Hej!
Jag söker med ljus och lykta efter en vattenfelsbrytare som kommunicerar med trådlösa puckar och appstyrning i mobilen.
Problemet är att jag har inkommande vatten i köket och det är ett redigt ormbo av rör och kopplingar. De är uppdelade i kallvatten, varmvatten och fjärrvärme vad jag kan förstå.
Vilken sorts vattenfelsbrytare kan jag installera med denna installation att utgå ifrån? Har kikat på Grohe Senseguard men den verkar bara ha en ingång och en utgång?
Tacksam för svar!
//Tomas
Jag söker med ljus och lykta efter en vattenfelsbrytare som kommunicerar med trådlösa puckar och appstyrning i mobilen.
Problemet är att jag har inkommande vatten i köket och det är ett redigt ormbo av rör och kopplingar. De är uppdelade i kallvatten, varmvatten och fjärrvärme vad jag kan förstå.
Vilken sorts vattenfelsbrytare kan jag installera med denna installation att utgå ifrån? Har kikat på Grohe Senseguard men den verkar bara ha en ingång och en utgång?
Tacksam för svar!
//Tomas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Du ska inte ha vattenfelsbrytare på värmekrets, det är endast på kv du ska montera sådan.
Men låt oss säga att det är ett varmvattenrör som står för läckaget under tex. diskhon?G ekaa88 skrev:
Fjärrvärmen förstår jag att man låter den vara eftersom den är ett eget slutet system som bör hålla tätt...
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Är detta lägenhet eller villa?
För dom rören du tagit kort på finns bara kallvatten med, dom andra rören är till ditt värmesystem.
För dom rören du tagit kort på finns bara kallvatten med, dom andra rören är till ditt värmesystem.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Varmvattnet under bänken är ju kallvatten som gått genom vattenfelsbrytare och värmeväxlaren.
Protte
Protte
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Du har då troligen en VVB eller liknande någonstans, exempelvis i tvättstugan, som producerar varmvatten?
Man sätter vattenfelsbrytaren på inkommande vatten så att vattnet in i fastigheten stryps. Man kan även sätta mindre varianter som stryper tex på rören under diskbänken men då måste man köpa en uppsättning för varje ställe med vattenkran.
Man sätter vattenfelsbrytaren på inkommande vatten så att vattnet in i fastigheten stryps. Man kan även sätta mindre varianter som stryper tex på rören under diskbänken men då måste man köpa en uppsättning för varje ställe med vattenkran.
Tack för svar!prototypen skrev:
Ursäkta min okunskap inom detta ämne, men kommer inte fjärrvärmevatten uppvärmt redan utifrån?
Stämmer det då att varmvattnet jag i sin tur använder i huset inte har ngt att göra med fjärrvärmen utan värms upp i själva huset?
I värmepumpen i tvättstugan?
Ja exakt, en värmepump i tvättstugan finns det!G ekaa88 skrev:Du har då troligen en VVB eller liknande någonstans, exempelvis i tvättstugan, som producerar varmvatten?
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Ja nu är ju inte jag proffs på fjärrvärme och sånt så OM du har varmvatten via nån separat matning via fjärrvärme så är jag nollad i lösningar, förutom små brytare som bryter på varje inkoppling under kranen.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
3859kr för en lösning till en kran är det billigaste jag hittade vid snabb googling, och man brukar ju ha ett gäng.
Fjärrvärmevattnet cirkulerar i ett slutet system. Du har en värmeväxlare där värme från det varma fjärrvärmevattnet överförs till vattnet som cirkulerar i dina radiatorer (element) och en värmeväxlare Där värme överförs från fjärrvärme till det kallvatten som ska bli varmvatten.
Jag är inte då säker på det i det här fallet. Det ser ut som att det handlar om ett lokalt system som faktiskt är kopplat direkt till radiatorerna. Det är med andra ord inte det som normalt sett kallas fjärrvärme.