Hej,
Ska dra om så att inkommande vatten till vår gäststuga går via huvudbyggnaden då vi håller på att få kommunalt VA (gäststugan var tidigare ansluten mot stammen i gatan) och sitter och kikar på vilka delar som behövs.
När jag hade en röris här och satte in vattenmätarkonsol etc. så förberedde de även med ett T-rör (22 cu) med utvändig gänga där jag kan ansluta vattnet till gäststugan.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde säga mig att jag plockat ihop kompatibla delar.
Letat fram följande hos Rinkaby rör:
1st PRK 406 vinkelkoppling med FPL PN6,3 32x22 cu
1st PEM-slang PN12,5 25 x 2,3 x 25 m Blå Stripe
1st Kulventil in-in 20R avz mäss
2st PRK 403 25x20R utv
2st PRK 426 förminskning med tryckskruv 32R utvx25
Tanken är att ansluta PRK 406 mot T-röret, som är 22 cu - därefter sätta en förminskning PRK 426 för att sedan sätta en liten bit PEM 25 och sedan sätta kulventilen (som då kräver 2st PRK 403). Sedan PEM25 in till gäststugan och avsluta med att sätta ytterligare en förminskning PRK 426 mot befintlig PRK med värmekabel (se bild).
Går detta ihop? Mest fundersam över kulventilen - ska det vara reducerad gängad? en 25x25R har ju väldigt mycket större innerdiameter än PEM-slangen så tänkte det inte var nödvändigt?
Tack på förhand!
Ska dra om så att inkommande vatten till vår gäststuga går via huvudbyggnaden då vi håller på att få kommunalt VA (gäststugan var tidigare ansluten mot stammen i gatan) och sitter och kikar på vilka delar som behövs.
När jag hade en röris här och satte in vattenmätarkonsol etc. så förberedde de även med ett T-rör (22 cu) med utvändig gänga där jag kan ansluta vattnet till gäststugan.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde säga mig att jag plockat ihop kompatibla delar.
Letat fram följande hos Rinkaby rör:
1st PRK 406 vinkelkoppling med FPL PN6,3 32x22 cu
1st PEM-slang PN12,5 25 x 2,3 x 25 m Blå Stripe
1st Kulventil in-in 20R avz mäss
2st PRK 403 25x20R utv
2st PRK 426 förminskning med tryckskruv 32R utvx25
Tanken är att ansluta PRK 406 mot T-röret, som är 22 cu - därefter sätta en förminskning PRK 426 för att sedan sätta en liten bit PEM 25 och sedan sätta kulventilen (som då kräver 2st PRK 403). Sedan PEM25 in till gäststugan och avsluta med att sätta ytterligare en förminskning PRK 426 mot befintlig PRK med värmekabel (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går detta ihop? Mest fundersam över kulventilen - ska det vara reducerad gängad? en 25x25R har ju väldigt mycket större innerdiameter än PEM-slangen så tänkte det inte var nödvändigt?
Tack på förhand!
Kan du förklara närmare hur ditt befintliga 22cu med utvändig gänga ser ut. Det är ju där allt börjar. Klämkopplingar till 22mm rör har ingen standardiserad gänga så du kan behöva delar av samma fabrikat
Jag tycker spontant att det låter som att du krånglar till det och använder onödigt många delar. Slang snuttar ska inte behövas. Det finns speciella ingångar för värmekabel som du sätter i en T-koppling
Kan du rita en schematisk bild eller ta ett kort är det ännu bättre. Vad är det bilden ovan ska visa?
Jag tycker spontant att det låter som att du krånglar till det och använder onödigt många delar. Slang snuttar ska inte behövas. Det finns speciella ingångar för värmekabel som du sätter i en T-koppling
Kan du rita en schematisk bild eller ta ett kort är det ännu bättre. Vad är det bilden ovan ska visa?
