Hej, blandaren i tvättstället i vår sommarstuga rinner floder och måste bytas. Tror det är en gammal IKEA kran så den går inte att laga. Tänkte försöka att byta själv och försöker läsa mig till vilka delar jag behöver... Verkar vara en djungel...
Har naturligtvis inte ett skjutmått med mig (får hämta nästa gång vi är i stan) så vet inte dimensionerna på rören men det ser ut att vara 10 resp 12.
Tänkte byta till FMM 9000e https://www.bauhaus.se/fmm-8060-0000-blandare#go-to-description
Är helt ny på VVS
men vad jag förstår måste jag klamra inkommande rör eftersom det är Soft-PEX? Kan jag köra med limmade klammer?
Men vilka kopplingar? Finns nåt som heter G framför, typ G10 adapter? Är det nåt jag behöver?
I vilka rörändar ska stödhylsor in?
Finns det nån risk att blandaren inte passar i hålet i handfatet?
Mycket tacksam för all hjälp!
Har naturligtvis inte ett skjutmått med mig (får hämta nästa gång vi är i stan) så vet inte dimensionerna på rören men det ser ut att vara 10 resp 12.
Tänkte byta till FMM 9000e https://www.bauhaus.se/fmm-8060-0000-blandare#go-to-description
Är helt ny på VVS
Men vilka kopplingar? Finns nåt som heter G framför, typ G10 adapter? Är det nåt jag behöver?
I vilka rörändar ska stödhylsor in?
Finns det nån risk att blandaren inte passar i hålet i handfatet?
Mycket tacksam för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Har nu lyckats byta blandaren, det blev en HansGrohe som Jula hade rabatt på.
Även om jag inte fick svar här så hittade jag svaret i andra trådar så jag sammanfattar lite, kanske är det till nytta för någon annan nybörjare:
- Matarrören under befintliga kopplingarna sågades av med bågfil (inte så lätt som man kan tro).
- Blandaren demonterades och den nya sattes dit. Detta var lätt och gick med skiftnyckel.
- Stödhylsor åkte in i de avsågade rören (halvhårda)
- Två klämringskopplingar med dimensionen 12 - G10 (=G 3/8) införskaffades (RSK: 1947043).
- Klammer sattes dit i väggen och de kromade rören skruvades åt i klämringskopplingen och klamrades.
- G3/8 med Soft Pex från blandaren skruvades på klämringskopplingens övre del (viktigt att denna ände alltså är en G10, de som heter bara 10 är konade och avsedda för klämringar och kan ha sönder packningen i blandarkopplingen)
Och jag lyckades att få det tätt första gången. Och om jag lyckas så kan alla
Även om jag inte fick svar här så hittade jag svaret i andra trådar så jag sammanfattar lite, kanske är det till nytta för någon annan nybörjare:
- Matarrören under befintliga kopplingarna sågades av med bågfil (inte så lätt som man kan tro).
- Blandaren demonterades och den nya sattes dit. Detta var lätt och gick med skiftnyckel.
- Stödhylsor åkte in i de avsågade rören (halvhårda)
- Två klämringskopplingar med dimensionen 12 - G10 (=G 3/8) införskaffades (RSK: 1947043).
- Klammer sattes dit i väggen och de kromade rören skruvades åt i klämringskopplingen och klamrades.
- G3/8 med Soft Pex från blandaren skruvades på klämringskopplingens övre del (viktigt att denna ände alltså är en G10, de som heter bara 10 är konade och avsedda för klämringar och kan ha sönder packningen i blandarkopplingen)
Och jag lyckades att få det tätt första gången. Och om jag lyckas så kan alla
Klicka här för att svara

