Jag skulle göra det smidigare att vattna i trädgården, så jag funderar på att sätta in en extra vattenutkastare. I dagsläget har vi bara en utkastare på framsidan, men problemet är att nästan allt som behöver vattnas är på baksidan. Så hela förra sommaren drog vi vattenslang antingen genom garaget eller runt huset, ca 40 meter (dvs en "vanlig" slang + en slangvinda). Med ett växthus som behöver vattnas i princip varje dag blev detta lite tradigt...
Därför funderar jag på att sätta en vattenutkastare på baksidan. Min tanke är såhär:
Därför funderar jag på att sätta en vattenutkastare på baksidan. Min tanke är såhär:
- sätta en y-koppling på den befintliga utkastaren (blå pricken utomhus på bilden)
- dra en vanlig "mjuk" slang från y-kopplingen till garageväggen
- dra kopparrör genom garaget (oisolerat)
- och genom förrådet (isolerat ~10 grader)
- sätta en utkastare genom förrådsväggen ut på baksidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Ja, ett kopparrör är ju lämpligt. Dra en grövre dimension, minst 22 mm så du får bra flöde. Se även till att förgreningen, dvs. din y-koppling, inte stryper flödet. Se till att innerdiametern i ledningen behålls, eller ökas, men aldrig minskas. Du kan också isolera ledningen om du önskar.I IsseBisse skrev:Jag skulle göra det smidigare att vattna i trädgården, så jag funderar på att sätta in en extra vattenutkastare. I dagsläget har vi bara en utkastare på framsidan, men problemet är att nästan allt som behöver vattnas är på baksidan. Så hela förra sommaren drog vi vattenslang antingen genom garaget eller runt huset, ca 40 meter (dvs en "vanlig" slang + en slangvinda). Med ett växthus som behöver vattnas i princip varje dag blev detta lite tradigt...
Är detta en bra lösning? Finns det något smidigare sätt? Något särskilt jag borde tänka på?
- sätta en y-koppling på den befintliga utkastaren (blå pricken utomhus på bilden)
- dra en vanlig "mjuk" slang från y-kopplingen till garageväggen
- dra kopparrör genom garaget (oisolerat)
- och genom förrådet (isolerat ~10 grader)
- sätta en utkastare genom förrådsväggen ut på baksidan
[bild]
Samtidigt kan det blir tvunget att stänga en kran inomhus och öppna upp kranarna där ute vintertid när det finns risk för att ledningarna fryser, i det fall det nu är så kallt där ute.
Allra helst skulle ju ledningen dras inomhus och gå ut på baksidan av huset, men går inte det så är ett kopparrör kanske bästa alternativet.
Annars kan du även använda dig av PEM-slang, dvs, ett kraftigt plaströr. Men även det av en lite grövre dimension. Det är dock lite svårare att få PEM-slangar täta vid kopplingar, än kopparrör, tycker jag.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Trevligast vore ju något som kan sitta permanent utan tömning när det är frysrisk och utan att man behöver gå till den befintliga utkastaren för att sätta på vattnet.
Ingen källare, köksbänkskåp eller annat på sidan mot området där du behöver vattnet så att du kan gå genom vägg med en ny utkastare där och ansluta innanför?
Kanske är de blåa prickarna inomhus tappställen?
Ingen källare, köksbänkskåp eller annat på sidan mot området där du behöver vattnet så att du kan gå genom vägg med en ny utkastare där och ansluta innanför?
Ja, jag ska se till att tänka på dimensionerna. PEM-slangar har jag hört talas om, men då främst att folk gräver ner dom. Går det att ha inomhus också? Det vore ju schyst med något som är lite tåligare än ett kopparrör. Jag är lite nervös över att sabba röret i garaget om jag är där och fixar.tompax skrev:
Ja, ett kopparrör är ju lämpligt. Dra en grövre dimension, minst 22 mm så du får bra flöde. Se även till att förgreningen, dvs. din y-koppling, inte stryper flödet. Se till att innerdiametern i ledningen behålls, eller ökas, men aldrig minskas. Du kan också isolera ledningen om du önskar.
Samtidigt kan det blir tvunget att stänga en kran inomhus och öppna upp kranarna där ute vintertid när det finns risk för att ledningarna fryser, i det fall det nu är så kallt där ute.
Allra helst skulle ju ledningen dras inomhus och gå ut på baksidan av huset, men går inte det så är ett kopparrör kanske bästa alternativet.
Annars kan du även använda dig av PEM-slang, dvs, ett kraftigt plaströr. Men även det av en lite grövre dimension. Det är dock lite svårare att få PEM-slangar täta vid kopplingar, än kopparrör, tycker jag.
Stämmer att de blå prickarna är där jag har vatten. Två badrum i mitten av huset och sen köket bredvid den befintliga utkastaren. Så tyvärr blir det svårt med en ”ordentlig” lösning där rören kommer inifrån.Bernieberg skrev:
Trevligast vore ju något som kan sitta permanent utan tömning när det är frysrisk och utan att man behöver gå till den befintliga utkastaren för att sätta på vattnet.
Koppar är en metall som inte rostar.I IsseBisse skrev:
Skall du ha en hårdare och tåligare metall, som tål vatten, så är det rostfritt som gäller. Annars vet jag inte vad som skulle lämpa sig för just vatten, men som är tåligare än koppar.
Vad är det du gör i garaget som skulle kunna skada kopparn till den grad att den exempelvis skulle börja läcka? Den går ju även att bygga in i en liten träkanal, om den riskerar att tryckas sönder av stora tunga saker, osv.
Nja, det är väl mest att jag är lite nojig. Men jag har en del förvaring längs den väggen där jag tänkt dra röret, typ bildäck och annat som jag tänker mig kan skada röret om man flyttar det utan att tänka sig för. Men en träkanal runt låter ju som en schyst lösning!tompax skrev:
Koppar är en metall som inte rostar.
Skall du ha en hårdare och tåligare metall, som tål vatten, så är det rostfritt som gäller. Annars vet jag inte vad som skulle lämpa sig för just vatten, men som är tåligare än koppar.
Vad är det du gör i garaget som skulle kunna skada kopparn till den grad att den exempelvis skulle börja läcka? Den går ju även att bygga in i en liten träkanal, om den riskerar att tryckas sönder av stora tunga saker, osv.
Ja, det är bara till att "klä in den" med träbrädor så blir det kanon. Så kan du stöta emot bildäcken så mycket du vill utan att behöva oroa dig.I IsseBisse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden