Skulle behöva hjälp med felsökning av infiltration.
Särskilt i samband med höga regnmängder börjar det stå vatten i fördelarbrunnen och även annars verkar kapaciteten vara för dålig.
Bädden består av biomoduler från Uponor. Av någon anledning är bädden 6 moduler lång trots att det i instruktionen framgår att 8 moduler ska användas vid BDT+KL-vatten.
Redan förra sommaren minns jag att det kom dålig lukt ur avluftningsrören och efter renoveringar inomhus under vintern konstaterade vi att luftning i andra änden av huset var i princip obefintlig. Min misstanke nu var då att spridarrören eller biomodulerna slammat igen. Spolning med iller hade ingen märkbar effekt.
Fortsatte därför nu med att gräva upp en bit av bädden för att se. Kan nu konstatera att det inte verkar igenslammat alls och biomodulerna ser rena ut bortsett från lite smårötter. Fördelningsbrunnen tömdes så fort en bit av rören frilagts.
Förväntade mig att den beryktade biohuden skulle synas mer men jag har för lite erfarenhet för att avgöra om det ser korrekt ut.
Spridarrören ligger djupt, ca 1,2 m.
Känns som att marken har för dålig genomsläpplighet för en bädd av den här storleken.
Är det någon som kan bedöma utifrån bilderna om det verkar i sin ordning och/eller vad problemet kan vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto