Vatten & Avlopp
kebab: Stort tack till PM-Hem! 149 kr, passade perfekt! kom på 1 dag! Superbra.
Gårdsboende: [citat] Blev nog svar i fel tråd där @Stadsfiskalen ?
Narren666: [citat] Som någon skrev innan. Ett byta av allt hade ju såklart varit det bästa. Men det verkar inte vara aktuellt. Då detta ska vara en preliminär lösning tills det kopplas om längre fram? Du kan proppa det i t-rörer, och nyttja gängan som är där. Men mest troligt så kommer de vara i så dåligt skick så de kommer inte hålla. Alt, UNIFIX med propp i. Jag ser ingen annan lösning.
Staffans2000: Eller också så gör du ett gott jobb, därefter sticker du in huvudet under diskbänken då och då för att känna efter så att du inte har ett läckage. På så vis kommer aldrig försäkringsbolaget att skicka dit sitt "swat team". Själv tycker jag att din röride' är lysande.
mogge_73: Ja, det är nog bra att ha, då får du en liten säkerhet innan avhärdaren.
axelman: [citat] Hej Jag hittade detta när jag kollad lite inför ett köksblandarbyte Du kanske vill kolla: Kallvatten kommer in i en rörböj R 15 inv gänga Där tänker ja montera en Vatette 8547095 planända 15xG10 I andra änden tror jag att jag kan ansluta antingen blandare med slätända 10 eller lekande mutter 10 Varmvatten kommer in via CU 12 Kan jag då använda en Vartette RSK-nr: 8546961 och
Alice B: [citat] OK, då isolerar jag rören för att hålla varmvattnet kallt och slippa kondensering på kallvattnet. Jag borde rimligen klara mig utan värmekabel!
Muuuuurtin: [citat] Aha, där ser man. Tack för svar, man lär sig något nytt varje dag :) Ser också att de flesta vattenutkastare idag har detta inbyggt nu när jag läste på, intressant.
Oldboy: Får börja med att gräva för att hitta rören. Spolkillarna var ute, och kom ca 15 m, sedan bara tvärstopp, men inga rötter. Förmodligen en T-koppling under mark. Blir nog att sätta en brunn där. Måste dock höra med bonden när det är lämpligt att gräva. Gissningsvis först till hösten då det ligger vall nu. Sedan antingen fortsätta gräva när man ändå håller på, eller ta ut
Krilleman: Det är inget ovanligt att detta problem uppstår. En enkel lösning är faktiskt bara att dra dit en ny ventil. Ca 35mm är byggmåttet på denna: https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/avstangningsventiler/rsk-8560105-kulventil/ https://www.hornbach.se/shop/Kulventil-G15xG15-976510-8560105/5139911/artikel-detaljer.html https://www.bauhaus.se/spolcisternventil-bp
bradgard: [citat] Tänkte mest att jag skulle borrat ett tillräckligt stort hål för att få in rensbandet, men det kanske är för snålt. Nu trippar jag lite utanför ämnet något. Vårt badrum är inte gigantiskt, mätte till 3,2 kvm. Så tankarna går ju om vad fasen man ska göra med eländet. Rören i resten av huset är väl inte jättevackra heller kan jag tro. ..
rolfino: Tack. Beställt en ny kolv inkl.o-ring. https://www.vvsobygg.se/ifo-kolv-cera.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=Cj0KCQiA4sjyBRC5ARIsAEHsELHQvqTW34XGnxnpKIEKAEgltvXFx7Tqw37QOBWQIp8ST65ykQR1eHEaAioEEALw_wcB
mogge_73: Vill man få bort all kalk så är det nog så som dina grannar gör som gäller. Men jag skulle nog säga (beroende mängden massa) att är det bara kalk så klarar sig nog en jonbytare hyfsat upp till ett år. Men redan efter någon månad så börjar den släppa kalk, lite i taget tills man tycker att nu är det dags att åtgärda. Men huvudsaken är att detta fungerar för dig!
nova383: Hej. Börjar planera för rördragning. Huset har murad bottenvåning i leca och entréplan i trä. Skulle vilja ha synliga rör i bottenvåningen, det kommer bara vara till tvättmaskinen och kanske en tvätt ho där nere. Men i entréplan blir det rör i rör, men det är ju en djungel ! Mina önskemål är att kunna dra och fixera rör och allt i 45mm utrymme, har 170 mm bakom men vill helst
fredand44: Enormt tack för ditt utförliga svar. Jag ska genast kolla efter ett sådant filter.
lordi: [citat] Du kanske har en gammal tariffstyrning kvar? Då kanske beredaren bara värmer på nätterna.
pyjamasbyxor: Tack för alla svar. Jag kontaktade även 2 st jurister för att vara på säkra sidan. Båda juristerna upprepade precis det som sagts här i tråden. En jurist nämnde tom att situationen hade varit detsamma även om vi hade känt till svavelvätet innan försäljningen. Anledningen är just eftersom köparna har en undersökningsplikt. I detta fall tas vattnet dessutom ifrån en enskild brunn
jonaserik: För att det ska vara någon mening med att isolera så ska det vara en formpressad sak i orginal , ska du bygga något själv så kommer det att bli klumpigt med annan typ, bry dig inte, kostar tid/pengar till liten nytta.
Krilleman: Såklart jag menade 70-regel. Tryckfelsnisse som varit framme. säkervattenväggen är rätt väg att gå om det är möjligt! (y)
Anonymiserad 282191: Ja,verkar mer ovanligt med så stora hjul,du vet inte märket på duschkabinen?
cpalm: [citat] Skojarnippel - kul namn :) Kommer det från att det är samma dimension i båda ändarna? Så att den är till synes meningslös?
Hassel1949: Vilken sorts värmekabel har du? Vanlig serieresistiv värmekabel (typ T2 blå) måste ha flytspackel omkring sig så den kyls - annars blir den överhettad och skadas. Om du har självbegränsande (Typ T2 röd) blir dom vanliga sorterna aldrig mer än ca 70 grader och det tror jag pex-röret tål. 20mm PEX behöver ligga en bit ner i betonggolvet eller kompletteras med plåtar för att värmen
Anonymiserad 282191: Tomgångsförlusterna är rätt lika idag,vet inte vad de förbrukningssiffrorna bygger på,några år gammalt test: https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/varmvattenberedare/?showTable=1
Krilleman: Geberit SuperTube har ju en maxbegränsning på 12l/s. Inte som jag spontat tänkte mig ett 200-vånings i amerikat... :p