Jag har flyttat in i en lägenhet där jag jag har problem med dålig lukt från spilltratten för tvättmaskinen. Det verkar som att vattenlåset inte fungerar som det ska, men var finns egentligen vattenlåset? Jag har typ bara en tratt med ett rör som går rakt in i väggen.
Det är ju enkelt fixat genom att byta spilltratten mot en med vattenlås för under 200 kr. T ex:
https://www.vvsochbad.se/spilltratt-vit-med-luddfilter-och-luktsparr-40xg32-vit-386551
Men om det är en nyproducerad bostadsrätt kanske du vill bråka med säljaren om saken? Du kan liksom förvänta dig att nyproduktion följer BBR och har sedvanliga vattenlås vid avloppen.
https://www.vvsochbad.se/spilltratt-vit-med-luddfilter-och-luktsparr-40xg32-vit-386551
Men om det är en nyproducerad bostadsrätt kanske du vill bråka med säljaren om saken? Du kan liksom förvänta dig att nyproduktion följer BBR och har sedvanliga vattenlås vid avloppen.
Jag har bråkat med rätt många om det här och börjar tröttna på det nu. Jag hade hittat precis den där spilltratten och skickade en fråga till byggare/förvaltare med en länk (med avsikt att förenkla deras felsökning) och fick till svar "ja en sån kan du ju prova"...
Öppna och kolla i duschen och rensa golvbrunnen samtidigt lyft insatsen
Gissar att det sitter troligen en RSK 7113113 eller liknande brunn. Prov spola tvättmaskinens avlopp man borde se och höra vattnet i brunnen då om jag inte minns helt fel.
Gissar att det sitter troligen en RSK 7113113 eller liknande brunn. Prov spola tvättmaskinens avlopp man borde se och höra vattnet i brunnen då om jag inte minns helt fel.
Vad är det jag behöver såga?Claes Sörmland skrev:
Jag kollade i duschen och det finns ingen koppling mellan tvättmaskinsutlopp och duschens golvbrunn. Om man spolar i spilltratten händer absolut ingenting i golvbrunnenE _Elman_ skrev:
I värsta fall är det slätända från befintlig muff vad gäller spilltratten (jag kan inte plastdelarna tillräckligt väl för att se om det slätända eller gänga där). Nya spilltrattens beskrivning: "Gänga 11/4" kan kapas bort för att få slätända 40 mm."G GuruGurra skrev:
Här menar jag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara