Har ett hus från -55 med källare och oisolerad betongplatta. Håller på att byta avloppstammarna under plattan. Hade då en tanke om att även dra PEX RiR till två badrum. Är det något problem att lägga rören i sanden under plattan? Enklast skulle vara att lägga dom på ett djup av ca 50 cm. Det enda jag tänker på som skulle kunna vara ett problem är om skyddsröret inte tål trycket som blir och trycks ihop så det inte skulle gå att byta i framtiden? Väggarna står på något fundament som går ner under plattan så vill jag lägga dom grundare måste jag borra en del. Nu såg jag förvisso att ett SDSmax 30x920 mm bara kostar 449 kr på jula så det är ju överkommligt. Skulle också kunna lägga dom i ett kabelskyddsrör, avloppsrör eller en grövre PEM slang vad som nu blir billigast... Vad tror ni? Finns det något annat som talar emot iden att lägga rören under plattan? :thinking:

Varför inte gjuta in dem i plattan? Då är de ju skyddade. Om du inte gör för skarpa böjar, är det ju bara att byta ut inneröret om någon mot förmodan skulle gör hål i det.

Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Varför inte gjuta in dem i plattan? Då är de ju skyddade. Om du inte gör för skarpa böjar, är det ju bara att byta ut inneröret om någon mot förmodan skulle gör hål i det.
Har tänkt tanken men jag vill inte att nästa stackare som sågar upp plattan ska behöva ta hänsyn till att det är vattenrör draget i den :) Och dessutom behöver jag borra genom en del väggar.

Pratade med LK supporten precis och dom menade att marktrycket inte skulle vara ett problem då det inte blir punktbelastat utan får tryck jämt runt om. Däremot tyckte han att jag skulle ha isolerat pex rör för varmvattnet. Jag hade tänkt vanligt oisolerat för jag har det hemma. Isoleringen lär väl bara göra så att varmvattnet svalnar av saktare. Har svårt att tro att det skulle påverka tiden det tar att få varmvatten på morgonen? Vad tror ni ska jag köra på oisolerat för varmvattnet eller bör jag köpa isolerat? :thinking:

Du ska inte passa på att isolera nu mär du ändå har det uppgrävt? Då hade ju rören kunnat ligga i cellplasten?

Du ska inte passa på att isolera nu mär du ändå har det uppgrävt? Då hade ju rören kunnat ligga i cellplasten?
Jag har bara sågat upp en ränna på omkring en halvmeter inte hela plattan. Har inte tänkt att göra mer för det är bara i förrådutrymmen. Kanske är dummsnålt? Hade tänkt gjuta igen själv med tombola och det blir betydligt mer att blanda. Och jag får dessutom massa mer sand över jag måste göra mig av med. Och mer betong att köpa. Ett alternativ är ju ändå att isolera rören med cellplast men då kan jag lika gärna köpa isolerade rör direkt om det är viktigt?

R random_name skrev:
Jag har bara sågat upp en ränna på omkring en halvmeter inte hela plattan. Har inte tänkt att göra mer för det är bara i förrådutrymmen. Kanske är dummsnålt? Hade tänkt gjuta igen själv med tombola och det blir betydligt mer att blanda. Och jag får dessutom massa mer sand över jag måste göra mig av med. Och mer betong att köpa. Ett alternativ är ju ändå att isolera rören med cellplast men då kan jag lika gärna köpa isolerade rör direkt om det är viktigt?

Är det bara förrådsutrymme är det kanske överdrivet att isolera hela rummet. Det hade varit skillnad om det varit annat rum där du funderat på att lägga in golvvärme.

Vet inte hur mycket energiförlust du får pga värmen från rören går ner i backen... men är ju inte kul att behöva gräva upp och göra om det.
Beroende på hur många meter rör som kommer ligga under plattan så kan du ju köpa rörisolering på Byggmax/Jula/Biltema. Kostar inte många kronor jämför med att köpa ny isolerad pex slang.

Är det bara förrådsutrymme är det kanske överdrivet att isolera hela rummet. Det hade varit skillnad om det varit annat rum där du funderat på att lägga in golvvärme.

Vet inte hur mycket energiförlust du får pga värmen från rören går ner i backen... men är ju inte kul att behöva gräva upp och göra om det.
Beroende på hur många meter rör som kommer ligga under plattan så kan du ju köpa rörisolering på Byggmax/Jula/Biltema. Kostar inte många kronor jämför med att köpa ny isolerad pex slang.
Lite så jag tänker när jag frågar för jag vill INTE göra om det får räkna på vad det kostar kontra att köpa ny slang

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.