8 375 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Bakfall på avloppsstammen
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Frågan är ju dock, finns det någon som någonsin fått stopp i avloppen pga. För hög lutning? Teorier om att det kan fastna på rören om man har klisterskit osv. Är ju iofs troligtvis sant, men kan det någonsin leda till problem?
Teoretiskt sett fastnar naturligtvis skit av alla de slag på rörens insida, precis som du så riktit påstår, i fallet
med wc:skålen. Men anledningen till dassborstens uppfinning var inte praktisk, utan estetisk och hygienisk. Dvs: -holken rengörs inte för att förhindra stopp. Hänger du med?
Staffan
Staffan
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Man får väl vid inflytt i nytt hus helt enkelt börja med att mäta lutningen på avloppsrören och sen anpassa kosten efter det (med anslag på ytterdörren så det kan tillämpas även av eventuella gäster).
Trodde jag hade problem med avloppet i mitt hus då jag fick stopp (i horisontell stam under källargolvet) kort efter inflytt. Men problemet har inte återkommit på fem år så det berodde nog på att huset stod obebott några månader innan inflytt, med endast sporadisk användning av avloppet under den tiden.
Trodde jag hade problem med avloppet i mitt hus då jag fick stopp (i horisontell stam under källargolvet) kort efter inflytt. Men problemet har inte återkommit på fem år så det berodde nog på att huset stod obebott några månader innan inflytt, med endast sporadisk användning av avloppet under den tiden.
Är du säker på att det inte hade blivit stopp om du inte har rengjort skålen på 10, 20 eller 30 år? Många bäckar små. Lägg sen till att i ett rör är det en väldigt liten yta som vattnet rinner på och blir det bara ett litet hinder så bygger det på väldigt snabbt.Staffan2000 skrev:
Det här har du missförstått helt och hållet!P Prodigys skrev:
Det är tack vare den lilla ytan som avlopp fungerar även vid små fall. Hade avloppsröret varit rektangulärt och en meter brett, hade det blivit stopp direkt.
I wc:kröken och skålen kommer ny skit och vatten att skava på bromsspåren så att en större mängd inte kan byggas upp.
Staffan
Gaffakorv: Gaffakorven har som kännetecken att korvens komponenter och sammansättning av fekalier gör att den vidhäftar överallt. När gaffakorven lämnat anus, så är 50% av den kvar kring anus och sidorna av skinkorna. En grov beräkning utgår ifrån att gaffakorven lämnar minst 50% av sig själv i och omkring dess upphovsman innan de andra 50% smiter ner i mörkret där den fortsätter att smeta av sig på allting som kommer i dess väg. Att torka bort en gaffakorv går inte. Mängden papper och tålamod, samt korvens vidhäftningsförmåga gör att duschen framstår som enda alternativet.
Nu är du ju inne på varför rören är runda och det är inte det jag menar. Om du tar ett rör och lägger något ivägen för vattengången så stoppar det upp. Kommer det mer fasta partiklar så byggs stoppet på väldigt fort.Staffan2000 skrev:
Det här har du missförstått helt och hållet!
Det är tack vare den lilla ytan som avlopp fungerar även vid små fall. Hade avloppsröret varit rektangulärt och en meter brett, hade det blivit stopp direkt.
I wc:kröken och skålen kommer ny skit och vatten att skava på bromsspåren så att en större mängd inte kan byggas upp.
Staffan
Jag länkade till ett par ställen innan som stödjer mitt påstående. Har du något öht som stödjer ditt förutom dig själv?
2% är normen och har blivit det efter årtionde av testande. Tillverkare, försäljare, projektörer, ingenjörer och tusentals yrkesarbetare har samma konsensus, för mycket fall på toalettavlopp kan skapa problem.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Behöver man verkligen någon källa mer än @Staffan2000 ? 
Alla rörkrökare som jag haft hemma hos mig har alltid vetat det mesta om allt. En hantverkare får aldrig verka osäker på någonting, tvärsäkerhet är nyckeln till framgång hos kunderna.

Alla rörkrökare som jag haft hemma hos mig har alltid vetat det mesta om allt. En hantverkare får aldrig verka osäker på någonting, tvärsäkerhet är nyckeln till framgång hos kunderna.
Och även om två olika rörmokare har diametralt motsatt åsikt är båda lika säkra på sin sak.MultiMan skrev:
OnT. Har en ca 45 graders lutning på en del av avloppet i fritidshuset och aldrig haft problem med stopp pga detta.
Klicka här för att svara