Jag har en större Nibe varmvattenberedare som är seriekopplad med en mindre nibe beredare, den mindre beredare sköter blandningen av kall och varmvattnet, och den större beredaren värmer bara vattnet som skickas till den mindre beredaren.
jag har ställt blandningsventilen på den större beredaren på max, men trots det så blandas det in kallvatten.
Blandaren på denna beredaren går inte att dela då den är helgjuten, då för att separera kall och varmvatten.
Finns det nått sätt att få denna blandaren att inte pytsa i kallvatten?
Ta bort den är väl ingen hit då jag inte kommer ha varken säkerhetsventil eller nån backventil.

har ni några tips?

seriekopplar man beredare så får man tänka till och se de som en tank istället. I den stora första ska du ha vatten in som värms som sen går ut till den andra som sen sköter om blandningen. På nåt vis lär du alltså ta bort ventilen på den första. Är de ihopkopplade så behöver du bara ha säkerhetsventil på en, dock lär det ju vara dimensionerat så de klarar båda i värsta tänkbara scenario. Sitter de nära varann så är ju det enklaste att ta en normal blandventil och dela på den. Vänsterdelen sitter alltså in på den stora och höger delen ut från den lilla och sen ett rör emellan som vanligt. Sen rör mellan ut på den stora och in på den lilla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.