Ska gjuta in ett toalettavlopp som flyttats för att komma ut från väggen.

1) Är det bättre att använda 2 st 45 graders böjar i stället för en 90 graders ?

2) Ska jag använda gråa rör för inomhusavlopp (har för mig att de ska vara märkta "BD") för de delar som ska gjutas in i betong ?

En del av avloppet går i marken under cellplastisoleringen men sedan måste det ju upp genom betongplattan.

• DSCN0469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det går med 2st 45 graders böjar så är det bättre men det är inga problem med den wc vinkeln du har på bilden.

1: ja
2: Det ska säljaren veta om dom är godkända för inbyggnad i betong.

Du kan köra med 90 gradaren där. Är ju rätt bra fart precis under holken så risken för stopp är noll om du inte spolar ner en toablocks hållare...

Ska man vara petig ska du ha godkända böjar för avlopp.
Jag har använt Uponor och då är de gråa. Alltså inget orange invändigt i huset.
Men jag tror det är lite larvigt överdrivet men när man handlar kan det ju vara lika bra att göra rätt.

Som jag förstått det så är de grå tåligare för varmt vatten. Dvs du ska kunna slå i kokande vatten i .t.ex köket utan att rören ska ta stryk.
I toan bör det inte vara kokande vatten så ofta :thumbup:

Fördelen med 2x 45 grader (eller 90 grader "långsväng") är ju att den skjuts vattnet har bevaras bättre. Med en 90 graders sväng riskerar man att en del vatten stoppas upp helt och bromsar spolningen. Kan visa sig som högre vattenyta i toan under spolningen.

2x45 är den bästa lösningen här.

Man kan inte prata om att gråa eller orange rör har specifika egenskaper. Vissa tillverkare har exakt samma plast i båda sorternas rör, dvs det är bara färgen som skiljer. Hos andra är det större skillnader.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
MathiasS skrev:
2x45 är den bästa lösningen här.

Man kan inte prata om att gråa eller orange rör har specifika egenskaper. Vissa tillverkare har exakt samma plast i båda sorternas rör, dvs det är bara färgen som skiljer. Hos andra är det större skillnader.
Kort och gott följer man reglerna frågar man den som tillverkar grejerna för att vara på säkra sidan. Men jag tror skillnaden inte märks utan det är som vanligt ett sätt att ta ut några kronor extra för tillverkaren.

S Strulputten skrev:
Ska gjuta in ett toalettavlopp som flyttats för att komma ut från väggen.

1) Är det bättre att använda 2 st 45 graders böjar i stället för en 90 graders ?

2) Ska jag använda gråa rör för inomhusavlopp (har för mig att de ska vara märkta "BD") för de delar som ska gjutas in i betong ?

En del av avloppet går i marken under cellplastisoleringen men sedan måste det ju upp genom betongplattan.

Ja det är bättre med 2*45. Och du ska bara har grå rör. De är av högre klass och det enda man ska gjuta in.

E Erik Salhammar skrev:
Ja det är bättre med 2*45. Och du ska bara har grå rör. De är av högre klass och det enda man ska gjuta in.
Precis.
Och som du var inne på @Strulputten så ska dom vara korrekt märkta med BD.

E Erik Salhammar skrev:
lite sent jag tror att han har gjutit klart

• Gilla
  • Haha
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kanske det inte hunnit bränna ännu. Så TS kan byta rör?

Den egentligen enda stora fördelen med en mjukare böj, är att det går lättare att få igenom en slang eller fjäder, när man rensar avloppet. Vattenflödet i stående vinklar är sekundärt.

Staffan

• Gilla
Noordh10
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.