4488x3261
Hej

Någon som kan tipsa om 32mm frostsäker kulventil med utvändig gänga som passar i PRK T-koppling? Ska endast användas för att tömma ledningen inför vintern.

//Pelle

Bästa svaret

Claes Sörmland
  • Gilla
4488x3261
  • Laddar…
4488x3261
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om den är öppen och inte trycksatt fungerar de flesta. Jag gängade i en sån här för några säsonger sedan i trädgårdsbevattningen. Fungerar bra.

[länk]
Tack, hur vet man att den är frostsäker?

Claes Sörmland
Frostsäkert trycksatt med vatten finns väl inte, is expanderar och det bryter sönder metall. Men det anges för denna: "Arbetstemperatur -20/+180°C." Antar att det gäller utan vatten i den.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
4488x3261
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frostsäkert trycksatt med vatten finns väl inte, is expanderar och det bryter sönder metall. Men det anges för denna: "Arbetstemperatur -20/+180°C." Antar att det gäller utan vatten i den.
Topp, då provar vi med den!

Krilleman
Kulventiler ska alltid lämnas öppna och system tömda på vatten vintertid. Då brukar det gå fint till våren att få igång prylarna igen!

(y)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror det har varit upp på forumet tidigare att man inte ska ha ventilen helt öppen utan lämna den nästan helt öppen.
Jag blev nyfiken och hittade denna länken:
https://www.maringuiden.se/forum/topic/69745-halvöppna-kulventiler/

Jag har själv aldrig haft problem med frostsprängningar av helt öppna ventiler.

Jag dök även på en test av nedfrysning av vattenfyllda ventiler, (dock så testar de bara nedfrysning tre gånger så det hjälper nog inte gemene man)
https://www.livetombord.se/artiklar...anger-kulventiler-en-typ-ar-overlagset-samst/

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
Ymer Ymer skrev:
Jag har själv aldrig haft problem med frostsprängningar av helt öppna ventiler.
Inte jag heller. :thinking:

Jag sköter en isbana och har en stor kulkran på tankvagnen, när vattnet runnit ut helt så stänger jag kranen så jag kan fylla tanken nästa dag. Det har funkat i 20 år.
Men jag skulle aldrig lämna kvar vatten i kranen, då spricker den.

Protte

• Gilla
4488x3261
  • Laddar…
4488x3261
Tack för all input! Kanske kan ni hjälpa till med en komplettering i samma ämne?

Jag kommer ju ha kranen som avtappning på en vattenledning (isolerad PEM med elkabel) som primärt ska användas vår, sommar och höst. Dock vill jag även då och då kunna använda vattenledningen vintertid. Planen är att prova mig fram och undvika värmekabel in i det längsta. Avtappningen kommer vara ca 30 cm under marken med cellplast runt om och ovanpå. Vid vilken utetemp anser ni att jag bör dra igång värmekabeln för att inte riskera att kranen fryser sönder (när det är vatten i)?

Om du isolerar ovanpå slangen med skivorna på tvärsen (1,2 meter brett) så behöver du ingen värmekabel, jordens varma inre håller din slang frostfri.

Protte

• Gilla
4488x3261
  • Laddar…
4488x3261
prototypen prototypen skrev:
Om du isolerar ovanpå slangen med skivorna på tvärsen (1,2 meter brett) så behöver du ingen värmekabel, jordens varma inre håller din slang frostfri.

Protte
Låter riktigt intressant!
Funkar det i Stockholmsområdet även om det bara är 40-80 cm djupt?
Ska jag fortfarande isolera själva ledningen? Ledningen går en kort bit över berg bör jag göra något där?
Funkar det vanlig EPS skiva typ nedan, vilken tjocklek och hur gör man vid skarvarna (ledningen ligger inte rakt)?

https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps-p16403

Oj, blev många följdfrågor, blev riktigt i gasen av idén utan värmekabel

//Pelle

Funkar det i Umeå med snön bortplogad hela vinter så funkar det i Stockholm.
Rörmokarn sa det räcker med 50 mm så jag la 70 mm skiva.
Jag skulle inte lita på EPS utan använda XPS.
Hur det blir över berg vet jag inte.

när ledningen svänger lite kan man förskjuta skivorna tills det blir för mycket och man får göra en kil
Protte

• Gilla
4488x3261
  • Laddar…
4488x3261
Tack Protte för bra svar, lutar åt att det blir utan värmekabel då. Ska bara landa i vilken typ av isolering då det skiljde ganska mycket mellan EPS och XPS.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.