissar på att jag behöver använda presskoppling på t-röret så att o-ringen inte tar skada av värmen vid lödningen??

P
Krilleman Krilleman skrev:
En aco 102 är inte så stor om du kommer åt en sådan!

Beträffande hårdlödningen så brukar jag rekommendera att man lägger så mycket lod på delen så kanten försvinner. Då har man värmt tillräckligt och det är nästan omöjligt att få den att läcka. Självklart ska man rengöra allt som vanligt innan lödningen!

[bild]
Jag får ta och mäta hur många cm jag har i höjd och sidled för att se om maskinen går in. Tack för tipset!

Går det att komplettera en lödskarv med mer lod efteråt eller är det oxidresterna som ställer till det?

Krilleman
Glöm inte stödhylsa när du har klämring så nära lödningen på VM-konsolen.

Och ingen lödning i närheten av en befintlig pressning!

Lödning kan man göra om, värma ur, och i med ett nytt rör/del.

Konsolen ser ut att vara väldigt bred ut, är det en vanlig 190/220-variant? :thinking:

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Går det att komplettera en lödskarv med mer lod efteråt eller är det oxidresterna som ställer till det?
Den du visade på bilden är inget fel på vad gäller mängden lod sen gör det ju inget att lägga Krillemans käl heller. De vid vattenmätaren ser ju också bra ut.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Varför inte vända på ventilen och gå ner med röret direkt och inte ha två böjar?
Någon regel man bryter mot?

• Gilla
barka och 1 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Glöm inte stödhylsa när du har klämring så nära lödningen på VM-konsolen.

Och ingen lödning i närheten av en befintlig pressning!

Lödning kan man göra om, värma ur, och i med ett nytt rör/del.

Konsolen ser ut att vara väldigt bred ut, är det en vanlig 190/220-variant? :thinking:
Tack för påminnelsen om stödhylsa!

O då var det som jag ”gissade” på. Att presskopplingarna inte tål värmen från lödningen, så fy fy.

Beulco 190-220 variant från Rinkaby.
https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-vattenmatarkoppel-190mm/

Redigerat av moderator:
P
L lassebrun skrev:
Varför inte vända på ventilen och gå ner med röret direkt och inte ha två böjar?
Någon regel man bryter mot?
Kan du förklara hur du menar?

En rörinstallation på vägg med uppmärkta vägar för stamledning upp till taket.
Skapa konto

Jag ska upp i taket för där går stammen jag ska koppla in mig på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.