Byggahus.se

Bakfall på avloppsstammen

1. D
    Medlem · Värmland · 14 inlägg

Dajo321

Medlem
    Hejsan!

Jag byggde hus 2017 och hade en firma som gjöt platta samt la ner avloppssystemet. De la ner minireningsverk och drog stammen från huset samt kopplade ihop allt. Nu har jag dragits med diverse stopp under vägens gång men alltid kunnat få loss som med en kraftig avloppsfjäder. Jag hade mina aningar om att det satt en Y-koppling och spökade ute i gräsmattan ngnstans, detta eftersom de hade en byggbarack inkopplad i avloppet underbyggtiden. Nåväl, igår satte det stopp igen precis som vi skulle duscha av oss efter 31 graders dagen som var. Då blev jag trött på skiten rent ut sagt och tog fram spade och grävde fram allt för hand.

Hittade några saker som känns skumma, det sitter en Y-koppling direkt på inloppet till slamavskiljaren och det är mega bakfall på hela den kopplingen. Den har nästan glidit av kopplingen helt, vid närmare undersökning så verkar det vara just det extra röret som inte haft lika bra underbyggnad och vridit sig och tagit med stammen.

Hur ser sånt här ut rent ansvarsmässigt? Hur fixar man? Jag har grävt upp ca 3 meter bakåt och kopplat bort y kopplingen och skarvat på en rörbit men det är fortfarande lite bakfall.

Tacksam för hjälp
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200627_212132623.jpg
    IMG_20200627_203102097.jpg
    IMG_20200627_212121699.jpg
    IMG_20200627_212037922.jpg
    IMG_20200627_212031267.jpg
    IMG_20200627_203105830_HDR.jpg

2. 13th Marine
    Lökodlare · Trelleborg · 8 953 inlägg

13th Marine

Lökodlare
    Jag hade reklamerat till den du köpt det av.
    Du har 10års reklamationsrätt på hantverkartjänster.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 640 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Solklart fall av reklamation. Och markarbeten har de där 10 åren. (Att någon ens vågar driva företag med den tidsfristen...)

4. 13th Marine

13th Marine

Lökodlare
    Värt att poängtera är att det är 10år på arbetet och inte materialet.

Spontant kan jag tycka att man som professionell utövare ska vara så säker på sin sak att det man gjort håller minst 10år.
    Speciellt nått som kan vara så kostsamt som markarbeten.

5. D
    Medlem · Värmland · 14 inlägg

Dajo321

Medlem
    Har pratat med entreprenören nu, ingen välvilja att hjälpa. Jag grävde upp med spade och jävlar anamma. Längre bak kunde jag höja stammen så jag får fall om än lite. Ska sätta en spolbrunn vid problemområdet och gräva igen. Slutet gott allting gott. Nu har jag börjat med altanen så det får den beska smaken av avloppet att avta.

Ha det gött!

• Laddar…
  6. 13th Marine

13th Marine

Lökodlare
    Jag grävde själv fram vårt eget avlopp i våras som fått bakfall med tiden på grund av sjunkande fyllnadsmassor (Sedan 71).

7. C
    Medlem · 9 312 inlägg
    Vi har liknande problem, dock ganska lindrigt. En grävare vi anlitar säger att det är en klassiker och att man ofta får rätta till sånt där. Det har satt sig helt enkelt.

• Laddar…
  8. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 069 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Det är bland annat detta som får mig att med en dåren envishet upprepa -hellre för mycket fall, än för litet!

Staffan

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Bosarp · 1 059 inlägg

Prodigys

Medlem
    Nja, på avlopp kan det vara känsligt då det vid för mycket fall blir andra problem. Vattnet rinner fortare än pappret och skiten så då kleggar det fast på röret ändå och orsakar stopp.

10. Staffans2000

Staffans2000

Banned by Bo
    Det stämmer inte.
    Påståendet: "För mycket fall" är felaktigt. Endast för lite fall. Eller som TS drabbats av, är felaktigt fall.

Källa på det!
    Min och mina kollegors erfarenhet, som rörläggare. Plus, gamla klasskompisar från rörmokarskolan som blivit kvar i yrket i över fyrtio år.

Staffan

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Bosarp · 1 059 inlägg

Prodigys

Medlem
    Avlopp från toalett kan ha för mycket fall. 2% är generellt sett gränsen.

12. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 707 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Jag håller med dig till stor del, på en normal villatomt är det sällan problem, men det kan bli problem med för stort fall vid långa ledningssträckor och dåligt placerade avvinklingar.

• Laddar…
  13. Staffans2000

Staffans2000

Banned by Bo
    Det är och förblir, rent nonsens. Sådana felaktiga påståenden kan ställa till ett rent helsike för den glade novisen.

Staffan

14. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 172 inlägg

tensiden

Husägare
    Nu förstår jag inte. Kan bajs upphäva tyngdlagen?

Vad mer exakt händer när man har mer lutning, och var går då gränsen, för ett lodrätt rör (90 grader) måste väl fungera?

15. B
    Allvetare · Stockholm · 7 532 inlägg

b8q

Allvetare
    Ja, och ett hus som ligger säg 2 m över gatan där huvudledning går, och på 10 m avstånd, skulle behöva en avloppsservisledning på ca 100 meter om man skulle hålla 2% lutning. Det är givetvis orimligt att bygga så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.