JRo1976
JRo1976: Pratade med entreprenören igår. Han kommer nästa vecka för att filma. Vi tar ett beslut efter vi har sett resultatet av filmningen
3 svar · 1,4k läst
·
P
pette_rsson: Jag har precis beställt ett eksjöhus och planerar göra så mycket jag bara kan av det själv. Kommer bli utmanande men har gjort alla moment tidigare. Har inte fått VVS ritningen än, men vill ändå vara lite förberedd. Hoppas dock på lite hjälp när det gäller vanliga förfaranden angående rördragning i plattan. Avser att vara extremt noggrann med allt jag gör och följa alla
0 svar · 1,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Gör en egen besiktning och gå med besiktningsmannen.
1 svar · 1,0k läst
P
Anonymiserad 255302: Hej, I vårt 1,5 planshus från -73 med inredd källare håller vi på att installera en LVVP samt vattenburen golvvärme, där jag tänker att inomhusdelen ska stå i källaren rakt under tvättstugan. Inkommande vatten/avlopp kommer från marken i det källarutrymmet upp genom golvet i tvättstugan, där alla existerande rör kommer upp genom gammal plastmatta i golvet. Där finns också
0 svar · 1,1k läst
·
M
Mufffin: Byggde om så nu är det bara krök ut från säkerhetsventilen som är 15mm, sen 1500mm 22mm rör, vinkel 300 mm till innan det går ner till 15mm sista meterna till avloppet och nu verkar det funka..
8 svar · 1,2k läst
K
knegolf: Hej. Kanten var fasad och rikligt med glidex aplicerat. Det enda jag kan tänka mig är att grus eller en liten stenflisa eller något annat skulle ha kommit emellan.
5 svar · 4,2k läst
Emil Boman
Emil Boman: [citat] jo har ju bytt kök så är ett helt nytt vattenlås Jag gör så, tack för hjälpen!
10 svar · 2,4k läst
M
Masthugg: Tack. Finns en som heter ”bit 168”, är det samma?
3 svar · 1,3k läst
·
A
alliria: Tack så jättemycket för hjälpen :)!
8 svar · 2,9k läst
Härryda2015
Härryda2015: Är det en IFÖ Cera? Då har du svaret i denna tråd som jag länkar till. Ifö Cera spolar konstant https://www.byggahus.se/forum/threads/ifoe-cera-spolar-konstant-om-jag-drar-at-muttern-under-knapp.362926/
1 svar · 833 läst
·
X
xLnT: [citat] Alla möjligheter finns, men det är upp till din kommun att avgöra vad du får göra. Det du vill göra låter som vilken samfällighet som helst.
17 svar · 6,3k läst
·
Hhhhh
Hhhhh: Ja, jag undrar om någon vet hur dessa lösningar fungerar, och hur man gjorde på 30-talet. Man har nog inte exakt samma lösning idag. Vill ju veta hur det ser ut bakom och under gropen......
11 svar · 9,1k läst
·
Hhhhh
Hhhhh: Jag undrar också om bottenplattan/källargolvet bli mindre fuktigt om man gör pumphålet djupare?
28 svar · 10,9k läst
·
S
Stefan1972: Tänk på att stänga av vattnet först bara............:D
4 svar · 10,6k läst
·
H
hydrolift: Har det såhär några år senare kommit ut någon version på marknaden med kopplingsdosa som klarar cc40 för ett installationsskikt på 45 mm? Tanken var att ha en vattenburen handdukstork på ytterväggen. Lite förvånad att inte kopplen på handdukstorkarna har lite större cc. Verkar som dålig samordning mellan PEX-tillverkarna och koppeltillverkarna. :thinking:
10 svar · 3,0k läst
P
pki1980: Jag brukar förebyggande hälla lite Yes i slasken och sen skicka i någon liter nyligen kokat vatten typ en gång i månaden, samt torkar alltid ur pannor med hushållspapper innan dom diskas. För proppar längre in i systemet verkar diskmaskin hjälpa till att förebygga stopp, om man kör på varmare program iaf? Men viktigast är nog att torka ur pannorna ordentligt med papper och att
21 svar · 10,2k läst
·
A
arasmus: Jo, det hade varit det innan. Nu har de redan pluggat rör, kopplat ut el, rivit och torkat ut. Enligt samma logik så lär det gå på 100 000 kr om vi väljer att avbryta nu :)
7 svar · 2,9k läst
U
ulfalf: Håller på att dimensionera vatten ut till ett attefallshus och skulle gärna få kommentarer på hur jag har tänkt mig. Attefallshuset kommer få egen VVB. Kopplar på tappvatten på en befintlig 15cu (som bara matar ett vattenutkast) som i sin tur sitter direkt på inkommande vatten (typ 40 mm PEM). Ut genom väggen går en 22 pex genom kulvert (ca 20 meter, Maxitherm) i marken till stugan.
0 svar · 865 läst
T
topmount: [citat] Lite skillnad på rör i rör i väggar som ligger stil än lösa plaströr i ett vaskskåp där någon klämt in återvinningen gång på gång. Inte meningen att ta in tråden på ett sidospår.
8 svar · 3,7k läst
ullberg
ullberg: Jag har också bra erfarenhet av, och har filter från, Brava (och även i mitt fall var det Morgan som hjälpte mig) /U
4 svar · 2,3k läst
Immeln
Immeln: Tack för hjälpen. Då köper jag R15 för det verkar ju vara rätt. vänligen Thomas
3 svar · 3,0k läst
·
Krokben
Krokben: Menade givetvis förstnämnda, inte sistnämnda i mitt inlägg :crysmile:
8 svar · 2,6k läst
M
mattoys: Om cisternen på toan fyller upp snabbt idag, så kan du prova att strypa flödet lite, det minska tryckspiken.
5 svar · 1,2k läst
·
Totte lille
Totte lille: Ser ut som ett bomullsfilter är antagligen tänkt att ta upp rost som kan komma genom de äldre kommunala stålrören ser ut som du har galvar rör in i huset hade det problemet innan kommunen bytade rören i hela området
4 svar · 2,0k läst
·
es.suhaggyB
es.suhaggyB: [citat] Vatette har fuktsensorer som tillbehör https://www.vatette.se/produkter/vatette-vattenfelsbrytare/product/FG0901200/vattendetektor-tradlos-anslutning-inkl-1-st-sensor/ Sen är jag inte alls påläst om andra system längre, men jag själv kör med vatettes fuktsensorer. Jag har kopplat två stycken sensorer via sladd till en mottagare som i sin tur är kopplad trådlöst till
25 svar · 12,3k läst
·
C
Carolus-rex: Tack för råd! Ja den ska ju inte skjuta ur sig vatten för jämnan så helt rätt kan vara bra att kunna se om det är mer blött än normalt, ska tänka på det!
3 svar · 2,2k läst
G
Gårdsboende: Sådär, efter snack med uponors tekniska support så är det klart, stödbussning ska användas
7 svar · 1,7k läst
·
prototypen
prototypen: Det är ju en plastisk deformation likväl som att röret är krökt 90 grader. Gör inget, vrid inte tillbaka för då blir det värre. Protte
3 svar · 798 läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Då vet du att trycket är tillräckligt i början. Dags att leta felet längre ut i kedjan. Finns det några fler filter - eller är det bara ett? Brukar finnas filter på inloppet till olika blandare.
5 svar · 1,9k läst
H
Harald Boye: Sätt in en inspektionslucka där bakom lämpligen. Skarva i vägg är väl inte det optimala om du ska bygga igen där sedan. Men du tar det hela med ro, verkar det som :D
20 svar · 7,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.