När jag för några år sedan renoverade badrummet bytte jag ut den vattenburna radiatorn mot en vattenburen handdukstork. I handdukstorken sitter en MMA etthålsventil. Jag kommer ihåg när jag monterade denna att man skulle välja om man hade ett en eller tvårörssystem genom att skruva in eller ut en skruv. Etthålsventilen levereras inställd på tvårörssystem. Jag har under alla år trott att jag har ett tvårörssystem eftersom jag har två rör som kommer upp till handdukstorken. Nu har jag kommit på att så verkar det inte alls vara utan jag har nog ett ettrörssystem.
Jag vet oxå att rören gick vidare till nästa rums radiator. Jag kan tycka att i rummet efter handdukstorken så är det kallare än i övriga rum.
Hur blir man säker på att man har ett enrörssystem? Hur artar sig felet om man har en etthålsventil inställd på fel system? Stjäler radiatorn innan värmen vilket gör att radiatorn efter blir svalare?

• Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Krilleman
Stäng flödet på din handdukstork, kopplad för tvårörssystem, med termostat/handvred och kontrollera om radiatorn som du misstänker blir sval kallnar ännu mera.

Har stängt nu...jag avvaktar och kollar.

Om du skruvar ut den lilla skruven som sitter i den större avstängningen innan för locket öppnar du bypassen för ett rörsystemet.

mvh

Hur kan man se att man har enrörssystem? Läste någon gång att det sitter en röd tejp på AGA kopplet till radiatorn och det är precis vad jag har.
Kan det vara ett tecken på enrörssystem?
Eller hur ser man annars det?

Lägg ut en bild på ditt koppel.

mvh

krilleman_215 skrev:
Stäng flödet på din handdukstork, kopplad för tvårörssystem, med termostat/handvred och kontrollera om radiatorn som du misstänker blir sval kallnar ännu mera.
Elementet i rummet efter kallnade helt när jag stängde termostaten på handdukstorken. Man stryper alltså slingan på detta sätt...blir till att hitta den där "skruven" då.

spekerök skrev:
Om du skruvar ut den lilla skruven som sitter i den större avstängningen innan för locket öppnar du bypassen för ett rörsystemet.

mvh
Blir inte klok på vilken skruv det är. Har googlat runt och kollat på PDF från MMA men det verkar som om jag skall skruva bort termostaten och bakom den skall det sitta en skruv? Tycker det ser ut som en insexskruv nedtill på vänstersidan...är det den ? ImageUploadedByByggahus.se1384890551.156348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Neo Gucci och 1 till
  • Laddar…
Lossa sexkantshuven uppe till vänster där innanför sitter en större insexskruv med en mindre skruv inuti, kika o se om kopplet har den lösningen.

mvh

Krilleman
Jag skulle tippa på att det inte är under locket utan under "muttern" under själva locket. Till vänster under texten VBB.

http://www.mma.se/produkter/etthaalventiler/etthaalsventilrotventil-rfa-38vbb.aspx

RFA 38 har dold förinställning under packboxen. Injustering av 2-rörssystem görs med nyckel FN2 eller förinställningsverktyg FV5 (se baksidan). Ventilen har anslutning M22x1,5 mot rörsystemet. Insticksnippelns anslutning mot radiatorn är R1/2". Ventilen levereras som 2-rörsventil men kan ställas om till 1-rörs. Tag då bort den blå plastproppen från by-passventilen och skruva ut käglan med en 2,5 mm insexnyckel. Med bypassventilen ställer man in fördelningen mellan radiatorn och by-pass (se baksidan). Ventilens retur stängs av med en spindel under locket och tilloppet stängs av med termostat eller handratt. Vid avstängning stängs inte by-passen.

Snodd länk från Corre ;)

Har fel kom på detta nu, de koppel jag tänker på är nordhems, sorry

mvh

krilleman_215 skrev:
Jag skulle tippa på att det inte är under locket utan under "muttern" under själva locket. Till vänster under texten VBB.

[länk]

RFA 38 har dold förinställning under packboxen. Injustering av 2-rörssystem görs med nyckel FN2 eller förinställningsverktyg FV5 (se baksidan). Ventilen har anslutning M22x1,5 mot rörsystemet. Insticksnippelns anslutning mot radiatorn är R1/2". Ventilen levereras som 2-rörsventil men kan ställas om till 1-rörs. Tag då bort den blå plastproppen från by-passventilen och skruva ut käglan med en 2,5 mm insexnyckel. Med bypassventilen ställer man in fördelningen mellan radiatorn och by-pass (se baksidan). Ventilens retur stängs av med en spindel under locket och tilloppet stängs av med termostat eller handratt. Vid avstängning stängs inte by-passen.

Snodd länk från Corre ;)
Jo där satt den...har ändrat den till enrörssystem nu så får vi se hur det funkar. Bakom termostaten sitter tydligen justering av "bypassen".
Jag kör med värmepump/jordvärme och har förstått att enrörssystem och lågtempsystem inte är det optimala.

V verktygsgurun skrev:
Jo där satt den...har ändrat den till enrörssystem nu så får vi se hur det funkar. Bakom termostaten sitter tydligen justering av "bypassen".
Jag kör med värmepump/jordvärme och har förstått att enrörssystem och lågtempsystem inte är det optimala.
Hej vart skruvar du kan du visa på en bild, har oxå ettrörs system och vart du hittade skruven 😀
Tommy

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.