Hej!
Jag köpte ett hus för 1 1/2 år sedan, och vi har egen brunn.
Sista månederna när vi använder vattnet så kommer kommer det ”stötvis” d. v. s när vattnet används så är det liksom högt tryck i två sekunder, lågt tryck några sekunder, högt tryck igen etc.
Det gäller alla kranarna i huset.
Det gäller båda varmvattnet och kall vattnet.
Jag hör från mitt förråd där vattnet går igenom att det ”klickar” (sätts av och på) när vi använder vattnet.
Jag är helt grön när det gäller att äga hus, men hoppas nån kan hjälpa mig.
Vad är orsaken?
Jag köpte ett hus för 1 1/2 år sedan, och vi har egen brunn.
Sista månederna när vi använder vattnet så kommer kommer det ”stötvis” d. v. s när vattnet används så är det liksom högt tryck i två sekunder, lågt tryck några sekunder, högt tryck igen etc.
Det gäller alla kranarna i huset.
Det gäller båda varmvattnet och kall vattnet.
Jag hör från mitt förråd där vattnet går igenom att det ”klickar” (sätts av och på) när vi använder vattnet.
Jag är helt grön när det gäller att äga hus, men hoppas nån kan hjälpa mig.
Vad är orsaken?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Du har väl en pumpautomat nånstans med ett tryckkärl? Det behöver troligen få lite ny luft i sig eller om det helt sonika har gått sönder så du inte har nå mottryck. Då får du samma tryck i kranen som pumpen ger stötvis.
Ja, vi har en sådan rund ”ballong”.
En annan ting jag upptäckte i skåpet i värmeförrådet är att det står en manuell pump, som jag trodde var till en luftmadrass, men den är säkert till detta ändamålet, d. v. s att öka trycket i denna ”ballong”.
Eller hur?
En annan ting jag upptäckte i skåpet i värmeförrådet är att det står en manuell pump, som jag trodde var till en luftmadrass, men den är säkert till detta ändamålet, d. v. s att öka trycket i denna ”ballong”.
Eller hur?
Jo, den är säkert till det. Kolla på manometern på pumpen vilket tillslagstryck du har. Stäng sedan pumpen och öppna en kran. Koppla på pumpen i ventilen på toppen. Pumpa så att trycket blir 0,2 - 0,3 bar under tillslagstrycket.
En hydropress är definitivt ett tryckkärl. Ett tryckkärl behöver dock inte vara en hydropress, det finns många varianter.
Det kan vara så att det inte räcker att bara fylla på luft utan du kan behöva tömma hydropressen på vatten innan då den kan vara fylld med vatten och då kommer du inte få in någon ny luft.
- Börja med att stänga av vattenpumpen så att den inte slår till när trycket sjunker.
- Öppna några kranar så att vattnet helt slutar att rinna.
- Knacka eller känn på tyngden på hydropressen om det fortfarande är en massa vatten kvar i den, i så fall töm den helt, (Ska finnas en ventil i botten av kärlet som du kan öppna. Det kan rinna dåligt genom att bara öppna ventilen. Du kan då ansluta luftpumpen (helst en kompressor) och trycka in luft som då pressar ur vattnet.
- När hydropressen är tom, stäng bottenventilen.
- Stäng alla kranar.
- Fyll med luft, vanligt är att det ska vara ca 1,5 bar. Brukar finnas en skylt på kärlet som talar om vilket förtryck som ska finnas.
- Starta vattenpumpen igen.
- Börja med att stänga av vattenpumpen så att den inte slår till när trycket sjunker.
- Öppna några kranar så att vattnet helt slutar att rinna.
- Knacka eller känn på tyngden på hydropressen om det fortfarande är en massa vatten kvar i den, i så fall töm den helt, (Ska finnas en ventil i botten av kärlet som du kan öppna. Det kan rinna dåligt genom att bara öppna ventilen. Du kan då ansluta luftpumpen (helst en kompressor) och trycka in luft som då pressar ur vattnet.
- När hydropressen är tom, stäng bottenventilen.
- Stäng alla kranar.
- Fyll med luft, vanligt är att det ska vara ca 1,5 bar. Brukar finnas en skylt på kärlet som talar om vilket förtryck som ska finnas.
- Starta vattenpumpen igen.
Det finns ingen anledning att tappa vatten vid hydropressen. Ha bara en kran öppen under tiden luft fylld på så kommer vattnet ut.
Nu gjorde jag precis denna "operation" igår. Och eftersom i mitt fall var så att det inte gick att få in någon luft i hydropressen pga att den var full med vatten så KAN det vara så att den kan behöva tömmas. Så JO, det KAN finnas anledning att tappa vattnet. Om det sen beror på någon liten läcka mellan blåsan och tanken vet jag inte.
Källa: Myckling
Källa: Myckling
Du har ingen avtappning på luftsidan av blåsan. Så nej det kan inte hända.
OK, bra då vet jag. Det jag gjorde igår hände inte utan var bara som jag inbillade mig.
Till TS: Oftast räcker det med att fylla luft men din beskrivning att pumpen hela tiden slår till och från indikerar att trycket snabbt går upp och ner. Jag hade exakt samma symptom och var tvungen att tömma hydropressen på vatten innan det gick att fylla på luft. Det är ett tips om steg 1 inte fungerar.
Till TS: Oftast räcker det med att fylla luft men din beskrivning att pumpen hela tiden slår till och från indikerar att trycket snabbt går upp och ner. Jag hade exakt samma symptom och var tvungen att tömma hydropressen på vatten innan det gick att fylla på luft. Det är ett tips om steg 1 inte fungerar.
Klicka här för att svara