P
PeterGrö: Vi fick fart på den igen. Den var nog bara en del luft i systemet. Den lyckades suga vatten utan påfyllning av systemet.
18 svar · 4,6k läst
M
mogge_73: Det kan vara en vattenläcka på vägen in i huset. Du borde kunna se om du får tryckfall på manometern. Spola vatten tills manometerna hamnar mellan start och stopptryck, sätt en tejpbit där nålen är. Och vänta ett par timmar ex. Under natten. Har nålen flyttat på sig läcker det någonstans. Det som kan hända är vattnet sipprar ut i marken och löser upp jorden. När pumpen startar
11 svar · 4,9k läst
·
T
Tur'e'de: Att dra el från stallet till pumpen är väl inte så komplicerat men vattnet behöver ju vara frostfritt. Antingen ligga i mark eller med elkabel i.
2 svar · 2,1k läst
·
TheBob
TheBob: Ja! Hade faktiskt packning hemma. Det verkar tätt nu. Tack för ditt snabba svar!!
2 svar · 1,8k läst
·
Music Man
Music Man: [citat] Är dock inte så djupt jag skall gjuta, cirka 5cm, skall jag köra ett tunt lager lekagrus eller kvittar det?
14 svar · 3,6k läst
·
P
Prodigys: Du har inte funderat på att dränera?
4 svar · 3,0k läst
·
S0MMER
S0MMER: De flesta blandare idag har slang med rörstump istället för lekande mutter, dvs du använder klämringskoppling ist för mutter med packning. Koppla bort allt och fimpa röret en aning om det är skadat eller deformerat av klämringen (förutsatt att de nya slangarna är långa nog).. sätt på kulventil från 12 till 10 rör och anslut blandaren direkt i kulventilen. Glöm inte stödhylsor
1 svar · 4,8k läst
·
V
vvs facit: Alla får göra som dom vill . Jag har alltid valt bort 30 mm excentriska stosen . ta en 75 mm ht muff och ställ den i excentern så ser du hur litet hålet blir för tung massa och papper att passera i. Tittar man även på bilden av WC ser man att den är kittad . Utlopps röret står dikt mot framkant , troligtvis så cisternen inte ska ta i väggen . Enklast lösning som jag ser det är en
5 svar · 3,1k läst
·
R
Rigor: Min svåger har en rensslang till högtryckstvätten som jag lånat lite då och då vid lite olika stopp och som underhåll...väldigt bra.. Munstycket spoler mest bakåt, både för att ta sig framåt i ledningen och spola rörväggarna, två tre strålar framåt för att spola sönder evt ett stopp.. Kör nerifrån diket och upp i systemet, så rinner det ut lättare
1 svar · 1,9k läst
·
B
bradgard: Så här ser elementen ut till stor del. Har tagit bort reglaget på den här dock.
5 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Är nog inget bra att köra en pump mot stopp som det blir när vatten inte tas ut, det beror även på hur mycket vatten du gör av med, på fritt fall som det kallas ( inget i vägen för flödet ) då går det men är inte kul med vatten runt benen. Så för att få det bra behövs styrning ( tryckströmbrytare ) för start/stopp , men pumpen kommer då att starta/stoppa kanske var 30 sekund
3 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, fast två gånger i månaden kommer sopgubben. Men han är ju van vid starka dofter :poop:
12 svar · 2,0k läst
RustVilla
RustVilla: Som ovan så låter det som tryckströmbrytaren. Hör du att den klickar till när du slår på den? Kan gå att rengöra nålen men bästa är att byta den helt.
2 svar · 977 läst
GK100
GK100: Du behöver inte ha längre ändar än att du kan pressa hylsorna på ett bra sätt så håll dem så korta du kan med de verktyg och handlag du har. Och är kablarna runda kan du ju använda limbandet för utfyllnad invändigt som jonaserik skrev om. Epoxy bör du hoppa över bättre att du jämnar ut med bandet och ev vulktejp så krympslangen har så lika diameter som möjligt att greppa över
11 svar · 6,0k läst
·
J
jonaserik: Skit i rören som ska transportera bort allt vatten, verkar vara ett mycket gammalt system och är de då betongrör så sätts dom igen med tiden, finns bara en sak att rensa upp i rören, du får ta ett snack med alla som använder rören.
