Jag undrar om det finns övergångar från 110 mm avloppsrör till 110 mm gänga? Eller finns det något annat sätt att koppla på ett avlopp till på avloppet nedan? Det vita är ett gjutjärnsrör, sen sitter en blank klamma innan det övergår i plast ner i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon gänganslutning har jag aldrig sett. Fiffig idé däremot.
Lossa klamman sätt dit en gren (T:rör) istället. Ovan den trycker du i din rensdel med gängan. Och sedan kapar du den raka stumpen till lämplig längd. Klart.
Lossa klamman sätt dit en gren (T:rör) istället. Ovan den trycker du i din rensdel med gängan. Och sedan kapar du den raka stumpen till lämplig längd. Klart.
Jo. Jag har funderat på något liknande, men jag är inte helt säker på att man kan få bort och dit plaströret när man tar bort klamman. Det är ju så att säga inkilat mellan gjutjärnsröret ovanför och det ingjutna plaströret i golvet. Men det är väl bara att prova antar jag. Hur gör man annars? Dubbla klammor, en uppe (som nu) och en till där nere?Staffan2000 skrev:
Annars kapar du bara en bit till på gjutjärnsröret och använder skjutmuffar före och efter din y-gren (t-gren är i princip förbjudet på avloppsstammar). För övrigt så är det antagligen smart att ha kvar den där rensluckan.
Jo så kan man nog göra. Det går även att kapa bort mer av gjutjärnsröret också, om man ska ha in skjutmuff, renslucka osv. Det finns dock risk att Y-gren kommer alldeles för högt för att få fall från det jag kopplar in, men det får jag kolla. Vill helst inte ha högre alls än vad rensluckan sitter nu.mexitegel skrev:
Enligt mina gissningar så är väl problemet med T-rör mest när vatten kommer med fart och träffar Rörvägen mittemot? Här blir det inte någon vidare fart på vattnet, tanken är att koppla in en reservtoa i källaren, ca 1 m bort från röret.
Ska man göra det ordentligt är det bästa att bila upp (det gamla och oarmerade) golvet och skarva alltihopa där. Men det tänkte jag försöka slippa.
Självklart ska luckan sitta ovanför, men om jag sätter Y-röret där T-rör sitter idag så kommer jag högre upp innan jag har ett vågrät rör. Jag måste ju sätta en 45 vinkel eller något för att kunna koppla på mitt vågräta rör på Y-grenen.mexitegel skrev:
Finns inget som direkt behöver hindra att du sätter ett T-rör där, det går ju över i en vertikal del, skiljer i stort inte mot där en vinkel används ner i ett bjälklag. Med allt liggande i samma plan hade det ju varit ett dåligt (sämre) sätt.
I så fall tror jag att jag kan lösa det hela. T-gren, rensluckan ovanför och en skjutmuff nånstans i raden.
Förresten, är det OK att dra avloppet åt sidan på en vägghängd toa, eller måste det gå rakt ner i golvet? För funktionens skull alltså. I så fall spricker min plan ändå.
Förresten, är det OK att dra avloppet åt sidan på en vägghängd toa, eller måste det gå rakt ner i golvet? För funktionens skull alltså. I så fall spricker min plan ändå.
Klicka här för att svara