4 668 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Nedgrävd vattentank
Hej,
nej de gör inte så längre. Nu använder de vatten som trycks ner i borrhålet. Jag ska göra det framöver men jag har svårt att tro att det skulle bli tillräckligt för bevattning, tvätta bilen osv. Dessutom brukar kommunen förbjuda sådant beteende även för enskilt vatten.
mvh
nej de gör inte så längre. Nu använder de vatten som trycks ner i borrhålet. Jag ska göra det framöver men jag har svårt att tro att det skulle bli tillräckligt för bevattning, tvätta bilen osv. Dessutom brukar kommunen förbjuda sådant beteende även för enskilt vatten.
mvh
I en skola här på västkusten så räcke ej vattnet fullt ut. Ibland tog det slut. det krisade lite kan man säga. Det gamla borrhålet var under 100 mm så tryckning gick ej då det var den minsta pluggen de hade.D Derbyboy skrev:
När det är över 50 användare så är det en del provtagningar som måste göras och vid ett nytt borrhål så blir det en massa extra dokument prover mm.
vi löste problemet.
Att borra djupare var ej möjligt pga risk för saltvatteninträngning.
Att starta en ny vattentäkt var ej önskvärt pga all byråkrati. (Inom den egna kommunen, olika förvaltningar)
Ett lika djupt borrhål, femton meter från det gamla borrades och trycktes så dessa kommunicerade.
Det gamla borrhålet kunde nu användas med ordinarie kvartalprover och en reservoar bildades i det nya borran.
Jag vill minnas att du hade två borrhål. Ligger de nära varandra? 80 m + 120 m
Kolla prisläget för att trycka båda hålen. Den stora kostnaden är att köra dit och hem.
Sprängning
Nej kommunen förbjuder inte sådant beteende. Men det är risk att närliggande borrhål kan ta skada om man har max otur.
Att dra av en liten laddning på 5-10 kg en 80 meter ned märks knappt på ytan. Men det kommer en kaskad som heter duga ur hålet ca 30-50 m, när man spränger en gryta i botten på borran.
Jag ska trycka iaf ett av hålen för dricksvatten. De jag pratat med säger att det är effektivare än den gamla metoden med dynamit. Hålen ligger 20-25 meter från varandra. Det var ingen jättearabatt man fick om man tryckte båda vid samma tilllfälle.
Det blir kommunalt vatten om 5-7 år så jag vill inte betala några stora summor, hurusom gäller frågan min tank.
vattnet i tanken ska användas för
bevattning
Tvätta bilen
Ta bort mossa på Berg med högtryck
Gjutarbeten
duschning tycks ju inte vara aktuellt pga risk för legionellabakterier och då kan jag lika väl stänga av pumpsystemet och lufta inför varje vinter.
Det blir kommunalt vatten om 5-7 år så jag vill inte betala några stora summor, hurusom gäller frågan min tank.
bevattning
Tvätta bilen
Gjutarbeten
duschning tycks ju inte vara aktuellt pga risk för legionellabakterier och då kan jag lika väl stänga av pumpsystemet och lufta inför varje vinter.
D Derbyboy skrev:Jag ska trycka iaf ett av hålen för dricksvatten. De jag pratat med säger att det är effektivare än den gamla metoden med dynamit. Hålen ligger 20-25 meter från varandra. Det var ingen jättearabatt man fick om man tryckte båda vid samma tilllfälle.
Förslag: Ställ ett par seapax tankar i slänten där dräneringen mynnar ut och använd munskydd när du kör med högtryck.
En dränkbar pump ger dig flöde men ej ett kraftigt tryck.
seapax kan man få för en ringa peng och har en kran i botten.
bevattning
Tvätta bilen
Gjutarbeten
Klicka här för att svara