Vi ska bli med kommunalt avlopp i fritidshuset och har en vattenmätarkonsol Beulco A500 (https://www.vvsbutiken.nu/product.h...3jZ10UmaH0KoMzzg3gaVFvu16q4eb33kaAvJVEALw_wcB).

Inkommande vatten kommer med PEM 25 mm in i konsolen och frågan är vad använder jag smidigast för rör/slang efter vattenmätarkonsolen att ansluta till våra kopparrör? Det handlar om en sträcka på drygt 1,2 m. Gärna någon typ jag kan forma/bocka själv relativt smidigt, jag är van vid att bocka vanliga kopparrör själv.

Prisol, alupex, PEM eller koppar. Spelar ingen större roll - Men glöm inte att sätta dit en backventil!

• Gilla
simon85
  • Laddar…
Claes Sörmland
I och med att du redan har kopparrör i anläggningen så är det väl snyggast att fortsätta med det? Vill du vinkla så använd vanliga klämringskopplingar (glöm inte stödhylsa). Proffsen gillar presskopplingar, det går fort men kräver verktyg. Old school är ju annars att löda men då får man läsa på lite.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att du redan har kopparrör i anläggningen så är det väl snyggast att fortsätta med det? Vill du vinkla så använd vanliga klämringskopplingar (glöm inte stödhylsa). Proffsen gillar presskopplingar, det går fort men kräver verktyg. Old school är ju annars att löda men då får man läsa på lite.
Tack, vad använder jag rimligtvis för dimension på kopparröret efter vattenmätaren? Resten av systemet består av 12 mm kopparrör och det enda det matar är en diskbänk, handfat, toalett och dusch, allt inom 1,5 meter från vattenmätaren ifall det har betydelse.

slacker slacker skrev:
Prisol, alupex, PEM eller koppar. Spelar ingen större roll - Men glöm inte att sätta dit en backventil!
Tack för svar. Backventil är med.

Återigen, det har mindre betydelse med så få förbrukare så pass nära - Med 25 PEM in så skulle jag välja något som enkelt passar in på backventilen och på mätarkonsollen. I mitt fall hemma hos mig var det enklaste valet 20mm koppar då backventilen jag snubblade över var avsedd för just 20mm koppar med klämrings-koppling. Kolla upp vad du har för anslutningar på konsolen, på fördelaren och på backventilen och välj den dimension som lämpligast med minst antal kopplingspunkter, förminskningar och dylikt.

Om ni kallställer stugan skulle jag även titta på att ta tillfället i akt och implementera tapplösningar på vattnet.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Återigen, det har mindre betydelse med så få förbrukare så pass nära - Med 25 PEM in så skulle jag välja något som enkelt passar in på backventilen och på mätarkonsollen. I mitt fall hemma hos mig var det enklaste valet 20mm koppar då backventilen jag snubblade över var avsedd för just 20mm koppar med klämrings-koppling. Kolla upp vad du har för anslutningar på konsolen, på fördelaren och på backventilen och välj den dimension som lämpligast med minst antal kopplingspunkter, förminskningar och dylikt.

Om ni kallställer stugan skulle jag även titta på att ta tillfället i akt och implementera tapplösningar på vattnet.
Tack igen, tapplösning hade jag inte tänkt på men sätter in det också. (y)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
S simon85 skrev:
Tack igen, tapplösning hade jag inte tänkt på men sätter in det också. (y)
På förra sommarstugan gjorde jag det lätt för mig själv och satte två kulventiler på ett stick från vardera fördelare - Beredaren satt ovanför. Med PEX slang rakt ut genom golvet och en bit bort från stugan så kunde man enkelt stänga av beredaren på brytare, öppna alla kranar och öppna två kulventiler så var det klart för vintern och bara att åka hem. Iofs egen brunn/pump.
Den nya stugan har allt i ett virrvarr och T kopplingar under stugan så det står väl på "att-göra" listan, där finns två ballofix under stugan som gör att jag kan tappa allt - Absolut inte optimalt...

• Gilla
simon85
  • Laddar…
Backventil sitter väl redan i vattenmätaren.

Protte

• Gilla
simon85
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:

Protte
Möjligt - Förra rörisen som kopplade in kopplet till den nya mätaren för ett par år sedan satte dit en, nu när jag satte in ny panna för ett par veckor sedan så propsade även denna röris att där skulle vara en backventil.... :thinking:

Men efter lite google så verkar det onekligen som att det KAN sitta en backventil i vattenmätaren...
En blå rörsektion med gängad anslutning och en plastbackventil på ett betonggolv.

Men de flesta dokument skriver att det skall monteras... så hängslen och livrem - TS har redan en så jag säger kör på!

prototypen prototypen skrev:

Protte
Ja det är varianten med backventil som sitter uppe. Orkade inte förtydliga det då det inte var vad frågan handlade om.

F falkn skrev:
Det ska i regel monteras en kontrollerbar backventil efter mätaren. Denna skyddar även den egna anläggningen om något skulle hända ute i systemet så inte vatten sugs tillbaka. Exempel nedan.

[länk]
Tack för svar, på vilket sätt skyddar en kontrollerbar backventil den egna anläggningen jämfört med en icke-kontrollerbar backventil?

S simon85 skrev:
Tack för svar, på vilket sätt skyddar en kontrollerbar backventil den egna anläggningen jämfört med en icke-kontrollerbar backventil?
Där är ingen skillnad, men kommunernas VA bolag brukar kräva det.

• Gilla
simon85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.