Jag tror inte att det brister i kunskap, Ozon har man arbetat med sedan början av 1900 talet, så kunskapen finns. Det är högst troligen just därför den har så begränsad utbredning inom vattenrening och avloppsrening.J Jan Söderberg skrev:
Ozon är både dyrt och kan medför stora risker i kontakt med vatten. Ozon är högst reaktivt och kan i kontakt med vissa organiska ämnen skapa oönskade biprodukter. Ozon reagerar också kraftigt mot metaller och man rekommenderar därför normalt korrionsbeständigt materiel. Foderröret i en borrad brunn är av järn och löper därför stor risk att "ätas upp" med tiden. Detta järn tillsammans med det lösta järnet i vattnet hamnar då på botten av brunnen och försvinner inte, vilket kan ge tråkiga och dyra problem på sikt.
Någon skrev även att en vattenkälla omsätter sig själv pga att grundvattnet förflyttar sig, det är inte korrekt.
Grundvattnet rör sig visserligen ca 100m på ett år, men det kan inte "suga" tillbaka vattnet som trängt in i en brunn. Vattnet i ett borrhål eller grävdbrunn har ett atmosfärsiskt noll tryck och vattnet kan bara tryckas in i brunnen i samband med att man sänker mottrycket/vattenpelaren. Har man inget vattenuttag innebär detta att vattnet står still.
Att lukten försvinner är självklart ett plus om man har detta problem, men det gör även som någon tidigare nämnde ett borrhål i slangen, en luftinjektor finns för några hundralappar. Så även om Ozon tar bort lukten från svavelväte så kommer den troligen aldrig bli det vedertagna eller föredragna sättet.
Kostnaderna och riskerna är nog tyvärr för stora.
Nu har resultatet från vattenprovet kommit:
Så nu behöver jag råd om hur jag går vidare och vilken lösning som passar mitt vatten.
Så nu behöver jag råd om hur jag går vidare och vilken lösning som passar mitt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mikrobiologiskt så var det ju kanon, vi kan dra slutsatsen att lukten i alla fall inte kom från t.ex en död gnagare i brunnen.SSSS skrev:
Flourid är väl inte perfekt, svårt att rena annat än osmos. Inget farligt att dricka men risk för fläckar på tänderna. Hur mycket man måste dricka av ditt vatten innan det sker överlåter jag till en expert att svara på.
Klorid är så nära gränsvärdet att jag inte hade oroat mig för hälsan, tror runt 250 så börjar det bli problem. Vattnet är ju mer korrosivt så det kortar livslängden på din tekniska apparatur.
Natriumet hälsomässigt kan du glömma bort, i kommunalt vatten är gränsen 200. Men samma som kloriden, korrosivt .
Min slutsats, är absolut ingen expert men jobbar lite med det, är att dina problem borde lösas med avluftning. Mest idiotsäkert är ett expansionskärl typ 125l, är det inte tillräckligt sätt på en luftinjektor.
Sen hade jag personligen kompletterat med ett förfilter och ett efterfilter med aktivt kol.
Har funderat lite till och var tvungen att läsa på,
Du har inget järnproblem. Vet inte varför andra tar upp det men du har 0,39 och 0,50 är tjänligt med anmärkning så du är under både estetiskt och tekniskt.SSSS skrev:
Godmorgon soldater!
Den där jäkla humusen ställde ju till det lite grann.
Upplever du att färgen kommer och går, eller är detta tillfälligt?
0,5 på järn ger en teknisk anmärkning, men 0,39 räcker för att på sikt ge missfärgningar. Om man dessutom tillför syre för att neutralisera svavelväte så blir järnet väldigt stort. Fe III i kombination med kolfilter är en dålig kombi (framför allt dyrt).
Jag skulle nog titta på syresättningshydrofor typ wellmate HP7 med en micronizer och ett sandfilter 1044. Är färgen fortfarande ett problem så skulle jag komplettera med ett kolfilter.
Fluorid och salterna skulle jag åtgärda med omvänd osmos. Antingen under bänken modell med separat kran, eller hela huset om ekonomin tillåter. Korrosion kan man även bygga bort med Pex-rör istället för Koppar, vvb bör vara emaljerad osv.
Är det mycket rör i huset hade jag åtgärdat det.
Har man barn under 1 år är det bra att spola några sekunder extra när man ger ersättning. Dom är känsliga för koppar innan selektering systemet i tarmen kommit igång.
Manöver!
0,5 på järn ger en teknisk anmärkning, men 0,39 räcker för att på sikt ge missfärgningar. Om man dessutom tillför syre för att neutralisera svavelväte så blir järnet väldigt stort. Fe III i kombination med kolfilter är en dålig kombi (framför allt dyrt).
Jag skulle nog titta på syresättningshydrofor typ wellmate HP7 med en micronizer och ett sandfilter 1044. Är färgen fortfarande ett problem så skulle jag komplettera med ett kolfilter.
Fluorid och salterna skulle jag åtgärda med omvänd osmos. Antingen under bänken modell med separat kran, eller hela huset om ekonomin tillåter. Korrosion kan man även bygga bort med Pex-rör istället för Koppar, vvb bör vara emaljerad osv.
Har man barn under 1 år är det bra att spola några sekunder extra när man ger ersättning. Dom är känsliga för koppar innan selektering systemet i tarmen kommit igång.
Manöver!
På vilket sätt ställer humusen till det? Vilket a värderna i analysen är humus?M mogge_73 skrev:Godmorgon soldater!
Vi har bara haft huset sedan 1/10 så jag vet inte hur/om det ändras över tid.
Okej, wellmate har jag kollat lite på så den känner jag till men vad är syftet med ett sandfilter 1044? Hittar inte riktigt vad det är när jag googlar.M mogge_73 skrev:
Vi har inga små barn så fluorid känns ju lugnt. Korrosion säger du? Har lite utanpåliggande rör i tvättstugan runt hydropress och bergvärmepump men till badrum och kök går det redan pex.M mogge_73 skrev:Fluorid och salterna skulle jag åtgärda med omvänd osmos. Antingen under bänken modell med separat kran, eller hela huset om ekonomin tillåter. Korrosion kan man även bygga bort med Pex-rör istället för Koppar, vvb bör vara emaljerad osv.
Manöver!
Är fortfarande osäker på vad jag ska göra, innan trodde jag det bara var att lufta vattnet så skulle allt vara lugnt...
Sorry, missade att förklara.
COD-mn anger mängden organiskt material (humus). Det är det som ger ditt färgtal på analysen.
Gränsvärdet ligger på 8, men redan vid 5 så börjar den strula. Vattnet som tränger in i brunnen drar någonstans med sig humus, där av anmärkning på färg. Detta kan man åtgärda med kol, men eftersom du syresätter för att neutralisera lukten, så fälls även järnet ut. Järnoxid kommer då snabbt sätta igen kolet, och du måste byta kolet mycket oftare.
Humusen kommer oftast från det ytliga grundvattnet och sprickor ned i berget. Mängden varierar ofta baserat på grundvattennivån och årstid. Upplever ni inte färgen som ett problem så skulle jag satsa på syresättning och ett vanligt patronfilter initialt. Blir järnet och färgen ett problem så kan ni alltid köpa kol och sandfilter senare
Det hänger lite på hur ni upplever vattnet.
Olika färgtal
10 - många kommunala vatten
20-25 - färgen syns när man fyller ett handfat.
>30 så syns färgen i ett dricksglas och du får en anmärkning.
Sandfilter 1044 är en vanlig filter tub med måtten 10 bred och 44 tum hög, och en enkel automatisk ventil på toppen.
Alla säljer såna med olika benämningar.
COD-mn anger mängden organiskt material (humus). Det är det som ger ditt färgtal på analysen.
Gränsvärdet ligger på 8, men redan vid 5 så börjar den strula. Vattnet som tränger in i brunnen drar någonstans med sig humus, där av anmärkning på färg. Detta kan man åtgärda med kol, men eftersom du syresätter för att neutralisera lukten, så fälls även järnet ut. Järnoxid kommer då snabbt sätta igen kolet, och du måste byta kolet mycket oftare.
Humusen kommer oftast från det ytliga grundvattnet och sprickor ned i berget. Mängden varierar ofta baserat på grundvattennivån och årstid. Upplever ni inte färgen som ett problem så skulle jag satsa på syresättning och ett vanligt patronfilter initialt. Blir järnet och färgen ett problem så kan ni alltid köpa kol och sandfilter senare
Olika färgtal
Sandfilter 1044 är en vanlig filter tub med måtten 10 bred och 44 tum hög, och en enkel automatisk ventil på toppen.
Okej tack för svar! Så en Wellmate hydrofor med stigarrör skulle vara bättre än en syreaktivator till min hydropress? Det är ungefär samma pengar så för den delen spelar det ingen roll. Hur stor behöver man? Ser att den finns i 114L och 150L.M mogge_73 skrev:Sorry, missade att förklara.
Olika färgtal
Kan du länka till ett passade patronfilter? Vad ska det vara för filter i det? Ska det sitta direkt efter trycktanken?
Tyvärr är det ju lite utrymmesbrist i vår tvättstuga där allt ska få plats. Höjden på en hydrofor är ju ett problem men om jag kapar bänkskivan kanske den får plats, men blir trångt och bänkyta försvinner. Ett rör till en utkastare är nog också ivägen. Sedan är frågan vart man ska få plats med filter...
En syreaktivator är ju mindre men kanske sämre?
Logga in
Skapa konto
Oj, ja det blir trångt oavsett, syreaktivator får inte heller plats.
hur ser det ut på väggen ovanför?
E syreaktivator kan fungera om man kan använda väggen ovanför.
Syresättningshydrofor är effektivare då vattnet har mer kontakt med syret, men då får du kapa bänkskivan.
Vad gäller filter så fungerar ebn sån här.
https://www.clasohlson.com/se/Filterhus-Atlas-Filtri-Plus-3P-SX/p/40-9527
Det kommer bli trångt och hydroforen kommer sticka lite.
Ta kontakt med en röris så hjälper dom er.
Syresättningshydrofor är effektivare då vattnet har mer kontakt med syret, men då får du kapa bänkskivan.
https://www.clasohlson.com/se/Filterhus-Atlas-Filtri-Plus-3P-SX/p/40-9527
Ja det blir trångt, jag funderade tidigare om man kunde göra denna lösning, dvs att göra ett litet urtag bara i bänkskivan. Väggen ovanför skivan skulle gå att använda då den är "ren". Om vi behöver ett 1044 filter så är nog den enda lösningen att ställa torktumlaren ovanpå tvättmaskinen och ta bort bänkskivan helt vilket skulle vara trist. Blir det bli en större operation får jag ringa rörmokaren.M mogge_73 skrev:Oj, ja det blir trångt oavsett, syreaktivator får inte heller plats.
[länk]
Vilken typ av filterpatron ska man ha till patronfiltret? Nån av dessa?
https://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner-for-vattenrening-Atlas-Filtri/p/40-9532
https://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner-for-vattenrening-Atlas-Filtri/p/40-9530
https://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner-for-vattenrening-Atlas-Filtri/p/40-9531
Klicka här för att svara