3 303 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Hur tjock isolering bör jag ha på fördelningsledare för varmvatten i källare?
Hur tjock isolering bör jag ha på fördelningsledningarna för varmvatten (till och från el-varmvattensberedare och varmvattensberedare i panna) i källaren? Temperaturen i källaren är ca 10-15°C. Det rör sig om max ca 10 m ledning med 20 mm alupex. Tempen i ledningarna blir ca 65°C.
Jag hade tänkt använda Armaflex, men kanske borde jag sätta på någon tjockare isolering istället?
Jag hade tänkt använda Armaflex, men kanske borde jag sätta på någon tjockare isolering istället?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Varma rör behöver bara isoleras om det finns risk att bränna sig på dom. Armaflex duger alldeles utmärkt
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men det är ju bra att isolera varmvattensrören där de går genom kalla utrymmen, så de och vattnet inte kyls av snabbt.Johannes Carlsson skrev:
Varför slösa med värmen och vattnet, som annars blir följden när man behöver några liter hett vatten då och då.
Ja, precis, det är ju därför jag vill isolera dem, inte för kondensen. Jag vill spara energi, men funderar också på om det är överdrivet att isolera med t ex 30 mm mineralullsskål. Funderar därför lite på vad som är praxis vid nyinstallationer?
~10 W/m med 15 mm mineralull. (radiellt)bettet skrev:
Hur tjock isolering bör jag ha på fördelningsledningarna för varmvatten (till och från el-varmvattensberedare och varmvattensberedare i panna) i källaren? Temperaturen i källaren är ca 10-15°C. Det rör sig om max ca 10 m ledning med 20 mm alupex. Tempen i ledningarna blir ca 65°C.
~44 W/m utan
med 30 mm isolering radiellt.
7.4 W/m
Redigerat:
Bästa svaret
Tack för all info!TotalControl skrev:
Ok, låter som att det ändå kan löna sig att isolera då tycker jag. Det är ganska korta sträckor, så det är lätt gjort och skönt att slippa omväxlande kallt och varmt vatten som kommer ur kranen när man spolar upp och inte har spolat på ett tag ...
Väldigt intressant att läsa ditt svar. Hur hittade du data för att räkna detta?
Har en excel-snurra jag har meckat ihop när jag projekterade för kyla och värme av vårat hus.
Baseras på beräkningregler EN ISO 12241. Tillsammans med en massa annan data/beräkningar som mottryck, viskositet, densitet med olika briner och glykol vid olika temperaturer, dagg punkter mm mm mm mm. Rätt komplex
Finns nog att hitta färdiga "snurror" på nätet som bara avser värmeförluster.
Baseras på beräkningregler EN ISO 12241. Tillsammans med en massa annan data/beräkningar som mottryck, viskositet, densitet med olika briner och glykol vid olika temperaturer, dagg punkter mm mm mm mm. Rätt komplex
Finns nog att hitta färdiga "snurror" på nätet som bara avser värmeförluster.
Klicka här för att svara