7 072 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Rätt storlekar på PRK för övergång koppar/PEM?
Ah, då är jag med! Försökte få ihop en inköpslista men fick inte riktigt ihop det. Men nu förstår jag! Ja, det kostar lite men blir ju lättare att sätta det än att sätta massa stumpar överallt - kommer ju bygga betydligt mycket mer än dubbelmuttern.tommib skrev:
Nej, titta på det senaste förslaget jag gav dig. Dubbelmuttrarna ersätter kopparrörsstumparna och efter ventilen sätter du en övergång. Hela grejen blir alltså
Befintligt T-rör->Dubbelmutter->vinkel 22Cu->Dubbelmutter->Ventil 22Cu->Dubbelmuter->rak övergång 22Cu x R20->PRK 402
Klämringarna ingår i kopplingarna, du ersätter dem med dubbelmuttern i förekommande fall.
Dubbelmuttrarna kostar dock typ 120 kr/st så de är rätt mycket dyrare än kopparrör. Hör med din röris om du kan få en halvmetersstump. Hade du bott närmare Stockholm hade du kunnat få av mig. Kopparrör kapas med rörskärare i första hand. De är dock inte så dyra.
Min röris gillar jag inte efter det jobbet som de gjorde hos mig, så honom lär jag inte fråga något om
Tack för all hjälp, ska nog gå att få ihop detta nu
Som tomib poängterade så ska inte olika delar passas ihop, vad jag menade var att hitta en vattette del som passar gängan på tkopplingen. Hade helt glömt bort dubbemuttrarna. Det blir en snyggare lösning.
Nu blir det som jag menade cu22 delar så långt det går och sedan en övergång till pem på slutet. Tycker att cu-delarna känns mer stabila än pem men framförallt blir de snyggare och mindre
Kan du hitta en kulventil med R.gänga i ena änden och cu22 i andra så slipper du en del rak övergång 22-r20 alternativt kan du sätta sätta en kulventil med r20 i båda ändar och använda två dubbelmuttrar mindre
t-koppling
dubbelmutter
vinkel
rak övergång 22-r20
r20-r20 kulventil
prk 25xr20
Nu blir det som jag menade cu22 delar så långt det går och sedan en övergång till pem på slutet. Tycker att cu-delarna känns mer stabila än pem men framförallt blir de snyggare och mindre
Kan du hitta en kulventil med R.gänga i ena änden och cu22 i andra så slipper du en del rak övergång 22-r20 alternativt kan du sätta sätta en kulventil med r20 i båda ändar och använda två dubbelmuttrar mindre
t-koppling
dubbelmutter
vinkel
rak övergång 22-r20
r20-r20 kulventil
prk 25xr20
Tack, snyggt med att få bort två dubbelmuttrarT toolman77 skrev:Som tomib poängterade så ska inte olika delar passas ihop, vad jag menade var att hitta en vattette del som passar gängan på tkopplingen. Hade helt glömt bort dubbemuttrarna. Det blir en snyggare lösning.
t-koppling
dubbelmutter
vinkel
rak övergång 22-r20
r20-r20 kulventil
prk 25xr20
Blir väl dock en dubbelmutter mellan vinkeln och den raka övergången också?T toolman77 skrev:Som tomib poängterade så ska inte olika delar passas ihop, vad jag menade var att hitta en vattette del som passar gängan på tkopplingen. Hade helt glömt bort dubbemuttrarna. Det blir en snyggare lösning.
t-koppling
dubbelmutter
vinkel
rak övergång 22-r20
r20-r20 kulventil
prk 25xr20
Nej. Bra där från toolman. Den enklaste lösningen är dubbelmutter->vinkel med Rgänga-ventil med Rgänga->PRK 402.
Problemet med den lösningen är att det hamnar väldigt nära det befintliga och kan vara svårt att montera av det skälet. Om man ersätter dubbelmuttern med 10 cm 22Cu så blir allt mycket enklare.
Problemet med den lösningen är att det hamnar väldigt nära det befintliga och kan vara svårt att montera av det skälet. Om man ersätter dubbelmuttern med 10 cm 22Cu så blir allt mycket enklare.
Ah, annan vinkel då så klarttommib skrev:
Nej. Bra där från toolman. Den enklaste lösningen är dubbelmutter->vinkel med Rgänga-ventil med Rgänga->PRK 402.
Behövs ingen gängtejp eller så för R20-gängorna? Sett att det suttit lite här och där i befintliga kopplingar...
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ok,, det borde väl räcka med denna satsen då? Så mycket kan väl inte gå åt..T toolman77 skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-gds-sats/
Hej igen,
Tänkte jag återupplivar denna tråd då det gäller samma installation
När jag nu börjat montera ner befintlig PEM-slang (32 mm) i gäststugan så noterade jag att det var överjävligt att få ur värmekabeln då de satt en T-koppling istället för en Y-koppling likt bild nedan:

Eftersom befintliga kopplingar redan var ärgade och satt fast som helvete och jag ändå vill byta till en Y-koppling för att enklare få in min 10 m långa värmekabel (låg endast 4 m i befintligt rör) så funderar jag lite på hur övergången till ovanstående rördel sker. För att snygga till lite så tänkte jag få upp fördelarröret på väggen och sedan lägga en vinkel ut för att hamna ovanför inkommande rör som kommer upp genom golvet - där då Y-kopplingen skall sitta efter ytterligare en vinkel.
Tänker ersätta rörstumparna vid fördelningsröret med två dubbelmuttrar, så att den inte bygger så mycket i höjden. Sedan hoppas jag det går att återanvända kulventilen (20R inv) och sätta en vinkel cu22x20r ut
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-22x20r-utv/
därefter en liten kopparrörsbit och ytterligare en vinkel cu22 ner
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-22/
Har dessa Y-kopplingar en 25R-gänga? Antar att det i så fall kan avslutas med en dubbelmutter och en rak övergång cu22x25R ?
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-22x25r-utv/
PS. Anslutningen som behandlats tidigare sitter upp och inväntar sin PEM 25-slang, blev riktigt bra
Tack på förhand!
Tänkte jag återupplivar denna tråd då det gäller samma installation
När jag nu börjat montera ner befintlig PEM-slang (32 mm) i gäststugan så noterade jag att det var överjävligt att få ur värmekabeln då de satt en T-koppling istället för en Y-koppling likt bild nedan:

Eftersom befintliga kopplingar redan var ärgade och satt fast som helvete och jag ändå vill byta till en Y-koppling för att enklare få in min 10 m långa värmekabel (låg endast 4 m i befintligt rör) så funderar jag lite på hur övergången till ovanstående rördel sker. För att snygga till lite så tänkte jag få upp fördelarröret på väggen och sedan lägga en vinkel ut för att hamna ovanför inkommande rör som kommer upp genom golvet - där då Y-kopplingen skall sitta efter ytterligare en vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker ersätta rörstumparna vid fördelningsröret med två dubbelmuttrar, så att den inte bygger så mycket i höjden. Sedan hoppas jag det går att återanvända kulventilen (20R inv) och sätta en vinkel cu22x20r ut
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-22x20r-utv/
därefter en liten kopparrörsbit och ytterligare en vinkel cu22 ner
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-22/
Har dessa Y-kopplingar en 25R-gänga? Antar att det i så fall kan avslutas med en dubbelmutter och en rak övergång cu22x25R ?
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-22x25r-utv/
PS. Anslutningen som behandlats tidigare sitter upp och inväntar sin PEM 25-slang, blev riktigt bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden