Hej

Har konstaterat att vattnet i vattenlåset luktar avlopp. Låset finns i WC och torkar aldrig bort eller försvinner pg.a undertryck. Hittar ingen synliga sprickor på WC som är tätad på golvet med silikon. Lukt uppstår varje dag och när jag kommer hem från jobbet får jag spola några gånger så lukten försvinner.

Nån som har tips ??

/Lars

larskarlsson larskarlsson skrev:
Hej

Har konstaterat att vattnet i vattenlåset luktar avlopp. Låset finns i WC och torkar aldrig bort eller försvinner pg.a undertryck. Hittar ingen synliga sprickor på WC som är tätad på golvet med silikon. Lukt uppstår varje dag och när jag kommer hem från jobbet får jag spola några gånger så lukten försvinner.

Nån som har tips ??

/Lars
Stopp (eller nästan stopp) i avloppet så det tömmer vattenlåset i handfatet?

Det är toan det handlar om. Inget annat. Vattenlåset försvinner aldrig utan det är vattnet som ligger däri som börjar luktar avlopp varje dag.

Hur ser tidsaxeln ut?

Hur gammal är WC stolen?
När började du upptäcka lukten?

Och som sagt, hur säker är du på att det verkligen är från WC stolen lukten kommer? Hndfat? Golvbrunn?

Det var för ett antal år sedan en modell av Svedbergs WC stolar, som var tillverkad av porslin med så mycket porer att lukt gick rakt igenom porslinet. En medlem här var nära att riva sitt helt nya badrum, innan de kom på att lukten kom igenom porslinet på WC stolen. Några veckor efter att Svedbergs hade erkänt felet, var det stor utförsäljning av samma modell på WC stol på Bauhaus...

Violina Violina skrev:
Violina Violina skrev:
  1. Det är toan det handlar om. Inget annat. Vattenlåset försvinner aldrig utan det är vattnet som ligger däri som börjar luktar avlopp varje dag.

H hempularen skrev:
Hur ser tidsaxeln ut?

Hur gammal är WC stolen?
När började du upptäcka lukten?

Och som sagt, hur säker är du på att det verkligen är från WC stolen lukten kommer? Hndfat? Golvbrunn?

Det var för ett antal år sedan en modell av Svedbergs WC stolar, som var tillverkad av porslin med så mycket porer att lukt gick rakt igenom porslinet. En medlem här var nära att riva sitt helt nya badrum, innan de kom på att lukten kom igenom porslinet på WC stolen. Några veckor efter att Svedbergs hade erkänt felet, var det stor utförsäljning av samma modell på WC stol på Bauhaus...
Jag tog en skopa vatten från vattenlåset och det luktar avlopp. Sen när jag spolar några gånger och tar en ny skopa vatten från vattenlåset luktar inte vattnet. WC är 7-8 år gammal av märke IFÖ. Problemet är när vattnet står flera timmar stinker det. Men när man spolar regelbundet finns ingen lukt.

Vattenlåset försvinner aldrig utan det är vattnet som ligger däri som börjar luktar avlopp varje dag.
Om det är stopp i avloppet, så kan man råka ut för att luft trycks ut genom andra vattenlås när man spolar i en annan toalett.

När du spolar så skickar du ned en "kolv" av vatten i avloppet, den trycker en luftkudde framför sig, normalt så är det fritt ut i hela avloppsnätet, det blir ingen tryckökning framför "kolven". Är det lite stopp någonstans, eller bakfall, så att röret är fullt med vatten, då kommer inte luftkudden fram, trycket ökar, och det kan bubbla ut luft med lukt igenom ex. den toastol där det luktar.

På samma sätt blir det vacuum bakom vattenkolven, trycket sjunker där. Om allt fungerar som det skall, så passerar vattnet inom någon meter eller två en avloppsavluftning, ett rör upp genom taket, då sugs det in luft där som utjämnar trycket. Om det är fel på avluftningen så blir undertrycket större ju längre vattnet forsar i röret. Det ger dels att undertrycket suger ut vatten genom olika vattenlås, dels bromsar undertrycket upp vattnet, så det rinner långsammare, då blir det stopp i röret efter ett tag.

H hempularen skrev:
Om det är stopp i avloppet, så kan man råka ut för att luft trycks ut genom andra vattenlås när man spolar i en annan toalett.

När du spolar så skickar du ned en "kolv" av vatten i avloppet, den trycker en luftkudde framför sig, normalt så är det fritt ut i hela avloppsnätet, det blir ingen tryckökning framför "kolven". Är det lite stopp någonstans, eller bakfall, så att röret är fullt med vatten, då kommer inte luftkudden fram, trycket ökar, och det kan bubbla ut luft med lukt igenom ex. den toastol där det luktar.

På samma sätt blir det vacuum bakom vattenkolven, trycket sjunker där. Om allt fungerar som det skall, så passerar vattnet inom någon meter eller två en avloppsavluftning, ett rör upp genom taket, då sugs det in luft där som utjämnar trycket. Om det är fel på avluftningen så blir undertrycket större ju längre vattnet forsar i röret. Det ger dels att undertrycket suger ut vatten genom olika vattenlås, dels bromsar undertrycket upp vattnet, så det rinner långsammare, då blir det stopp i röret efter ett tag.
hur ska jag tolka ditt svar? Att mitt hyreshus har fel avluftning? Isåfall borde jag inte vara ensam om detta fel. ?

Om avloppsluft bubblar ut genom vattnet så antar jag att vattnet kan ta upp lukt. ANnrs låter felet lite orimligt.

Har du kommunalt vatten, eller egen brunn? Har för mig att enskilt vatten kan lukta illa om det finns svavelföreningar i vattnet., men om det kan lukta OK från början och sedan börja lukta efter ett tag är jag osäker på.

H hempularen skrev:

ska undersöka ifall det bubblar i mitt vattenlås.

H hempularen skrev:
Om avloppsluft bubblar ut genom vattnet så antar jag att vattnet kan ta upp lukt. ANnrs låter felet lite orimligt.

Har du kommunalt vatten, eller egen brunn? Har för mig att enskilt vatten kan lukta illa om det finns svavelföreningar i vattnet., men om det kan lukta OK från början och sedan börja lukta efter ett tag är jag osäker på.
kommunalt vatten i ett höghus med ca 50 lägenheter.

hur ska jag tolka ditt svar? Att mitt hyreshus har fel avluftning? Isåfall borde jag inte vara ensam om detta fel. ?
Njaa, Om det är ett flerfamiljshus, och OM det är stopp, eller "halvstopp" i en stammledning. Då kan du få övertrycksfenomenet, framförallt om du bor på en av de nedre våningarma. Men det är fullt möjligt att luften av någon anledning lättare bubblar upp i din WC stol, än någonannanstans.

Men om detta händer ofta, så borde du märka att det bubblar upp luft någon gång iallafall.

Du kan ju ev. testa med en granne högre upp. Då tror jag att dte kan vara bra att först spola några gånger. Om det är halvstopp, så kanske det finns passage för luften förbi stoppet först, men om vattnet från spolning precis "fastnat" vid stoppet, så är ledningen fylld, och passagen för luft är blockerad. Någon minut senare har vattnet runnit förbi stoppet, och allt fungerar igen tills det kommer några spolningar samtidigt.

Eller bara anmäl felet till fastighetsskötare. Och hoppas att de agerar.

Om en skopa gammalt vatten luktar men inte en skopa nyspolat, har du testat att spara på det nya och se om det börjar lukta? Låter osannolikt men lika bra att vara systematisk i utredningen.

Claes Sörmland
Uppbyggd skit i vattenlåset (bakom kröken) är en annan möjlighet. Testat att skrubba där? Japp upp med handen och en skursvamp. Efterbehandling med några dl Klorin över natt kan vara en idé för att döda av eventuell biofilm.

Fast jag tror att det kommer uppifrån i och med att det är ett flerfamiljshus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.