Hej
Hur är er spontana tanke angående nedan bild och dragning av avlopp? Mest 180 grader (200?!) svängen som kommer från dusch, kommod och luftning. Kommer detta fungera tillfredsställande?
Jag har vattentillförseln som kommer in mitt i badrummet (ska tas ur drift senare) som ställer till avloppsdragningen lite. Jag kommer spåra ner avloppen efter att deras position är bestämd.
Jag kommer köra svängen med 15 gradare. Just nu är det dragit med lite andra böjar.
MVH
Bruzz
Hur är er spontana tanke angående nedan bild och dragning av avlopp? Mest 180 grader (200?!) svängen som kommer från dusch, kommod och luftning. Kommer detta fungera tillfredsställande?
Jag har vattentillförseln som kommer in mitt i badrummet (ska tas ur drift senare) som ställer till avloppsdragningen lite. Jag kommer spåra ner avloppen efter att deras position är bestämd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer köra svängen med 15 gradare. Just nu är det dragit med lite andra böjar.
MVH
Bruzz
Vänd på första 110 grenen och gå istället med rakt rör rätt på wc avs
Röris har semester och ska göra badrummet nu i sommar.K KjellTimell skrev:
Men hur skulle du dra det om vi nu säger att inkommande vatten nu inte fanns där? Avloppet ner i källaren sitter ju nästan i mitten av rummet. Så det måste ju svänga en del.
Nu kan jag inte alla förutsättningar, men något sånt här hade jag nog velat dra det om det hade vart möjligt med ny håltagning nära eternitkanalerna.
Sedan göra en sidodragning i taket i källaren och koppla stammen där.
Sedan göra en sidodragning i taket i källaren och koppla stammen där.
Ja, det hade ju blivit bättre. Men precis under luftningen så svänger eternitkanalen till toaletten nere. Så då måste jag igenom eterniten.K KjellTimell skrev:
om jag kopplar enligt nedan så tar man ju bort en bit av den extrema svängen.
Logga in
Skapa konto
Måste du dra avloppet runt vattenrören? Om du ska spåra i golvet kanske du kan lyckas komma under vattenrören. Då blir det möjligt med en dragning i stil med det KjellTimell tipsar om (med justering för genomföringen till källaren så klart)
Gör som i senaste bilden (du har väl en gren för mycket?). Själv hade jag förminskat till 75 mm. efter wc: för dusch, luftning tvättställ. Använd så få delar som möjligt. 45or går bra, men undvik i möjligaste mån liggande 90gr vinklar. Med för många delar i din velodrom kan det bli svårt att få ett bra fall hela vägen. Minimifall 1%, men gärna mer.
Även när det gäller avlopp, skall man inte joxa til det!
Dags för en tupplur
Staffan
Dags för en tupplur
Staffan
Dheri skrev:
GoC skrev:
Staffan2000 skrev:
Gör som i senaste bilden (du har väl en gren för mycket?). Själv hade jag förminskat till 75 mm. efter wc: för dusch, luftning tvättställ. Använd så få delar som möjligt. 45or går bra, men undvik i möjligaste mån liggande 90gr vinklar. Med för många delar i din velodrom kan det bli svårt att få ett bra fall hela vägen. Minimifall 1%, men gärna mer.
Staffan
Tack för feedback. Då ska vi se om jag lyckats med att förbättra enligt alla era förslag.
Jag hade ju hoppats att jag kunde undvika att gå under vattenröret. Betyder ju att jag måste spåra ner mycket mer än vad jag tänkt (tänkte spåra 50mm). Men med ett 75mm så funkar det nog.
- Flyttar position på avloppet ner till källaren
- Drar 75mm under vattenröret (kan förhoppningsvis spåra ut för det)
- Luftning har 110 upp till tak, men föminskar det till 75mm i badrummet.
Då får jag alltså bort massa svängar och minskat ytan jag måste spåra. Bör ju fungera bättre.
Logga in
Skapa konto
Du kan inte gå genom bjälklaget med en egen stam för dusch och tvättställ och sätta grenröret under bjälklaget? Du klarar dig med 75mm för den delen och lär väl heller inte behöva grövre till avluftningen
Det skulle spara massa jobb med att spåra ur för rör.
Det skulle spara massa jobb med att spåra ur för rör.
Det var ett utmärkt förslag.GoC skrev:
Du kan inte lyfta på vattenröret lite ifall du ändå måste spåra, för är det lödda kopparrör kan de behandlas ganska bryskt.
Staffan
Redigerat:
Problemet med det är att under dusch och tvättställ är en redan omgjord toalett. Och då blir det 3 hål igenom 18cm betong. För nere i källartoaletten måste jag då igenom väggen till stammen i tvättstugan.GoC skrev:
Och bör inte luftningen sitta så nära toaletten som möjligt?
Jag drog upp det lite nu, så nu ligger det kanske 30mm ovanför betongen. Osäker hur mycket man vågar bända :SStaffan2000 skrev:
Men nu behöver jag ju inte spåra så djupt i bjälklaget.
Ska i med EPS-betong sedan. Ungefär 70-80mm. Minsta tjocklek är 30mm. Så antar att det måste vara 30mm över avloppsrören?!