N
Jag är i planerna att byta ut tvättställ och badrumsskåp i min bostadsrätt för att de är för himla tråkiga.
Planer på att riva upp hela badrummet är inte aktuellt just nu utan detta blir en tillfällig lösning.
Då jag vill kunna fixa nya tvättstället i lugn och ro vill jag montera dit en ballofix som jag pluggar under tiden jag installerar allt för att minimera tiden jag behöver stänga av vattnet för alla i fastigheten och att jag tycker det ska sitta där för framtiden!

Det sitter 12mm rör i väggen, sen 90 grader skarv till 12mm rör.
Därefter i röda rutan är förminskning till 10mm.

Här är min uppfattning att jag enklast tar bort förminskningen och sätter på ballofix/ventil med klämring och stödhylsa som jag sedan även pluggar igen.
Är detta ok eller bör jag ta bort 90graders skarven och köra en 90graders ballofix/ventil där istället för att minimera antalet skarvar?
Nästa fråga: sålänge ballofix, stödhylsa och klämring är från samma tillverkare, gör jag rätt då? Oavsett tillverkare på röret?

Två metallrör under handfat med förminskade anslutningar markerade i rött. Tilebeklädd vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ENKLAST är om du hittar en minikulventil av exakt samma märke som din förminskning. Då tar du bara bort den och ersätter med ventilen, använder samma mutter och klämring som redan sitter på röret.

Näst enklast är om vinkeln istället är ett känt märke såsom Vatette. Då kan du byta DEN mot en vinklad kulventil på samma sätt, då slipper du dessutom den korta stumpen rör. Men om du behöver den för att rören kommer ut väldigt lågt så är det förra att föredra.

Sist så kan du kapa rören under förminskningen. Detta ska göras korrekt och där röret är rakt och fint, inte för nära där det är klämt. Sen om det är mjuka rör så behöver du stödhylsa och kan sen montera valfri ventil med rätt dimension. Är det hårt rör behövs inte hylsa, men det står i så fall i instruktionerna för ventilen. Där står även hur hårt du ska dra åt, brukar vara för hand + 0,75-1,5 varv typ.

• Gilla
Ne0
  • Laddar…
N
Stort tack @Tomtom79

Förminskningen är KUTERLITE, verkar lite svårt att hitta minikulventil av det märket.
Vinkeln är av märket TA, verkar finnas lite mer tillgängligt men dock inga vinklade minikulventiler vad jag kan se!

Vet inte om jag använder fel söktermer?
Hade ju varit perfekt om det är något som går att få tag i på hylla i någon av de stora kedjorna utan att behöva beställa hem.

Varför plugga ballofixen? Räcker väl med att stänga den?

N
T TypRätt skrev:
Varför plugga ballofixen? Räcker väl med att stänga den?
Är endast tillfälligt medan resten av renoveringen fortlöper tills jag fått hem det jag ska koppla på.
Har fått till mig att man alltid ska plugga en minikulventil (lätt att komma åt eller att den inte är 100% tät i stängt läge) men det kanske är "hängslen och livrem"?

Är det ett våtutrymme så hade jag litat på den, jag hade trott att det var större risk att jag gjort något fel vid kopplingen än att en ny ballofix går sönder. Men det var en öppen fråga, om det var något jag själv missat i min tanke. Så gör det som känns bäst för dig. 😀

Krilleman
N Ne0 skrev:
Är endast tillfälligt medan resten av renoveringen fortlöper tills jag fått hem det jag ska koppla på.
Har fått till mig att man alltid ska plugga en minikulventil (lätt att komma åt eller att den inte är 100% tät i stängt läge) men det kanske är "hängslen och livrem"?
Sätt ballofixen på 12mm rören upptill på den raka kopplingen. Det är Vatette, så en 12x10 fungerar kalasbra.

https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-12x10cu-vred-8546961/5110828/

Och en ballofix ska alltid vara proppad, även fast stängd.
Det står även i monteringsanvisningen.

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf

Installationsanvisningar för kulventil med monteringssteg, en tabell för antal varv vid åtdragning och markering för att ej ansluten kulventilsända ska pluggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.