Hej,

Har ett problem som eskalerat senaste tiden, vår tank på 3 kubikmeter blir fylld väldigt fort.
Har testat ett gäng saker som får mig att tro att tanken läcker in, fast det känns osannolikt!

Vi har toaletten till tanken, och resten av vattnet till 2 kammare+bädd, detta har jag verifierat.

Vi har sedan gjort ett test att stänga av vattnet till WCn.

03/06 kl 1600
Stängde av vattnet till WC
Mätte nivån i tanken med en pinne

Här regnade det hejvilt hela natten och hela dagen efteråt. Det blev som små sjöar på tomten med vatten.

03/07 kl 1600
Mätte nivån med pinnen, ingen förändring! En liten sjö bredvid tanken från regnet.
Här konstaterade jag att den inte borde läcka...
WC fortsatt avstängd.

03/08 kl 0700
Mätte igen och det hade fyllts massor, jag har svårt att veta exakt hur mycket för jag vet inte hur tanken ser ut egentligen, men uppskattar det till 100-200 liter. Sjön vid tanken var borta.

Första frågan är, kan det ta så lång tid för vattnet att vandra ned? Tanken borde vara ungefär 0,75-1 m ned, och vara ungefär 1,5 meter hög.

Jag har varit ute precis och tömt tanken lite med en borrmaskinspump, vattnet är helt rent och luktar ingenting, blev lite törstig att dricka av det nästan..

Jag hade hoppats att toan läckte men så verkar det inte vara.

Anledningen till denna tråd är tre frågor

1. Vad tror ni om att det inte fylldes något på 24 timmar vid regn, men verkar gjort det 12 timmar senare ändå?
2. Hur vanligt är det att en tank går sönder? Jag vet tyvärr inte ålder på den.
3. Är det värt jobbet för mig att gräva upp runt tanken och försöka hitta något fel?

Ett problem i det hela är att denna lösning inte är bra, inte ens när den funkar, därför har jag velat göra om avloppet redan för 2 år sedan, men grannarna (som jag gärna vill gärna med) vill vänta tills kommunen kommer hit och bråkar. Ett annat problem är att vi tänkt sälja huset i sommar, men jag säljer inget med ett sånt här fel, men måste vi så gör vi om avloppet, även om vi kanske inte "får igen" pengarna.

Skriv gärna om ni kommer på mer "test" att utföra.

Tacksam för svar!

H
Inget ovanligt med läck in i tanken, troligtvis antingen rör som gått isär ( lite långsökt ) eller så läcker det in i infarten mellan rör och tank ( rätt vanligt ) om jorden har satt sig lite så trycks gummitätningen ner med glipa som följd. Att testa är att stänga allt vatten i huset och lyssna i det rör som dom suger ut skiten genom

Tack för ditt svar. Det känns som ett mer genomförbart projekt att gräva just runt där. :)

harry73
Vad har grannarna att göra med ditt avlopp?
Delar ni den? Då skulle jag passa på att göra min egen anläggning och låta grannen sköta befintligt.
Eller så tar du kontakt med kommunen och frågar om de kan underkänna ditt och grannens avlopp

harry73 harry73 skrev:
Vad har grannarna att göra med ditt avlopp?
Delar ni den? Då skulle jag passa på att göra min egen anläggning och låta grannen sköta befintligt.
Eller så tar du kontakt med kommunen och frågar om de kan underkänna ditt och grannens avlopp
Hehe nä vill mest dela kostnaden med dem. Vi har egna avlopp idag.

harry73
Behåll eget avlopp. Blir mycket enklare att hålla sams med grannen.

Kanske är så, vi hade isf delat bädd och inte brunnar.

Jag har försökt gräva men det kommer massa vatten i vägen, jag behöver nog ha någon form av pump och försöka få bort det samtidigt.

H
Så mycket vatten ? är det grund eller dagvatten ? Vet du om tanken är ankrad. En 3 m3 tank har lyftkraft på 3 ton och vid tömning kan den poppa upp, så försök att få bort så mycket vatten som möjligt så den inte flyter upp när du gräver bort massorna som trycker ner den, gärna ner till hälften av tanken

H Hjulbent skrev:
Så mycket vatten ? är det grund eller dagvatten ? Vet du om tanken är ankrad. En 3 m3 tank har lyftkraft på 3 ton och vid tömning kan den poppa upp, så försök att få bort så mycket vatten som möjligt så den inte flyter upp när du gräver bort massorna som trycker ner den, gärna ner till hälften av tanken
Ja det är nog för det regnat massor, marken är rejält mättad. Jag vet tyvärr inte om den är förankrad eller inte.
Köpte av en änka.. :)

Jag satsar initialt på komma åt där avloppsröret går in i taken, så borde inte behöva bli så hemskt mycket påverkan på tanken

H
Står vattnet över tanken kan det smita in vid röret som det suges i

H Hjulbent skrev:
Står vattnet över tanken kan det smita in vid röret som det suges i
Ok. Men nåt måste blivit otät då med tiden antar jag?
Jag tänker att tanken stått under vatten mycket förut

Som sagt tidigare är det inte helt ovanligt att läcker vid anslutningar mellan rör och tank. Beroende på utförande och material vid rörläggningen kan det också läcka in inrörmuffarna mellan hus och tank. Kan du se inloppet om du tittar ned i tanken? Inspektera en stund efter regnväder, alternativt med firma som rörinspekterar med kamera.

Jag satsar initialt på komma åt där avloppsröret går in i taken, så borde inte behöva bli så hemskt mycket påverkan på tanken[/QUOTE]

Hej! Jag har ett liknande problem, lyckades ni fixa problemet och hur?

J Jon_A skrev:
Hej! Jag har ett liknande problem, lyckades ni fixa problemet och hur?
Nej vi ska gräva nytt avlopp. Jag orkade inte hålla på gräva upp runt hela tanken, mycket arbete och inte säkert man skulle hittat läckan. Hade vi inte fixat ordentligt avlopp så hade jag köpt en ny tank istället, de är inte så hemskt dyrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.