5 svar · 1,6k läst
P
Picta: [citat] Nej vi har endast till hushållet. Dvs disk.wc.dusch. bevattning körs på regnvatten
9 svar · 4,6k läst
O
Olf Oggler: Nej, det nya röret som ska ansluta kommer från vänster i bild. TIll saken hör också att jag kommer att flytta upp 45-böjen ca 1meter. Så röret som går uppåt kommer gå rakt upp en bit.
8 svar · 3,8k läst
·
O
Olf Oggler: Varför skulle inte en ersättningsmuff funkat i det här fallet? Jag har precis samma problem som trådskaparen.
26 svar · 21,7k läst
·
KJD
KJD: [citat] Jag har källarvägg av betonghålsten 25cm yttervägg +20cm bärande vägg och 10 cm lättbetongisolering på insidan. Ett isolerat RiR PEX-rör är draget i golvet och lett upp i en skåra 10 cm in i lättbetongen, upp till 40 cm under markhöjd (klimatzon 1, käldjup 120 cm) där duschblandaren ska monteras. Uppfyller detta Säker vatten?
21 svar · 5,4k läst
·
GK100
GK100: Du ska inte dra ledningar uppåt från säkerhetsventiler så att det står vatten kvar mot utloppet från dem det är en viktig huvudregel som inte ska tummas på. Sen är det som steg två bra med ett "dragavbrott" också som Hasse skriver så att det kan dräneras eller spilla över där om det behövs.
2 svar · 590 läst
T
Tolvan Tolvansson: Jag får loss den undersöka koppen men kommer Inter åt själva vattenlåset, hur får man isär det? Är det bara att skruva eller ska man dra?
4 svar · 1,6k läst
·
B
Baskavoda: Dök på en till fråga, I den andra änden ska jag koppla in två tvättmaskiner samt en disokbänksblandare. Finns det någon bra förgrening så att jag får ut 2st 15mm och 1st 10mm från min 16mm pex?
3 svar · 892 läst
·
Håkanen67
Håkanen67: Arkmatarn strulade lite så det blev flera PDFer med lite snea och vinda scanningar men läsbara hoppas jag. Håkanen
3 svar · 877 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur många liter per minut får ni nu om 1. Endast en kran är öppen? 2. Om båda kranarna är öppna? Ytterligare en fråga: 3. Varför köra båda kranarna samtidigt? Men det är nog klart att flödet med båda kranarna öppna samtidigt bör bli bättre om 32 mm ledningen dras fram ända till T-kopplingen som fördelar flödet till de båda kranarna.
1 svar · 665 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag är ingen VVS-expert, men det är ju väldigt vanligt numera att man drar avlopp från handfat och liknande in i väggen. Så ser det i alla fall ut i badrummet i vårt tio år gamla hus.
1 svar · 672 läst
Y
yehor: [citat] Ca 8cm. Ska dock tillägga, från köket/diskhon har jag ett "vanligt" avloppsrör (ca 4cm) som sedan kopplas ihop med röret på bilden på sovrumssidan, men vill att det ska ske på kökssidan.
2 svar · 3,7k läst
·
V
vvs facit: En del ventilrör har avtappnings ventil då ansluter man avtappnings slangen på den Stänger inkommande kv på ventilröret Och öppnar avtappningen . Sen gäller det att få in luft i Vvb Jag brukar lätta på utgående VV rör Eller plocka isär blandningsventilen Det går även att öppna säkerhetsventilen Ett 1/4 varv och få den att stanna i öppet läge Och tömma den .samma procedur med
7 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Kalasbra tips och förfarande ovan! (y) Här är skillnaden på en klämringskoppling och en 10mm vatette-ända: https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-25-mm-slang-till-tvaettmaskin-pa-10-mm-kran.313112/page-2#post-2936343 [bild]
10 svar · 7,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: https://www.byggahus.se/forum/threads/diskbaenksblandare.272723/
5 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej, värma bort tenn/lod är nästan omöjligt för att få dit en klämringskoppling korrekt. Kapa under på slätt rör är rätt väg att gå i kombination med stödhylsa! (y)
8 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.