Hej alla kunniga!

I mitt fritidshus satt (bortkopplad i samband med pågående köksrenovering) VVB som synes nedan. Jag ser ingen anledning att byta ut den, men jag vill dra rören lite smidigare efter renoveringen. Nere till höger syns inkommande kallvatten, som efter ballofix träffar T-koppling där höger går direkt till blandaren, och vänster som synes in i varmvattnet. Den duschliknande slangen vid kopplingspunkten till höger är ansluten till avloppet.

Nu till kruxet. Så vitt jag förstår är duschslangen en dräneringsslang. Men varför sitter det en slang mellan varmt och kallt vatten?

Rörinstallation med varmvattenberedare, kallvatteninlopp, blandareanslutning och dräneringsslang i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Är väl en blandningsventil på utgående varmvatten, där ställer du vilken max temp som går ut till kranarna.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ah, ok, smart. Ska kolla om det går att ställa in på den nya blandaren istället så jag slipper den kopplingen, har för mig att man kan det på vissa. Visst finns det ingen anledning att behålla annars? Har rätt tight med utrymme att placera VVBn i, så en smäckrare koppling vore att föredra.

Fördelen med att ha blandningsventilen på beredaren är väl att då har man en, inte en på kökskranen, en till duschen, en till handfatet... Plus att man inte får skållheta rör efter blandaren.
Sen finns det ju smidigare såna där, utan slangböjen:
Messingblandningsventil med regulator och anslutningsrör utan slangböj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jo, men denna VVB betjänar endast kökskran. Tror jag ska montera isär och se om jag kan vrida på det hela så att jag kan återanvända den fixture jag har.

Borde ju funka, då får du alla anslutningar rakt fram eller rakt ner. :thinking:(y)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Fast en VVB är väl konstruerad så att varmvattnet plockas ut i toppen om jag förstått principen rätt, så om du vrider på den kanske den inte fungerar optimalt.

Texten på varmvattenberedaren är åt rätt håll. Så den är nog avsedd att monteras åt det hållet.

Jag ser att jag uttryckte mig otydligt. Jag vill alltså vrida på kopplingarna så att de anslutningar som nu sitter ihop med ett upp- och nedvänt U kommer mitt för varandra. Då borde jag kunna slippa att det bygger så mycket på höjden. Tanken är fortfarande givetvis att själva pjäsen behåller sin orientering.

• Gilla
MrTobbe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.