12 584 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Angående membranhydrofor och svavelväte
Sida 1 av 2
Jag borrade en brunn förra året som nu pumpat vatten de senaste månaderna.
Av vattenanalysen att döma är allt bra förutom svavelvätet, vattnet luktar ganska kraftigt.
Jag är medveten om att det finns några poster angående detta på forumet men då det är lite tvetydliga svar chansar jag på att specifika fall är lättare att bedöma.
Den membranhydrofor som sattes in står det C2 CAD Lite på och jag är relativt säker på att det är denna: http://www.vvs-klimat.se/product.html/debe-membranhydrofor?category_id=481
Min fråga är helt enkelt om det skulle räcka med en luftinjektor
http://www.vvs-klimat.se/product.html/luftinjektor-svavel?category_id=482
för att lösa eller förbättra problemet, vissa säger att det fungerar med membranhydroforer, andra inte.
Hittade även en micronizer
http://www.vvs-klimat.se/product.html/robota-micronizer-luftinjektor
men vet inte vad skillnaden mellan den och luftinjektorn är rent funktionsmässigt.
Tacksam för svar så jag kan duscha luktfritt.
/CL
Av vattenanalysen att döma är allt bra förutom svavelvätet, vattnet luktar ganska kraftigt.
Jag är medveten om att det finns några poster angående detta på forumet men då det är lite tvetydliga svar chansar jag på att specifika fall är lättare att bedöma.
Den membranhydrofor som sattes in står det C2 CAD Lite på och jag är relativt säker på att det är denna: http://www.vvs-klimat.se/product.html/debe-membranhydrofor?category_id=481
Min fråga är helt enkelt om det skulle räcka med en luftinjektor
http://www.vvs-klimat.se/product.html/luftinjektor-svavel?category_id=482
för att lösa eller förbättra problemet, vissa säger att det fungerar med membranhydroforer, andra inte.
Hittade även en micronizer
http://www.vvs-klimat.se/product.html/robota-micronizer-luftinjektor
men vet inte vad skillnaden mellan den och luftinjektorn är rent funktionsmässigt.
Tacksam för svar så jag kan duscha luktfritt.
/CL
Micronizer baksuger in luft när pumpen fyller tryckkärlet. Rekomenderar inte att använda den på hydropress, (gummiblåsa) då luften inte kan ta sig ut annat än via kranarna.
Antingen byter du till en wellmate hydrofor med micronizer, fördelen då är att den trycksätter sig själv varje gång den fyller på sig.
Eller så sätter du in en syreaktivator den syresätter och evakuerar luften innan den går in i hydropressen. Kostnad för alt.1 6 755:- komplett
Alt.2 7 495:- komplett.
Det kostar att ligga på topp!
)
Antingen byter du till en wellmate hydrofor med micronizer, fördelen då är att den trycksätter sig själv varje gång den fyller på sig.
Eller så sätter du in en syreaktivator den syresätter och evakuerar luften innan den går in i hydropressen. Kostnad för alt.1 6 755:- komplett
Alt.2 7 495:- komplett.
Det kostar att ligga på topp!
Det är lite tight med stålar just nu så ett utbyte av behållare är inte aktuellt för tillfället.
Hur fungerar det om man skulle installera det före den nuvarande membranhydroforen? Blir det lägre tryck i kranen eller spottar den ur sig lite luft då och då?
Det finns ganska mycket frågor men det viktiga är att vattnet ska sluta lukta, om än lösningen blir temporär.
Hur fungerar det om man skulle installera det före den nuvarande membranhydroforen? Blir det lägre tryck i kranen eller spottar den ur sig lite luft då och då?
Det finns ganska mycket frågor men det viktiga är att vattnet ska sluta lukta, om än lösningen blir temporär.
