Grannens Häck
Kan man som novis lyckas hala upp pumpen och byta backventil. Det är en Grundfos, tror modellen är SQE men osäker. Hålet är väl typ 70-100m.

Hur gör man bytet?

Eller kan man lägga till en extra backventil på pumpen?

Jag har en backventil i huset och den lösningen funkar inte, så behövs inga fritänkare som svävar iväg. Vet även att det är backventilen på pumpen som är felet så det är klarlagt.

T
Novis spelar ingen roll, det är bara rätt tungt att dra upp pump och slang och slangen behöver hanteras när man drar upp den.

Vi var två som drog i slangen och lyfte vid hålet och två som drog änden på slangen bort från pumphuset när vi gjorde den här operationen på landet förra sommaren.

Vi satte en ny backventil ovanför pumpen och skruvade sen tillbaka PRK-kopplingen med slang innan den sänktes ner igen. Då var vi samma personer som sänkte ner men en fick stå med trasor och torka av slangen från smuts. En utmaning var att inte säkringsvajer, elkabel och slang skulle skrapas sönder mot foderröret eller trassla ihop sig.

Vårt hål är ca 90 m och enda "fördelen" med att backventilen var trasig var att vattnet i slangen dränerades ur när vi lyfte så man slapp den extra tyngden från vattenytan och upp till mark.

Vi var inne på att sätta upp ett hjul/fälg som block i ett närliggande träd och sen försöka dra upp med någon form av winch eller fordon men efter att ha provlyft lite i slangen så bedömde vi att vi skulle klara det för handkraft och att det bara skulle krångla till det med "fiffiga" lösningar.

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Grannens Häck
T Testarn skrev:
Novis spelar ingen roll, det är bara rätt tungt att dra upp pump och slang och slangen behöver hanteras när man drar upp den.

Vi var två som drog i slangen och lyfte vid hålet och två som drog änden på slangen bort från pumphuset när vi gjorde den här operationen på landet förra sommaren.

Vi satte en ny backventil ovanför pumpen och skruvade sen tillbaka PRK-kopplingen med slang innan den sänktes ner igen. Då var vi samma personer som sänkte ner men en fick stå med trasor och torka av slangen från smuts. En utmaning var att inte säkringsvajer, elkabel och slang skulle skrapas sönder mot foderröret eller trassla ihop sig.

Vårt hål är ca 90 m och enda "fördelen" med att backventilen var trasig var att vattnet i slangen dränerades ur när vi lyfte så man slapp den extra tyngden från vattenytan och upp till mark.

Vi var inne på att sätta upp ett hjul/fälg som block i ett närliggande träd och sen försöka dra upp med någon form av winch eller fordon men efter att ha provlyft lite i slangen så bedömde vi att vi skulle klara det för handkraft och att det bara skulle krångla till det med "fiffiga" lösningar.
Den lösningen har funkat sen dess?

T
Japp! Det har inte varit något problem. Jag hade kontakt med firman vi köpte pumpen av och då vi har landstället i skärgåden så var det mycket smidigare att sätta dit en ny, extern, backventil än att montera bort hela pumpen och skicka dem på reparation. När pumpen var uppe så tog det tio minuter att montera backventilen och hela operationen tog under en timme.

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Grannens Häck
T Testarn skrev:
Japp! Det har inte varit något problem. Jag hade kontakt med firman vi köpte pumpen av och då vi har landstället i skärgåden så var det mycket smidigare att sätta dit en ny, extern, backventil än att montera bort hela pumpen och skicka dem på reparation. När pumpen var uppe så tog det tio minuter att montera backventilen och hela operationen tog under en timme.
Tack för info.

Hoppas det ska funka här med. Verkar ha endel sand i hålet som jag är rädd jävlas med mina backventiler.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Lycka till!

Grannens Häck
Nu är det bytt och funkar som det ska.

T
Grymt! Kul att det funkar nu. 👍

Grannens Häck
Blev en rejäl backventil i mässing monterad upp på pumpen. Den inbyggda hade gjort sitt.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Blev en rejäl backventil i mässing monterad upp på pumpen. Den inbyggda hade gjort sitt.
Hej! Har du lust att skicka artikelnummer på backventilen som du monterade? Och monterade du en extern och du råkar inte ha möjligt foto på processen? Misstänker att jag har råkat ut för samma sak (blåste ur rören, och misstänker att det åkte tillbaka och satt igen backventilen.)

Ah jag ser att man får montera backventilen i toppen, då det ser ut som att man inte kan montera av den gamla i botten ( utan att börja knipsa upp med avbitare m.m )

Men om du har backventilens artnummer eller liknande vore det perfekt! Misstänker att man inte ska satsa på t.ex en från Jula?

Redigerat:
Hann inte redigera, och fick du köpa en med utvändig gänga eller invändig?

T Testarn skrev:
Grymt! Kul att det funkar nu. 👍
Eller du kanske kan svara på mina ovanstående frågor? Var det ingående gängor på båda hållen? :)

Om backen i hålet inte fungerar så kan du sätta en back på inkommande slang ( källare/pumprum ). Det blir samma sak som att dra upp pumpen och sätta den på den. Mycket jobb som inte behöver göras. Och det är en sådan här du ska ha + kopplingar för slangen. Finns på billiga varuhusen

• Backventil i mässing för installation på inkommande slang i pumprum eller källare, med märkningen DN10 PN25.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Om backen i hålet inte fungerar så kan du sätta en back på inkommande slang ( källare/pumprum ). Det blir samma sak som att dra upp pumpen och sätta den på den. Mycket jobb som inte behöver göras. Och det är en sådan här du ska ha + kopplingar för slangen. Finns på billiga varuhusen
Dock verkade inte den lösningen fungera för trådstartaren, tänkte det bör finnas en orsak varför dessa pumpar har en inbyggd backventil? Kollat t.ex i USA så sätter dom backventiler precis vid pumpen, sedan 5 meter ovanpå, och en inne också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.