L
Lars222: Jag har en läckande badkarkran och måste byta överstycke. Det är en FM Mattsson kran men jag är inte säker på vilken modell eller vilken överstycke jag ska få. Här är en bild av kranen. [bild] Jag tror att det är en FM Mattsson 9000e-kran men jag är inte riktigt säker. Vet någon? Jag har hittat en överstycke som ser ut som den kan vara rätt
0 svar · 2,2k läst
·
Tomas GBG
Tomas GBG: Hej på er. Jag funderar på att bygga mig en sk Rain shower, men frågan är om mina ledningar, mitt flöde klarar av det. Hålen i gummi munstyckena är 1mm, antalet munstycke är ca 250-300st, dvs den totala arian kommer vara 250-300 kvadrat mm. Likt den på bilden. Så kommer min vattentillförsel klara av det eller ej. Jag har kommunalt vatten. Jag har ännu ej mätt upp flödet.
0 svar · 1,2k läst
·
Jeppe.s
Jeppe.s: [citat] Där har du en bra poäng!
2 svar · 4,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Vilka då? En nippel eller liknande för påfyllnad av luft måste väl finnas i alla fall? Allt pekar ju på att den är läck och föreslagen test med såpvatten är väl det första du bör göra? En ny tank hjälper ju bara, för att den har en nyare ventil och den dränerar plånboken lite också. Billigare då att byta bara ventilen.
12 svar · 2,1k läst
O
Oldfart: Varför inte använda Vatette egna väggbockfixturer om du ändå tänker använda deras anslutningar i badrummet? OM jag inte fattat fel så gör det ju inga egna PEX-rör utan är godkända med de flesta märken inklusive Uponor, LK, osv?
3 svar · 3,7k läst
·
L
lordi: Ja, att proppa en säkerhetsventil är inget bra råd. Visst, det händer troligen inget, men det finns en ändå risk för att det kan göra det.
31 svar · 4,8k läst
·
A
AliTång: Tusen tack för svar! Det har varit överklagat flera ggr men kommunen fick ändå rätt att dra vatten, de har redan börjat gräva så jag är ganska säker på att det blir av. Det var kommunen som var här och tog vattenprov, har fått resultat muntligt och väntar på att de ska skicka det så jag vet inget om halter och pH än. Men jag har bott i hus med mer järn än det är här. Du får
4 svar · 3,0k läst
Bruzz
Bruzz: Hej Planerar inför kommanda badrumsrenovering som jag tänkte ge mig på nu till sommaren. Det moment där jag kliar mig mest i huvudet för är just rördragningen av tappvatten. Bor i villa från -65, 1-plan med källare, betongbjälklag, bergvärme och rör för tappvatten är i koppar. Jag har inte börjat riva ännu så vet inte riktigt hur rören går. Men jag har inga synliga rör i
0 svar · 2,4k läst
·
J
JohanTonde: Fixat nu tack vare din fina hjälp!!!!!! TACK.
10 svar · 2,6k läst
·
E
EssoJ: Har börjat använda huset permanent så frågan är inte aktuell längre.
3 svar · 1,4k läst
F
fredrik.johansson: Oj, helt utan något att stödja mig på, så ”känns” det som att något måste ha gått sönder... Jag kan rapportera om en glömd öppen garageport en natt med ca -20 ledde till sönderfryst kopparrör och blandare i garaget.
2 svar · 9,7k läst
·
P
Paxman: [citat] Trist med uppgrävd gräsmatta...men var glad att du inte valde att stänga av vattnet i backen själv. Då hade du, som nämnts, fått stå för fiolerna när ventilen gick sönder. :oops: Jag har läst trådar där folk skriver "Det fixar du själv med ett fyrkantverktyg" och tips på hur man ordnar ett sådant själv, men då tar man en enorm risk.
24 svar · 8,4k läst
·
Falo01
Falo01: Hej Har ett gästhus som bebos av 2 personer. Idag sitter det en 50 liters Carat opal 2000SL http://www.ggcarat.se/wp-content/uploads/2010/01/varmvattenberedare.pdf , men de som bor där säger att det blir för lite varmvatten. Har höjt upp till maxläget & hoppas det blir mer varmvatten.. OM jag nu ska byta, var rekommenderar ni? Sneglat på
0 svar · 1,0k läst
N
Navid: Hej, Jag bor i ett nyköpt 50-tals hus med blandad kvalité av vattenrören. tidigare ägare har blandat galvaniserat rör med koppar samt PEX till badrummet... det galvaniserade röret ser ut och vara äldst och när jag gått igenom rören här har jag märkt att det på vissa skarvar (galvaniserade rör) börjat droppa väldigt lite. nu går jag alltså i tankar på att byta delar av det. min
0 svar · 821 läst
Fotografen
Fotografen: Jag håller med. Du har rätt. Kommuner är ondska.
