T
tergo: nu vet jag inte vilket fabrikat du har men på en fmm sitter den längst fram på bilden https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-spindel-kagla-t-utkastare-01-14/ man stänger vattnet och lossar den på utsidan och drar ut spindelen (gäller alltså fmm)
4 svar · 883 läst
useless
useless: [citat] Det kan man säkert, men det känns som att det är bättre att göra det rätt när man ändå håller på.
4 svar · 2,6k läst
kulle
kulle: Vill du spara el drar du ner tempen från 75 till 60 Det räcker med 60 för legionella
18 svar · 7,3k läst
·
D
DorisDoris: Vi skall byta avloppsrören under mark, som idag leder till 2 avloppsbrunnar vart de är draget rör och de finns en anslutning till kommunala avloppet. Men de är av någon orsak inte påkopplat. Så de ska vi göra, brunnarna skall väck. Men.. Stötte på ett litet problem. I brunnen hittade vi nämligen ytterligare ett rör som de sipprade vatten ur. De är troligen så att de mitt i huset
0 svar · 1,7k läst
M
mephisto73: Vore toppen :)
11 svar · 6,5k läst
·
GoC
GoC: Jag rekommenderar framförallt att använda pex rör. Biltema har ett 15mm sortiment som borde duga gott i en sommarstuga https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/anslutningsslangar/vattenledningssystem-15-mm-2000024223 Kopparrör är hopplösa modet säkra vara lite vatten kvar så fryser dom sönder.
2 svar · 2,6k läst
·
G
Gårdsboende: [bild] [bild] Som du ser så hade jag en muff under flytet som förlängdes med ett rakt rör
4 svar · 1,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Håller med om att städandet efter bilningen är det som äter timmar och är drygt. Det där dammet... En tvättstuga brukar vara en ganska permanent sak. Så sett ur några årtiondens avskrivningskostnader så tycker jag du ska följa svensk standard och ha en golvbrunn. Det är liksom bara en tidsfråga innan det kommer vatten på golvet. Ska vi gissa att det är ett tredagarsjobb vid
2 svar · 3,6k läst
F
Fredde557: Rörspets i sandjord 6m ner. 7m till pump i höjdskillnad. Inser att jag nog inte har tätt runt backventilen och att den därför inte lyfter vattnet. 1. Vinner jag något på att fylla spetsen med kommunalt vatten innan jag drar på backventilen etc? Dvs det gör att pumpen slipper suga luft först och enklare får tryck nog att lyfta grundvattnet? 2. Fyller även PEMslang mellan backventil och
0 svar · 1,8k läst
P
Picea: [citat] Skönt med fräscha huvudkranar, en investering! TIPS ang gamla ventiler som är omöjliga att stänga helt: Stäng huvudkranarna så mycket som går, öppna sedan alla lågt sittande tappställen t.ex. kranar i ev källare eller vuk. Vattentrycket mot servicestället minskas därmed och om man har lite tur så kan man utföra sitt arbete utan eller med bara lite rinnande vatten.
14 svar · 14,3k läst
·
S
swirve: Ska byta min befintliga ejektorpump (unimec från - 88) och galvad hydrofor till en djupbrunnspump och en wellmate hydrofor. Detta efter att vattnet klappat ihop, se min andra tråd om filter... Funderar lite om dimensionering osv. Jag har försökt loda hålet med ejektorn i, kommer ner 25m. Hålet är gammalt så inte omöjligt att det inte är djupare, alternativt kommer muttern jag loda med
0 svar · 2,2k läst
Fotografen
Fotografen: Finns backventil på sugsidan? Tycker det låter som om vattnet rymmer bakvägen när pumpen stannat.
1 svar · 1,2k läst
·
R
Robert-san01: Kan du inte bara sätta en 15gr böj mellan rör och brunn och vrida den till passande vinkel?
2 svar · 1,1k läst
·
K
Kraxen: [citat] Ok! Fick igång det idag. Tog bort vinklarna på bilden och ställde pumpen rakt framför. Böjde till en 110cm lång PEM slang till ett S-format och fick upp pumpen lagom högt på det viset istället. (Glömde ta bild) Sedan tröck vi in en smal trädgårdsslang 10m in i PEM slangen och fyllde på vatten med en annan pump. Funkade fint! Tack för hjälpen.