Membran hydrofor, om den har gummiblåsa måste du ha minst 120liters för att luften ska hinna neutralisera svavelvätet. Och ja! Luften kommer att puffa ut ur kranarna. Om det är väldigt mycket så är det nog en wellmate syresättningshydrofor som gäller, funkar inte det är det en radonett för 30 000:-. Fördelen med wellmate hydroforen är att den har en flottör i sig som automatiskt släpper ut överskottsluften.
Får se om det blir aktuellt.
Vad skulle hända om man monterade en micronizer efter membranhydroforen? Om reaktionen sker direkt skulle det i mina tankar funka men det oxiderade vattnet kanske måste få lite tid på sig för att fälla ut svavelvätet.
Vad skulle hända om man monterade en micronizer efter membranhydroforen? Om reaktionen sker direkt skulle det i mina tankar funka men det oxiderade vattnet kanske måste få lite tid på sig för att fälla ut svavelvätet.
Det finns avluftare att installera. Luft i vattnet är inget strörre problem. Har själv en luftare mot svavelväte i ett hus med hydropress. Har ingen avluftare och har inga problem med luft i vattnet.
Hade i ett annat hus ett filter mot järn och mangan där luft tillsattes i vattnet via en injektor. Där fick jag ha en avluftare på varmvattnet för att slippa "spott och fräs" i varmvattnet när jag öppnade kranen.
Hade i ett annat hus ett filter mot järn och mangan där luft tillsattes i vattnet via en injektor. Där fick jag ha en avluftare på varmvattnet för att slippa "spott och fräs" i varmvattnet när jag öppnade kranen.
Tack för svaren.
Från vad jag kan utsönja så verkar det som att det bästa skulle vara att installera dyr utrustning för säkra resultat men ett test med en injektor kanske skulle funka?
Nu är det en ganska liten membranhydrofor men jag får hoppas på det bästa, om det inte funkar i slutändan får man väl strama till bältet lite och satsa på en lite dyrare lösning.
Från vad jag kan utsönja så verkar det som att det bästa skulle vara att installera dyr utrustning för säkra resultat men ett test med en injektor kanske skulle funka?
Nu är det en ganska liten membranhydrofor men jag får hoppas på det bästa, om det inte funkar i slutändan får man väl strama till bältet lite och satsa på en lite dyrare lösning.
Om du tittat i andra trådar här brukar det ibland rekommenderas att ordna en liten kontrollerad "läcka" vid brunnen för återcirkulation och luftning. Jag tror att tex elmont har det så ordnat, det är säkert en mycket billig och effektiv lösning.
Jag har sett att den möjligheten finns men inte tagit det som ett egentligt alternativ. Med en nyborrad brunn på ett stället där det inte fanns vatten tidigare etc. känns det som en hobbylösning som jag helst skulle vara utan.
Jag kan dock se möjligheterna med det nu när det verkar som att det blir lite mer komplicerat än vad jag hade trott. Hur funkar det med trycket i slangarna när man väl luftat genom ett litet hål? Jag menar, är det lätt att täta till det om det nu inte funkar eller blir fel/ingen skillnad?
Jag tänker dessutom på vinteranvänding kring detta, värmekablar finns i slangarna nu men kommer en sådan lösning riskera uppvärmingen?
Jag ställer många frågor för jag har faktiskt inte en aning om hur såna här saker fungerar rent tekniskt. Tycker det är segt att efter en helrenovering där alla pengar försvann det i stort sett enda problemet är vatten som måste vispas i en skål för att kunna bli drickbart.
Jag kan dock se möjligheterna med det nu när det verkar som att det blir lite mer komplicerat än vad jag hade trott. Hur funkar det med trycket i slangarna när man väl luftat genom ett litet hål? Jag menar, är det lätt att täta till det om det nu inte funkar eller blir fel/ingen skillnad?
Jag tänker dessutom på vinteranvänding kring detta, värmekablar finns i slangarna nu men kommer en sådan lösning riskera uppvärmingen?
Jag ställer många frågor för jag har faktiskt inte en aning om hur såna här saker fungerar rent tekniskt. Tycker det är segt att efter en helrenovering där alla pengar försvann det i stort sett enda problemet är vatten som måste vispas i en skål för att kunna bli drickbart.
Jag har haft det så i ca 30 år och det fungerar utan problem "läckan" består, i min anläggning, av en liten skjutventil som jag öppnar lite så att det sipprar (återcirkulerar) lite vatten ner i hål. Vattnet leder jag tillbaka med hjälp av en vanlig PEM slang. Det enda som jag kan få göra är att justera flödet lite någon enstaka gång. Det stora ingreppet som jag väntar på är att så småningom tvingas byta ventilen, den kostar säker en eller två hundringar.
Men det kanske är för enkelt och billigt, för det måste väl vara bättre med en dyr och komplicerad anläggning.
Mitt motto har alltid varit KIS
Men det kanske är för enkelt och billigt, för det måste väl vara bättre med en dyr och komplicerad anläggning.
Mitt motto har alltid varit KIS
Redigerat:
Elmont; du fyller upp min membranhydrofor med hopp.
Dyrare lösningar känns väl bättre för att de är just det; dyrare. Att kunna fixa det själv med en hobbyfix är ju självklart det absolut bästa.
Mitt problem är att jag inte vet hur man ska göra till punkt och pricka. Jag har ju alltid trott att man bara borrar ett litet hål som tillåter syre komma in och vatten sippra ut, men som jag förstår av ditt inlägg har du gjort en mer komplicerad lösning.
Finns det lättillgänglig information om detta för en person som kan fixa men inte är insatt i området?
Än en gång, tack för svaren
Dyrare lösningar känns väl bättre för att de är just det; dyrare. Att kunna fixa det själv med en hobbyfix är ju självklart det absolut bästa.
Mitt problem är att jag inte vet hur man ska göra till punkt och pricka. Jag har ju alltid trott att man bara borrar ett litet hål som tillåter syre komma in och vatten sippra ut, men som jag förstår av ditt inlägg har du gjort en mer komplicerad lösning.
Finns det lättillgänglig information om detta för en person som kan fixa men inte är insatt i området?
Än en gång, tack för svaren
Vi har också den "enkla" lösningen med ett litet hål i slangen så att vatten droppar ner i borrhålet och bryter vattenytan. En mycket enkel variant av luftning. Vi har haft det så sedan brunnen borrades för 7 år sedan. Vi hade bara lite lukt då och då, den är helt borta nu. Vet inte om denna metod fungerar om lukten är mycket kraftig.
Jag har ett T på ledningen från borrhålet på T sitter det en ventil som leder tillbaka el liten del av vattnet till borrhålet hela tiden. På det viset kommer vattnet som finns i hålet att luftas, beroende på hur mycket vattnet ska luftas justeras återflödet. Det är alltså vattnet i borrhålet som luftas. Det är ingen "hobbylösning" utan en rätt vanligt förekommande metod för att bli kvitt svavelväte. Att ingen annonserar om metoden är kanske inte så konstigt det fins ju inga pengar att tjäna.
En annan metod som fungerar lika bra men kräver liite mera är att ha en liten kompressor som blåser ner lite luft i botten av borrhålet nån minut en par gång per dygn. Även det kostar relativt lite ochär enkelt, man behöver in liten kompressor, en plastslang som når ända ner och för enkelhetens skull ett kopplingsur som låter kompressorn gå några minuter (3 -4 min) kanske morgon och kväll.
Även det en metod som används rätt flitigt.
En annan metod som fungerar lika bra men kräver liite mera är att ha en liten kompressor som blåser ner lite luft i botten av borrhålet nån minut en par gång per dygn. Även det kostar relativt lite ochär enkelt, man behöver in liten kompressor, en plastslang som når ända ner och för enkelhetens skull ett kopplingsur som låter kompressorn gå några minuter (3 -4 min) kanske morgon och kväll.
Även det en metod som används rätt flitigt.