5 svar · 2,8k läst
Griffeltavlan
Griffeltavlan: Har erfarenheter av Oras beröringsfria som håller bra. En del äldre har krånglat men det är mest Fmm 9000e som krånglar. Sensorn är väldigt känslig för starka medel tydligen. Bytte magnetventilen nyligen på en fmm blandare som varit i bruk i ca 2 månader. Men Fmm skickar gärna nya på garantin men de är mycket pickel..
12 svar · 3,9k läst
P
p3p3: S [citat] Det ska jag inte. Det kommer stå en bastu framför men rören är inte inne i nån vägg. De kommer vara synliga från sidan alltså, och ev läckage kan rinna ut på sidan, till golvbrunn.
11 svar · 3,1k läst
·
C
Calore: Det fungerar exakt så som VVS facit sa. Jag hade exakt det systemet i mitt förra hus och jag blandade in golvvärme utan problem. Om man inte kan, så kan man ju alltid läsa facit
21 svar · 3,8k läst
·
HomeboY
HomeboY: [citat] Ja jag såg det, finns nog ingen som sover så gott som dig på nätterna tror jag :D
19 svar · 28,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det är inte troligt att du vet vilket tryck du har eller övriga, bara indikering på att det rinner dåligt, är det kommunalt ska ni i första hand ta kontakt med kommunen för att få reda på deras tryck,, sen blir det med eget så blir internt problem.,
6 svar · 4,1k läst
G
Gårdsboende: Kapar din tråd lite för få snabbt svar, stödbussning, ska den monteras ? Simed väggbockfixturent? Sitter med det sista i mitt toalettutrymme och ska montera vatettes väggbricka sen. [bild]
3 svar · 3,8k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Det är inget svårt. Det finns videos som man kan kolla på. Det tar längre tid första gången du gör det men vet du hur man skall göra är det inga problem.
7 svar · 5,0k läst
·
Brflgh
Brflgh: Fick loss den tillslut :)
3 svar · 1,5k läst
·
T
tanaris: Sorry, såg inte att det var dubbla beredare. Då är det inte säkert att de finns en säkerhetsventil.
3 svar · 1,9k läst
·
F
Fredde557: Gammal tråd men fick du rätt på detta? Har samma problem. Nu är det äntligen tätt mellan pump och avlopp så vi slipper baksug med avloppslukt men gropen blir fortfarande smutsig från tvättmaskinen och börjar lukta efter ett tag. Klor hjälper lite och att rengöra den men ohållbart på sikt.
5 svar · 1,4k läst
H
Anonymiserad 282191: Ok,ska byta ut mina lk580 snart,blir osäker vilket koppel jag ska beställa! ser att det anges olika bygglängd ibland på totala måttet,nuvarande c/c mått mellan rör är 390mm,sett angivna mått på 370,400,435,450? vilken längd kan passa? Bara nya lk-koppel anger 390mm som cc mått.
10 svar · 7,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det jag menar är vilken dimension på rör som satt i kopplingen uppåt från början? Är det 12mm hål i kopplingen eller 10mm hål invändigt när du lossar på locket som du satt dit? Har du kvar gamla muttrarna till kopplingen (sitter antagligen fast på gamla blandarrören) så står det tryckt på kanten! (y)
9 svar · 4,7k läst
·
tttomten
tttomten: Gissar att båda har rätt, den första för att det (mest troligt) kommer att funka, den andre för att det definitivt kommer funka. Att designa på gränsen kan ha fördelar, främst i pris men blir också jobbigt och dyrt om något förbisetts.
3 svar · 1,5k läst
Jonawullt
Jonawullt: [citat] Toppen! Tack för svar!
6 svar · 1,5k läst
·
N
nikoman: [citat] Hade nästan glömt detta. Jag hade en vvs:are som kollade på detta och det går att ha ett svängt 90-grenrör eftersom den kopplas på ett lodrätt rör. ( https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/sjalvfallsledningar/markror-och-bojar-mm/110-mm-delar/grenror/grenror-m-3-muff-pp-11075x88-svangd-1.html ), vilket sänker höjden något jämfört med 45-gradiga grenrör. Så Alternativ
2 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.