Sommarens projekt är att bygga en lekstuga med hägn åt mina utekaniner. Har en flock med jättekaniner.
Skulle vilja få tillgång till vatten i stugan, både till vattenautomat och rengöring. Sträckan handlar om 10-15m, och ingen möjlighet att gräva frostfritt. Skulle gissa på 20-50cm. Själva stugan kommer att isoleras och ha ett utkast för slangkoppling.

Vilken typ av vattenledning bör man använda? Slang, rör?
Hur smidigast isolera utan att behöva gräva upp allt för mycket? Marken består mest av lera.
Frostvakt, hur fungerar det? Behövs det? Vilken rekommenderas?

Elkabel kommer att läggas ned med vattenledning.
Har hjälp av elektriker där, men gör mesta av jobbet själv.

Annat jag bör tänka på?

Ska du ha vatten året om så är det isolerad PEMslang med värmekabel som gäller, antingen ”bygger själv” eller färdig, tex
https://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/frostsaker-vattenledning-2/

Om det bara ska vara ”sommarvatten” så är det PEMslang, som töms inför vintern.

Oberoende vilket så sätter du avstängningsventil i början på ledningen så att du kan stänga av vattnet ut om något skulle hända.

Demmpa Demmpa skrev:
Ska du ha vatten året om så är det isolerad PEMslang med värmekabel som gäller, antingen ”bygger själv” eller färdig, tex
[länk]

Om det bara ska vara ”sommarvatten” så är det PEMslang, som töms inför vintern.

Oberoende vilket så sätter du avstängningsventil i början på ledningen så att du kan stänga av vattnet ut om något skulle hända.
Tack för svar! Då har jag lite mer koll.

Det är för vatten året runt. Men skulle kunna stänga av vid riktigt kallt väder och använda skålar istället. Bor i NV/mellersta Skåne, så vintern här är väldigt mild. Mer lera än snö... Medeltemperaturen denna vintern var följande:
Nov: 5,7°, Dec: 4,1°, Jan: 4,8°, Feb: 4,3°, Mars: 4,1°
Skulle man då kunna klara sig med en som endast är isolerad utan värmekabel? Och var kan man hitta vilka temperaturer den klarar?
Följde länken och tittade lite på denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-coolflex-25x2-3-76mm/

Som sagt, kan stänga av vattnet om det skulle bli riktigt kallt. Så "vatten det mesta av året"-lösning blir alldeles utmärkt.

Jag tjatar på med att det räcker att isolera ovanpå ledningen, markvärmen från jordens inre håller ledningen frostfri.
Funkar det i Umeå, funkar det i Skåne.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag tjatar på med att det räcker att isolera ovanpå ledningen, markvärmen från jordens inre håller ledningen frostfri.

Protte
Om man inte kan gräva till frostfritt så finns det väl fortfarande risk att ledningen fryser? Den kan ju dessutom frysa om den går synlig i början eller slutet och om det inte är rörelse på vattnet hela tiden?

Protte
För permanentboende fungerar det oftast bra då man har ett flöde, men till t.ex. fritidshus eller annat hus där vattnet står stilla i perioder kan kylan gå in även under isolering även här nere i södra Sverige.

Protte
Hur gör man det smidigt och med vad? Allt kommer grävas för hand :strong: genom befintlig gräsmatta som är i stort sett lera...

A AndersS skrev:
För permanentboende fungerar det oftast bra då man har ett flöde, men till t.ex. fritidshus eller annat hus där vattnet står stilla i perioder kan kylan gå in även under isolering även här nere i södra Sverige.
Nej, min kulvert står stilla mest hela tiden, använt bara att stötta värmepumpen när det är smällkallt och den går stor del under en skottad gårdsplan, har inte frusit på 15 år.
Isoleringsbredd 1200 mm 500-600 mm förläggningsdjup och 70 mm tjocklek på skivorna.

Skånes medeltemp enligt första inlägget var aldrig minusgrader så funkar det här i Umeå så funkar det i Skåne.

Protte

SarahW SarahW skrev:
Hur gör man det smidigt och med vad? Allt kommer grävas för hand :strong: genom befintlig gräsmatta som är i stort sett lera...
Praktiskt är ju att gräva 1,2 meter bredd, det är drygt i lera.

Protte

Ta in en minigrävare och ta då istället en skopbredd på 3-4 dm och 1m djup utan isolering och värme så är du i hamn på frostfritt djup om det bara är lera.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hur går det?
Blev det grävt för hand?
Eller hittar du några under 18 år som är sugna på jobb i några dagar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.