21 svar · 8,7k läst
·
A
ArtonVolt: [citat] Nu var det ett tag sedan så du har kanske redan löst det... Jag använde med huvud-mot-huvud principen, alltså att varje sprinkler skall kasta till nästa sprinkler. Rutat papper och en passare var bra att ha vid planeringen. 2-4 sprinklers per slinga verkar funka för mig men det beror ju på flödet naturligtvis. För 600m2 kanske det skulle bli något i stil med: 16-20 sprinklers
4 svar · 2,6k läst
C
Cff: Min tryckstegringspump, en Grundfos CME Booster, krånglar. Det började med att det lät som att den ”skramlade” när den gick så jag stängde av den. Eftersom jag pga covid-situation inte vill ta hem hantverkare just nu så har den fått stå avstängd, men nu har jag tröttnat på dåligt tryck i duschen. När jag slog på den igen för att testa lät det som att det spolade vatten i den
0 svar · 1,1k läst
johnnur
johnnur: Suveränt! Det finns filter med backventil på pem-slangen. Och pumpen jag hittat är ok? Jag har ingen koll på vad som är bättre eller sämre. Är Grundfos eller Ahlsells att föredra?
2 svar · 1,7k läst
N
nissebrun: Blandare har blivit riktigt kärv och eftersom olja inte hjälpt så tänkte jag försöka rengöra den ordentligt. Problemet är bara att jag inte förstår hur man lossar den övre kromade ringen. Har försökt med en polygrip men det känns inte som den ska gängas loss. Vet tyvärr inget fabrikat men hoppas på kloka tips. Mvh Conny.
0 svar · 926 läst
·
F
fixarpelle: Öppnade kranen fullt och monterade dit anslutningsvinkeln, nu fungerar allt perfekt. Jag tycker däremot att det borde stå med i monteringsanvisningen att kranen ska vara fullt utskruvad (öppen) vid montering (dom var max inskruvade vid leverans).
15 svar · 12,4k läst
E
Estelle: finns bättre kvalitet?
0 svar · 1,3k läst
M
mogge_73: Bra, då är det troligen nåt som kommer från brunn. Kommer förhoppningsvis lugna ner sig ännu mer när ni återgår till normal omsättning.
39 svar · 7,5k läst
·
P
pacman99: Eller 40*90 böj istoppad i plastsilen och sedan y-gren där duschkabin ansluter rakt fram med 32-40 kona och andra anordningarna i 40 höger/vänster ände av y-grenet. Tror det blir kalas.
5 svar · 2,4k läst
13th Marine
13th Marine: Kan meddela att det hamnade vid E samt längst upp på sträcka A. E kan jag spola upp till och kanske förbi A. Från den andra kan jag spola hela vägen upp, samt om man spolar nedåt hela vägen till A.
3 svar · 1,5k läst
·
J
Jansta1: Har satt in ett avstick på avloppet mellan hus och tank, Märkte då att aloppsröret var fullt, kollade fallet och det var ok. Mellan avsticket och tanken är det ca 20 meter. Vi har inget stopp i avloppet eller några andra problem. När jag monerat avsticket och kollade dagen efter så är det fortfarande fullt. Min tanke är att röret ligger utan fall närmare tanken. Hjälp mig med era
0 svar · 2,3k läst
F
Fredde557: Behöver råd av kloka personer. En firma spolade ner en rörspets och sa att detta gick bra. Nästa snubbe kommer med pump och monterar backventil och rör till pumpen. Fyller pumpen en miljard gånger men pumpen suger ej upp grundvattnet. Rörspetsen sitter 6m ner och en halv meter ner i gräsmattan. Totalt 7m till pump uppskattningsvis vilket jag vet är gränsfall. Grannar har dock klarat
0 svar · 966 läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Vi har såvitt jag kan bedöma en exakt likadan i vårt hus, byggt -76, och den självtömmer så nog fanns det redan då. Det var kallt på vintern till och med på 70-talet ;) Men den ska så klart inte läcka. Den är sannolikt märkt ”VA” och till dem fanns det i allafall för något år sedan reservdelar.
11 svar · 2,4k läst
·
J
JonteSch: Hej. Min föräldrar har en blandare som läcker. Har lovat att försöka hjälpa dem om jag kan. Blandaren är köpt via ett företag som heter Noblessa och kranen är, om jag förstått det rätt, av märket Constructa. Är det nån som fixat till en sådan kran (se bilderna)? Mina föräldrar vill helst behålla den om det är möjligt. Min känsla är att det skulle kunna vara en sån enkel
0 svar · 3,7k läst
·
B
Bosse#3617: Håller på att byta kök och är fundersam på rörinkopplingen till blandaren. Hur gör jag för att lättast, bäst ansluta två ballofixer till dessa rör? [bild] /Bosse
0 svar · 1,2k läst
·
M
mlkjhr: Känner igen symptomen men i mitt fall var det tryckströmbrytaren som hakade upp sig i avslaget läge.
1 svar · 1,1k läst
M
mogge_73: Jag skulle rek. En hp i komposit typ. Wellmate 60liters räcker gott och väll. Pump spelar inte så stor roll dom är i stort lika bra på marknaden. Generellt brukar jag rek. En storlek upp mot vad man behöver. Har du 60meter välj en för 70m så har man marginal. Sen bör du montera en borrhålstätning, en gummihuv över foderröret med genomgång för elkabel och pem-slang. Då slipper du
5 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.