6 764 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Radhus - vatten på baksida (utan utkastare)
Jag bor i radhus med våtrum endast på en sida av huset. På denna sida sitter är vattenutkastaren för trädgårdsslangen (via badrummet).
Den största delen av trädgården är dock på andra sidan huset och jag skulle gärna vilja ha tillgång till vatten även där.
Som ni kanske förstår bor jag inte i ett gavelhus och kan därför inte dra en vattenslang runt huset.
Vad skulle vara en möjlig lösning? Jag har följande idéer men vet inte om någon är särskilt bra:
i) dra vatten från tvättstugan genom vardagsrummet (ca 3-4 m rör behövs) för att se sätta en utkastare på baksidan. Osäker på om man ens kan/får gör så(?)
ii) prata med grannen och se om det går att dra en slang runt gavel via hans tomt (ca 50-100 m slang behövs då)
iii) dra en slang över taket (ca 25-50m slang behövs då)
iv) tillfälligt dra en slang genom huset när vatten behövs (så gör jag idag men det är alltid lite meckigt)
Tack för hjälp.
Den största delen av trädgården är dock på andra sidan huset och jag skulle gärna vilja ha tillgång till vatten även där.
Som ni kanske förstår bor jag inte i ett gavelhus och kan därför inte dra en vattenslang runt huset.
Vad skulle vara en möjlig lösning? Jag har följande idéer men vet inte om någon är särskilt bra:
i) dra vatten från tvättstugan genom vardagsrummet (ca 3-4 m rör behövs) för att se sätta en utkastare på baksidan. Osäker på om man ens kan/får gör så(?)
ii) prata med grannen och se om det går att dra en slang runt gavel via hans tomt (ca 50-100 m slang behövs då)
iii) dra en slang över taket (ca 25-50m slang behövs då)
iv) tillfälligt dra en slang genom huset när vatten behövs (så gör jag idag men det är alltid lite meckigt)
Tack för hjälp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var i landet är detta? Tänker på frysrisk förstås.
De fina utkastarna tycker jag annars är overkill.
En vanlig kran med slangkoppling på ytterväggen, samt en avstängningventil innanför fungerar utmärkt.
För under vintersäsongen, när det är risk för frost, är man ändå inte ute och vattnar.
Så i oktober stänger man ventilen inne, och öppnar kranen ute, så vattnet kan rinna ut ur ledningen.
Så har vi haft det i fritidsstugan i 60 år utan problem.
Och det gör att ingen kan smyga dit off-season och öppna trädgårdskranen heller.
De fina utkastarna tycker jag annars är overkill.
En vanlig kran med slangkoppling på ytterväggen, samt en avstängningventil innanför fungerar utmärkt.
För under vintersäsongen, när det är risk för frost, är man ändå inte ute och vattnar.
Så i oktober stänger man ventilen inne, och öppnar kranen ute, så vattnet kan rinna ut ur ledningen.
Så har vi haft det i fritidsstugan i 60 år utan problem.
Och det gör att ingen kan smyga dit off-season och öppna trädgårdskranen heller.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Taket kan vara lite problem:
- Trycket måste klara av att att lyfta vattnet över husnocken. Går säkert att räkna på om man tycker det är kul
. Sedan är det att välja värme och uv tålig slang.
- Jag vet inte hur glada ett försäkringsbolag är vid eventuell skada om du haft vattenslang genom huset.
- Att göra en fast installation genom ett vardagsrum borde inte vara något problem. Men frågan är hur du gör det snyggt, hur genomföringen ska borras och hur du återställer på ett bra sätt.
Förlåt, verkar mer göra påståenden och frågor än hjälpa..
- Trycket måste klara av att att lyfta vattnet över husnocken. Går säkert att räkna på om man tycker det är kul
- Jag vet inte hur glada ett försäkringsbolag är vid eventuell skada om du haft vattenslang genom huset.
- Att göra en fast installation genom ett vardagsrum borde inte vara något problem. Men frågan är hur du gör det snyggt, hur genomföringen ska borras och hur du återställer på ett bra sätt.
Förlåt, verkar mer göra påståenden och frågor än hjälpa..
Det brukar vara några bar tryck, vilket lätt räcker att lyfta vattnet flera tiotals meter.mathiash77 skrev:
Och eftersom slangen går ner lika mycket som den går upp så blir det i princip samma tryck vid mynningen på baksidan som vid tappstället på framsidan.
Jag sitter i samma sits som TS.
Tänker koppla in från diskbänken i köket (T-koppling och ballofix) och sen genom ett rum och ut på baksidan till en utkastare. Totalt ca. 15 meter. Frågan är om man får/kan koppla det med slang istället för rör till utkastaren och om man kan fästa slangen på ngt sätt på vägg som man gör med rör? Invändigt i huset då menar jag.
Tänkte sen gipsa in slangen så man får en liten hylla att sätta saker på....
Tänker koppla in från diskbänken i köket (T-koppling och ballofix) och sen genom ett rum och ut på baksidan till en utkastare. Totalt ca. 15 meter. Frågan är om man får/kan koppla det med slang istället för rör till utkastaren och om man kan fästa slangen på ngt sätt på vägg som man gör med rör? Invändigt i huset då menar jag.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det går alldeles utmärkt med en flexibel slang. Kolla på tex Biltemas rör i rör-system.O Ocean1981 skrev:Jag sitter i samma sits som TS.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det går alldeles utmärkt att lösa med tex ett rör-i-rör-system eller dyligt. Det går att förlägga helt skarvfritt och det känns ju tryggt.J juanxxx skrev:
Däremot utkastaren... om anslutningen sker på varma sidan så misstänker jag att anslutningen måste vara synlig för att upptäcka läckage. Om man kan dra pexen igenom väggen på utsidan kan den vara osynlig spekulerar jag.
Hm, många idéer men det verkar inte som om någon har löst samma problem förut... det måste finnas 100-tals radhus där vatten på ena sidan saknas.
Jag drar helst inte vatten genom vardagsrummet (rör-i-rör-lösningen).
Ingen som löst detta tidigare?
Jag drar helst inte vatten genom vardagsrummet (rör-i-rör-lösningen).
Ingen som löst detta tidigare?
Kan du dra en rör-i-rör slang på vinden?
Upp från kök eller tvättstuga och ner på utsida till tappkran.
Borde gå att tömma enkelt på hösten.
Om den fryser sönder så rinner läckaget ut via ytteröret till baksidan eller våtsäkert utrymme.
//AA
Upp från kök eller tvättstuga och ner på utsida till tappkran.
Borde gå att tömma enkelt på hösten.
Om den fryser sönder så rinner läckaget ut via ytteröret till baksidan eller våtsäkert utrymme.
//AA
Ja det går men se till att tömma den på hösten för fryser slangen i sönder kan skyddsröret oxå frysa sönder om du har otur och då har du problem
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden