Även dessa lösningar kan resultera i luftpuffat. Har ingen erfarenhet av dessa lösningar. Men borde kräva att en backventil monteras på slangen så du inte får tryckfall.
Jag tycker dessa förslag låter intressanta. Har varit ute för att fall där dom borrat hål i sugslangen så vattnet rann tillbaka, men det skapade en luftficka i slangen som efter ett tag slog sönder kopplingarna i kranen.
"elmont" hur löste du luften i slangen?
Låter du systemet tappa tryck och låter tryckbrytaren kompensera med pumpen?

När man återleder vatten till toppen av borrhålet får man överhuvudtaget ingen luft in i systemet, när man använder en kompressor ser man till att den går på dom tider när man normalt inte har någon förbrukning och den luft som man trycker ner hinner stiga upp till ytan innan man pumpar vatten. Borra hål i slangen tycker jag är ett lite för "grovt" system då man aldrig har möjligheten att justera flödet.
Och skulle det följa med lite luft in med vattnet har det hos mig ingen betydelse då jag använder en vanlig hydrofor. Den luft som ev skulle följa med "fastnar" då i hydroforen och bidrar till att man inte behöver fylla på luft så ofta.
Ps
Vattnet jag låter rinna tillbaka är samma vatten som finns i hyroforen, "nackdelen" är att pumpen får gå en eller två ggr oftare per dygn. Men det är en ringa "fördyring"

Redigerat:
Det är bara att testa, ChrisL. :o)
Se bara till att testa metalltalet innan du syresätter eller leder ner vattnet i borrhållet, då syre oxiderar järn och mangan.
Fyll upp ett glas vatten och låt det stå i fönstret i tre dagar, har du metaller fäller det ut och hamnar på botten.
Bom bara bing! Grattis metall test!!! :o)
Lycka till!

Det låter ju som den bästa och enklaste lösningen helt klart.
Blir dock lite meckigt för min del eftersom hydropressen är inomhus och brunnen nås med en slang som är 1.2 meter under jorden. Att dra en till slang (även om den tydligt ska vara smalare) blir lite jobb men, värt att funderas över.
Får ta och rådfråga någon som kan titta på det rent fysiskt eftersom jag inte kan ett dugg om såna här grejer.

Hemmakatten
Vi har vårt borrhål en bit från huset. Eftersom vi ville vara säkra på att få tillräckligt mycket vatten så anlitade vi en hydrogeolog. Är osäker på hur lång PEMslangen är,men ca 40-50 meter Förstås nedgrävd ett par meter pga tjälen. Så den lösningen som elmont har skulle inte fungera hos oss.

Vi har en Wellmate hydropress i ett förråd precis bredvid huset. Efter hydropressen ett enkelt "Björnfilter" som hindrar små partiklar att sätta sig i vattenkranar mm.

Och som någon skrev så har vi en backventil på slangen i brunnen.

Vi hade gjort ett vattenprov innan så vi visste att våra järnvärden var bra. Skulle vi råka tömma brunnen (har hänt av misstag ett par gånger) så ramlar järnet som sitter (pga vattentrycket) på väggarna i brunnshålet och vi får brunt vatten under en dag eller två.

Den som gjorde hålet på slangen var en gammal brunnsborrare (är numera pensionerad) i byn och han visste nog vad han gjorde. Allt fungerar utmärkt. Vi har inte sett denna lösning som en "hobbylösning" utan tvärtom förståttatt den är ganska vanlig. jag tycker du ska ta kontakt med en brunnsborrare från området om du är osäker och be om hjälp med att göra detta lilla hål o installera backventil. Fungerar det inte så (det tar nån vecka innan lukten helt försvinner) så går det alltid att återställa och du får du fundera på dyrare lösningar.

Redigerat:
Lånar tråden då jag har nästan samma problem som ts. Jag har ett 1 år gammalt borrhål på 80 m. Hade perfekt vatten i början men fick efter nån månad problem med svavelväte. Vi tog då hit en rörmokare som fixade till så att en del vatten går tillbaks i borrhålet likt det som beskrivs ovan i denna tråd. Problemet blev bättre men försvann inte helt. Vissa dagar luktar det ingenting och vissa luktar det mycket. Vi har en hydropress på 55 l som står i husets relativt låga husgrund.

Nu funderar jag på att installera en micronizer med förhoppningen att få bort det sista av lukten. Har sett dock att dessa inte bör användas med hydropress men även att det ska funka om den är större än 50 l vilket min är.

Min fråga är ni tror att detta kommer att hjälpa? Vad kan hända med en micronizer i kombination med min hydropress?

Helst skulle man kanske vilja sätta in en riktig syreaktivator men det är lågt i krypgrunden som sagt och det saknas även avlopp som de flesta behöver.

Redigerat:
  • Gilla
Pliggen76
  • Laddar…
Du kan inte sätta en micronizer på en HP. All luft kommer att komma ut i kranarna. En avluftare är bättre om man har HP.

mogge_73 skrev:
Du kan inte sätta en micronizer på en HP. All luft kommer att komma ut i kranarna. En avluftare är bättre om man har HP.
Här måste jag komma med lite invändningar. Eftersom en micronizer kändes som en billig lösning att få bukt med mitt svavelväte så ville jag ändå prova den innan jag gick på dyrare lösningar.

Således monterade jag på den på inkommande vatten mellan borrhål och hydropress. Jag ställde in den enligt bifogade anvisningar. Till min förtjusning så försvann all lukt från svavelvätet på direkten.

Dock upptäckte jag dagen efter installationen att det var en del luft i systemet. Det märktes mest i toaletterna efter en spolning när nytt vatten skulle fyllas på i cisternen.

Jag ändrade då inställningen på micronizern till att ta in lite mindre luft. Efter detta försvann all luft i systemet och svavelvätet håller sig borta sen dess. Detta har fungerat klockrent i snart tre veckor nu.

Så i mitt fall fungerade micronizern ihop med en hydropress och jag fick en lösning för 1200 kr som fungerar istället för många dyrare alternativ som jag blivit föreslagen.

• Gilla
ChrisL
  • Laddar…
Nu när jag ser att jag aldrig avslutade posten tänkte jag bara visa vad som hjälpte för mig, låter som i stort sett samma lösning som Riala har.

bkDN3GT.jpg

• Gilla
Brote123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.