Redigerat:
Tack för svar!T toolman77 skrev:
Den ser ut så här
Logga in
Skapa konto
och av fakturaunderlaget jag fick från rörisen när jag betalde fakturan så står följande specat:
vilket jag antar är samma som som denna (samma artikelnr):
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...mringskopplingar-gul-massing-vatette/1942861/
Hoppas detta är detaljerat nog
Jag tänkte också det skulle gå men hittade inte riktigt vilka delar som man används i så fall. Hade gärna gått direkt från vinkeln och kopplat på kulventilen och därefter PEM-slangen. Vad kallas då den rördelen som krävs?T toolman77 skrev:
Bilden ovan visar befintlig anslutning i gäststugan, där en PEM 32 går in i en PRK ingång för värmekabel. Dvs den speciella T-kopplingen som du nämner - den är redan befintlig och behöver bara göra om så att en PEM25 passar.T toolman77 skrev:
Du kan ju ta av klämringsmuttern från cu22 T-kopplingen och ta med till butik för att se om du kan hitta gängan. Jag skulle spontant hålla mig till cu22 så länge det går och gå över till pem först på slutet
Kan du inte hitta gängan får du börja med en snutt cu22
Först vinkeln
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-22x20r-inv/
Sen kulventilen, eventuellt en övergångsmuff och sen en prk med utvändig gänga
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-25x20r-utv/
Jag har hellre delar som tätas med lin och pasta än med gummipackningar. Gummi torkar förr eller senare
Det finns kulventilen med in eller utändig gänga i ändarna, det kan spara ett par kopplingar att välja rätt del
Först vinkeln
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-22x20r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-25x20r-utv/
Jag har hellre delar som tätas med lin och pasta än med gummipackningar. Gummi torkar förr eller senare
Det finns kulventilen med in eller utändig gänga i ändarna, det kan spara ett par kopplingar att välja rätt del
Redigerat:
Ugh... jag känner redan när jag skriver detta att jag låter som Krilleman men monteringsanvisningen ska alltid följas vid VVS-montage. Således inte försöka hitta en koppling med gänga som passar på vatettekopplingen.
Vatette har, givetvis, en koppling för detta. Den heter VA Kopplingsset och finns med olika RSK-nummer beroende på PEM-slangens väggtjocklek.
Här är länk till Rinkaby rör https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kopplingsset-12x1-7-2-0/
Tyvärr går inte PEM25 mot 22Cu, det måste till 28Cu för att det ska gå rakt av.
Antingen kan du gå ner till en PEM20 och då ansluta direkt med RSK 1873804 eller så sätter du en stump 22Cu och går vidare till det du ska ha efter. Jag skulle föreslå att du sätter en Vatette ventil också för 22Cu och från den går ut med en ytterligare stump 22Cu. Till den kan du sen ansluta en rak skarv för 28Cu med förminskning till 22 mot ventilen och ovan kopplingsset mot PEM-slangen. Ingen aning om det blir billigare dock, orkar inte lägga grejerna i varukorgen...
Vatette har, givetvis, en koppling för detta. Den heter VA Kopplingsset och finns med olika RSK-nummer beroende på PEM-slangens väggtjocklek.
Här är länk till Rinkaby rör https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kopplingsset-12x1-7-2-0/
Antingen kan du gå ner till en PEM20 och då ansluta direkt med RSK 1873804 eller så sätter du en stump 22Cu och går vidare till det du ska ha efter. Jag skulle föreslå att du sätter en Vatette ventil också för 22Cu och från den går ut med en ytterligare stump 22Cu. Till den kan du sen ansluta en rak skarv för 28Cu med förminskning till 22 mot ventilen och ovan kopplingsset mot PEM-slangen. Ingen aning om det blir billigare dock, orkar inte lägga grejerna i varukorgen...
Är inte så sugen på att dra koppar då det går rör och skit kors och tvärs där redan så väldigt svårt att förlägga ett helt stumt rör - har redan en PEM-slang till köket som ansluter strax efter T-röret. Skulle jag sätta koppar så långt som möjligt så skulle även skarven mot PEM hamnar i ett läge längst in i min krypgrund, där jag aldrig skulle upptäcka en läcka - så där är lite anledningen till PEM direkt.T toolman77 skrev:Du kan ju ta av klämringsmuttern från cu22 T-kopplingen och ta med till butik för att se om du kan hitta gängan. Jag skulle spontant hålla mig till cu22 så länge det går och gå över till pem först på slutet
Först vinkeln
[länk]
[länk]
Antar att jag behöver få till en liknande övergång som jag redan har då
Logga in
Skapa konto
fast efter vinkeln. Men borde det inte vara en utvändig gänga för att skruva mot T-röret - eller är det en gänga i den delen utan mutter?
Ah, den har jag missat! Jag behöver ändå lösa en vinkel för att kunna ansluta PEM-slangen (annars blockerar den för mycket om den går rakt ner mot golvet) så måste ändå sätta något före kopplingssetet. Måste man sätta kopparrör för att koppla på en avstängning? Vill gärna undvika att behöva köpa x m kopparrör när jag bara behöver några cmtommib skrev:
Ugh... jag känner redan när jag skriver detta att jag låter som Krilleman men monteringsanvisningen ska alltid följas vid VVS-montage. Således inte försöka hitta en koppling med gänga som passar på vatettekopplingen.
Här är länk till Rinkaby rör [länk]
Om det blir billigare eller ej bryr jag mig inte så mycket om, vill bara ha det enkelt. Frågan är väl bara om det blir ok tryck med en PEM20 istället för en PEM25 med tanke på att det är PEM32 idag.
Du kan ju också gå på med en Vatette dubbelmutter 22 till en ventil och sedan ny dubbelmutter mot en vinkel.
