Jag har flyttat in i en lägenhet där jag jag har problem med dålig lukt från spilltratten för tvättmaskinen. Det verkar som att vattenlåset inte fungerar som det ska, men var finns egentligen vattenlåset? Jag har typ bara en tratt med ett rör som går rakt in i väggen.

• Tvättmaskinens spilltratt utan synligt vattenlås ansluten direkt i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Där är inget vattenlås. De trattar med vattenlås har som en liten låda under tratten

Så det finns inget vattenlås? Hur är det då tänkt att fungera? Lägenheten är nybyggd och tvättmaskinen ingick i lägenheten, är den då "felbyggd"?

S
G GuruGurra skrev:
Så det finns inget vattenlås? Hur är det då tänkt att fungera? Lägenheten är nybyggd och tvättmaskinen ingick i lägenheten, är den då "felbyggd"?
Vart tar röret vägen? Sitter det en köksvask på andra sidan väggen som det hela ansluter till kanske?

Jag har ingen aning om vart röret tar vägen annat än "in i väggen". På andra sidan väggen finns en granne.

S
Då vettitusan hur de tänkt

Claes Sörmland
Jag har bråkat med rätt många om det här och börjar tröttna på det nu. Jag hade hittat precis den där spilltratten och skickade en fråga till byggare/förvaltare med en länk (med avsikt att förenkla deras felsökning) och fick till svar "ja en sån kan du ju prova"...

Claes Sörmland
Om du inte är rädd för att lossa en skruv och såga lite i plast med en fintandad såg så kanske det är enklare att köpa den och göra det själv istället för att försöka få kontorsfolket att få dit en hantverkare?

Öppna och kolla i duschen och rensa golvbrunnen samtidigt lyft insatsen
Gissar att det sitter troligen en RSK 7113113 eller liknande brunn. Prov spola tvättmaskinens avlopp man borde se och höra vattnet i brunnen då om jag inte minns helt fel.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du inte är rädd för att lossa en skruv och såga lite i plast...
Vad är det jag behöver såga?

E _Elman_ skrev:
Öppna och kolla i duschen och rensa golvbrunnen samtidigt lyft insatsen...
Jag kollade i duschen och det finns ingen koppling mellan tvättmaskinsutlopp och duschens golvbrunn. Om man spolar i spilltratten händer absolut ingenting i golvbrunnen

Claes Sörmland
G GuruGurra skrev:
Vad är det jag behöver såga?
I värsta fall är det slätända från befintlig muff vad gäller spilltratten (jag kan inte plastdelarna tillräckligt väl för att se om det slätända eller gänga där). Nya spilltrattens beskrivning: "Gänga 11/4" kan kapas bort för att få slätända 40 mm."

Här menar jag:

Närbild av en vit plastspilltratt ansluten till en toalett, som illustrerar en diskussion om gängning kontra slätända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I värsta fall är det slätända från befintlig muff...
Jo det är slätända så då får jag såga lite :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.