Vatten & Avlopp
shailesh: Ett Annan alternativ är man kan använda 45mm service regel för rör men det ska öka väggarna tjocklek. Kanske extra inre isolering också
Ekliptikan: Det blev en dränkbar pump istället, passade bättre för min kunskapsnivå. Funkar utmärkt att köra 2 sprinkler med 50 meter slang vara 5-6 meter lodrät i brunn. Bra tryck och klarar säkert nån sprinkler till. https://www.hornbach.se/shop/Drankbar-tryckpumpFORQ-FQ-TD-6-600/5813001/artikel-detaljer.html
13th Marine: Jo, en i familjen torrkörde sin så att slangarna smälte.
msvno: [bild] Försöker laga droppande kran enligt bild. Kommer inte längre... Någon som vet hur jag skall gå vidare?
Fixartrixar: Hej, har problem med kranen till tvättmaskinen, tror att kranöverdelen är trasig och behöver bytas ut. Kan inte se vilken sort jag ska köpa, någon som vet? Har försökt byta ut krankäglan men det fungerade inte, då gick det från att droppa till att det inte istället kom nåt vatten till maskinen. Bifogar bilder på delen som behöver bytas och den gamla krankäglan som satt på innan.
yens: [citat] Tack! Då får jag ta en funderare på vad som är minst krångligt för mig, att gömma det eller att göra en 90-gradare med övergång. :)
Bogge2: Hej! Jag är i planeringsstadiet för att inreda vår vind med bland annat ett badrum och dusch. Har stött på en utmaning med dragning av avloppsrör. För att slippa höja golvet så skulle jag behöva dra avloppsrören genom 3 bjälkar i bjälklaget. Har resonerat med en konstruktör om detta som ställer sig tveksam eftersom av bjälklaget är lite klent dimensionerat samt att det finns
Snabelhund: Hej jag har en del rör som går i taket i min nuvarande tvättstuga som ska bli ett badrum framöver. Det är dels en stam som verkar gå in till grannen (radhuslänga) som kanske kan bli svår att flytta, men också lite värme och tappvattenrör. Går det att flytta upp dessa mot taket och få lite extra takhöjd ? Och eller kan man bygga in dem i en låda eller nåt liknande. Stammen som går
Artifex Lignarius: [citat] D [citat] Du tänker på slangklämmor, ta två rostfria.
Demmpa: Ventilaxeln till serviceventilen kan vara av teleskopsvariant, https://www.ahlsell.se/10/va--mark/va-armatur/garnityr-och-betackningar/esco-1/4261913/ Röret för dräneringens spolbrunn kan förlängas med vanligt avloppsrör för markförläggning. Bättre svar kan ingen ge utan mer info samt bilder.
bbbbb: Aha du snackar om vattenlåset som är under/bortom golvbrunnen nu? Aa det tror jag säkert
Fredde557: Behöver kloka råd. Är rätt grön på området men läst en massa men blir ändå inte riktigt klok. Kommer inom kort ha rörspets installerad med 60l/min pumphydrofor för bevattning av gräsmatta, träd/buskar, trädgårdsland (litet) och rabatter. Tomten är på strax under 2000m2. Min första fråga gäller ventilerna. Säg att jag behöver 3 zoner på framsidan och lika många på
Raabster: Tack för input :) Ringer en vvs:are och styr upp det efter förutsättningarna. Ventilen hittade jag under vasken. Inte en helt dum plats ändå. Tack än en gång!
tergo: plocka bort de gammle skarvkopplingarna som sitter på rören, köp två klämringskopplingar 12x10 och skruva dit dem eller lyxvarianten 2 st kulventiler 12x10 istället för skarvkopplingarna
mogge_73: Organiskt material som oftast finns vid ytvatten står som kemisk syreförbrukning COD-mn. Även ett lågt pH kan tyda på ytligt grundvatten.
Porsvant: [citat] Jag har reklamerat ett liknande fel och också fått faktura. Jag ringde upp och meddelade att den ska makuleras då jag reklamerat ett felaktigt arbete. Jag åkte några dagar senare till deras kontor och begärde en kopia av den avskrivna fakturan så jag hade svart på vitt att jag inte behövde betala.
Fixartrixar: Stod att käglan jag köpte skulle passa de flesta kranar, men den jag köpte var rätt olik den som satt där tidigare. Skickar med en bild på den med, har en liten mutter längst ner och det har inte den jag satte dit. Kanske därför det inte kommer fram tillräckligt med vatten? Vore snällt om nån kunde svara skulle verkligen behöva få igång tvättmaskinen idag.
leo_vb: Hej Har en takterrass i en bostadsfastighet. I terrassen finns en golvbrunn där ett 110 rör går ut genom fasaden och som ska kopplas ihop med stupröret på utsidan. Röret sticker ut mindre än 100mm från fasaden. Kan man trä på en skarvmuff så att distansen från fasaden blir 100mm? Är det ok enligt regler?
Adelson: Ja om det är en Jafo-brunn du har så passar mattpaketen i första länken i den. Klämringen för mattan sitter fint i brunnen även utan matta som syns på bilden i andra länken. Du kommer fortfarande att se den yttre delen som är delvis täckt av betong på din bild. Klämring och sil ligger i försänkningen och hamnar några millimeter under brunnens ytterkant.
imported_Mogge: Tänk om jag hade fått högre lön varje gång det snöat
PNO: Ser mest ut som pumphuset på en JET-pump, alltså en självsugande centrifugalpump. Ser hela apparaten ut så här ungefär:? [bild] Är du säker på att du har en pump innan denna? En JET-pump är en mycket vanlig pumptyp för att pumpa upp vatten från exempelvis sjöar och grunda brunnar. Lite långsökt skulle man kunna tänka sig att pumpen gått sönder och att någon kopplat en annan
chrille-gäddan: kan du spola vatten ner i avlopp samtidigt som du drar tillbaka fjädern så kan det underlätta. Spola vatten Släpp ut fjädern lite Dra tillbaka i jämn fart
JonteSch: Stort tack för inputen allihopa! Jag ökade på tejpningen kraftigt som ni rekommenderade - 22 varv räknade jag det till nu... och efter det så håller den helt tätt. Tack!
mogge_73: Ser ut som att det kommer ut pH-massa ur filtret. Antingen saknas toppdysan eller så är bottendysan trasig. Vad är det för sorts pH-filter? Uppströms, nedströms. Är det backspolning på det?
Myckling: Ja precis. Stäng pumpen och öppna kran till det slutar rinna vatten. Stäng kranen igen och fyll luft till 1,5 bar. Starta pumpen igen.
oskar.valta: [citat] Kan nog vara en plan. Utifrån din beskrivning låter det dock rimligt att det går in och ansluter mot husets spillvatten i alla fall.