Då blir det
Dubbelmutter x 2
Ventil
Vinkel 22x20R
PRK 402 25x20R inv
Jag tror att det är enklast, då behöver du inte köpa några rör. Du kan också välja att sätta vinkeln direkt på T-kopplingen med dubbelmutter och få det tight, då behöver du ytterligare en dubbelmutter och en rak övergång 22Cu->R20. Med ovan angivna delar kommer ventilen sticka rakt ut från T-kopplingen och sen kommer vinkeln efter ventilen. Vad som är bäst beror väl på hur det ser ut hos dig.
Apropå tryck så blir det sämre förstås. Exakt hur mycket och om det kommer påverka beror väl på vad du har för krav på vattenuttaget i uthuset.
Då blir det
Dubbelmutter x 2
Ventil
Vinkel 22x20R
PRK 402 25x20R inv
Jag tror att det är enklast, då behöver du inte köpa några rör. Du kan också välja att sätta vinkeln direkt på T-kopplingen med dubbelmutter och få det tight, då behöver du ytterligare en dubbelmutter och en rak övergång 22Cu->R20. Med ovan angivna delar kommer ventilen sticka rakt ut från T-kopplingen och sen kommer vinkeln efter ventilen. Vad som är bäst beror väl på hur det ser ut hos dig.
Apropå tryck så blir det sämre förstås. Exakt hur mycket och om det kommer påverka beror väl på vad du har för krav på vattenuttaget i uthuset.
Redigerat:
Eftersom jag brukar gå där denna anslutning kommer ske (högst i tak där), så vill jag försöka köra så tight som möjligt - men det förutsätter ju att vinkeln bygger så mycket att den kommer under regeln - men kan väl iofs rotera den så att den går parallellt med röret också.tommib skrev:
Du kan ju också gå på med en Vatette dubbelmutter 22 till en ventil och sedan ny dubbelmutter mot en vinkel.
Då blir det
Dubbelmutter x 2
Ventil
Vinkel 22x20R
PRK 402 25x20R inv
Ja, det är väl där jag har lite dålig koll. Vi har ju redan dåligt tryck i vårt system idag, sades något om att det kommunala ska ge 6 bar och vi typ har 3 bar idag (hörsägen, har inte mätt något själv eller frågat de som redan blivit inkopplade i andra delar av vårt område).
Kör med PEM25 då och en extra koppling, det gör knappast så mycket. Hur lång sträcka rör det sig om?
Du kan rotera upp trevägskopplingen så att det nya röret blir parallellt med det befintliga mot taket men du måste lossa på muttrarna då.
Du kan rotera upp trevägskopplingen så att det nya röret blir parallellt med det befintliga mot taket men du måste lossa på muttrarna då.
Uppskattningsvis är det 20 m, tror det är lite kortare. Ja, jag tror nog det känns bäst ändå, eftersom det annars krävs dubbla förminskningar i gästhuset för att gå från 32 till 20. Ska ju även in en värmekabel i PEM-slangen, den är ju några mm också (om det nu påverkar). Men om jag ska köra med 25 krävs alltså lite kopparrör och en förminskning (https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-28x22/)tommib skrev:
Klämringarna (de som sätts runt kopparrören) ingår väl i paketet med kopplingen, eller behöver man köpa det separat också?
Och kapa kopparrör, måste man köra med specialverktyg eller funkar typ en bågfil?
Ja, jag får nog rotera efter hur det blir när sakerna är på plats.
Nej, titta på det senaste förslaget jag gav dig. Dubbelmuttrarna ersätter kopparrörsstumparna och efter ventilen sätter du en övergång. Hela grejen blir alltså
Befintligt T-rör->Dubbelmutter->vinkel 22Cu->Dubbelmutter->Ventil 22Cu->Dubbelmuter->rak övergång 22Cu x R20->PRK 402
Klämringarna ingår i kopplingarna, du ersätter dem med dubbelmuttern i förekommande fall.
Dubbelmuttrarna kostar dock typ 120 kr/st så de är rätt mycket dyrare än kopparrör. Hör med din röris om du kan få en halvmetersstump. Hade du bott närmare Stockholm hade du kunnat få av mig. Kopparrör kapas med rörskärare i första hand. De är dock inte så dyra.
Befintligt T-rör->Dubbelmutter->vinkel 22Cu->Dubbelmutter->Ventil 22Cu->Dubbelmuter->rak övergång 22Cu x R20->PRK 402
Klämringarna ingår i kopplingarna, du ersätter dem med dubbelmuttern i förekommande fall.
Dubbelmuttrarna kostar dock typ 120 kr/st så de är rätt mycket dyrare än kopparrör. Hör med din röris om du kan få en halvmetersstump. Hade du bott närmare Stockholm hade du kunnat få av mig. Kopparrör kapas med rörskärare i första hand. De är dock inte så dyra.